Annonce
Fredericia

Ny jobcenterchef ansat - kommer fra en stilling i Nyborg

Sanela Ljeskovica er ny jobcenterchef i Fredericia fra 12. august. Foto: Fredericia Kommune
Sanela Ljeskovica kommer fra en stilling i Nyborg Kommune og begynder i Fredericia 12. august.

Fredericia: 12. august tiltræder Sanela Ljeskovica som ny jobcenterchef i Fredericia. Et enigt ansættelsesudvalg har valgt, at det er Sanela Ljeskovica, der skal føre Fredericias visioner for jobcentret ud i livet. Det oplyser Fredericia Kommune i en pressemeddelelse.

- Vi har haft en rigtig god ansættelsesproces, og jeg er glad for, at vi var enige om, at Sanela er den rette person til stillingen. Sanela kommer med en solid erfaring på beskæftigelsesområdet. Samtidigt kommer hun fra et jobcenter, som har været igennem en lignede proces, som vi står overfor, så jeg er sikker på, at Sanela er den rigtige til at styre os sikkert gennem processen, skriver formand for social- og beskæftigelsesudvalget Peder Wittendorff Tind (V).

Sanela Ljeskovica kommer fra en stilling som afdelingschef ved Nyborg Jobcenter, hvor hun har været ansat siden 2016. Hun har en baggrund som socialrådgiver og er i gang med en master i ledelse.

Annonce

Bosat i Odense

Hun har indsigt og kendskab til social- og sundhedsområdet og er meget optaget af, at både borgere og virksomheder får størst mulig værdi, når de er i dialog med jobcentret.

- Jeg er glad for, at jeg har fået lov til at stå i spidsen for jobcentret og den proces, som centret står overfor. Jeg nyder den kompleksitet og konstante forandring, der er på beskæftigelsesområdet, og jeg glæder mig til sammen med medarbejderne at føre visionerne for jobcenteret ud i livet, så virksomhederne oplever en virksomhedsservice i verdensklasse, og borgerne får en aktiv og sammenhængende indsats, hvor mennesket kommer først, oplyser den kommende jobcenterchef Sanela Ljeskovica i pressemeddelelsen.

Sanela Ljeskovica har mere end 10 års erfaring inden for beskæftigelsesområdet og har gennem årene arbejdet med udvikling og implementering af indsatser i borger - og virksomhedskontakten. Privat er hun samlevende, har to børn og bosiddende i Odense.

Senest var Hans Christian Norlyk jobcenterchef i Fredericia. Han begyndte 1. juni i nyt job på forstander på børne- og ungeinstitutionen Fårupgård Ungecenter i Jelling, hvor han bor.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Annonce