Annonce
Erhverv

Omsætningen falder med over en milliard hos stor bilkoncern: Mærker presset fra konkurrenter

I 2020 var hver fjerde solgte bil hos Nic. Christiansen Gruppen klimavenlig. Trods corona leverede koncernen det næstbedste resultat før skat siden 2011. Arkivfoto: Ludvig Dittmann
Der er kommet nye, stærke premium-elbiler på markedet i 2020, og det har påvirket Nic Christiansen Gruppens årsregnskab, hvor særligt salget af biler i Norge er faldet.

Kolding: Nic. Christiansen Gruppen, der er en af Danmarks største bilkoncerner og har hovedsæde i Kolding, har Store Bededag offentliggjort sit årsregnskab for 2020, hvor koncernen må se sin indtjening barberet ned til 93 millioner kroner før skat fra 256 millioner kroner i 2019.

Det skyldes ifølge koncerndirektør Niels Vrist Berthelsen, at salget af elbiler er faldet især i Norge, hvor virksomheden ellers bragede frem i 2019.

- Der er kommet rigtig stor konkurrence på elbiler, og det har gjort, at vores salg falder ganske drastisk i Norge, meget mere end markedet gjorde, siger Niels Vrist Bertelsen til dagbladet Børsen.

Annonce

Alligevel er der dog tilfreds at spore hos Niels Vrist Berthelsen, der kan konstatere, at virksomheden har leveret sit næstbedste resultat siden 2011.

- Det er et tilfredsstillende resultat. 2020 bød på meget svære omstændigheder for såvel bilbranchen som hele samfundet med covid-19 pandemien. Når vi i et så hårdt år kan præstere i det niveau, vidner det om, at vi har en stærk og robust kerne. Det er et stærkt fundament for vores digitale udvikling og for vores salg af endnu flere biler med grøn profil, siger koncerndirektøren i en pressemeddelelse.

Øget konkurrence

Det var særligt elbilen Jaguar I-Pace, der fik Nic. Christiansen Gruppen til at brage frem i 2019, dels fordi der ikke var andre stærke premium-elbiler at konkurrere mod. I 2020 blev konkurrencen dog skærpet med modeller fra blandt andet Tesla, Audi og Mercedes, og det påvirkede resultatet i 2020.

Samtidig hjalp det ikke, at der var forsinkelser på nogle af de nye Jaguar og Land Rover-modeller. Forsinkelserne skyldes, at der i hele verden har været mangel på små mikrochips.

Koncerndirektøren forventer dog, at billedet ændrer sig i 2021.

- Med et kommende særdeles ambitiøst grønt modelprogram for Jaguar og Land Rover forventer vi et stærkt salg, så snart bilerne leveres til det nordiske marked. Vi tror eksempelvis, at Jaguar kan få en endnu stærkere position på markedet. Ikke mindst med meldingen om, at Jaguar fra 2025 kun vil sælge elbiler, siger Niels Vrist Bertelsen

Annonce

Grøn omstilling

Nic. Christiansen Gruppen solgte 29.900 biler i 2020. Et fald fra rekordåret 2019, hvor der blev solgt 35.000, men antallet af solgte biler ligger over 2018-salget på 29.500. Særligt Hyundai og Bayern AutoGroup, som er autoriseret BMW/Mini forhandlerkæde, markerede sig i årets bilsalg.

Koncernens omsætning faldt fra 8,8 milliarder til 7,2 milliarder, fremgår det af pressemeddelelsen, men 2020-omsætningen er alligevel en milliard større end i 2018.

Den grønne omstilling kunne i 2020 mærkes hos Nic. Christiansen Gruppen, ­hvor kundernes efterspørgsel for klimavenlige biler steg markant. Hver fjerde bil solgt af Nic. Christiansen Gruppen i 2020 var en el- eller plug-in hybridbil. I den udvikling spillede Hyundai Kona en nøglerolle hos Nic. Christiansen Gruppen.

- Vi er kun i begyndelsen af en langt større udvikling. De kommende år vil forandre hele bilbranchen. Udviklingen er accelereret i Danmark med de nye bilafgifter. Vi forventer, at udviklingen fortsætter i de kommende år, udtaler Niels Vrist Bertelsen.

- Jeg ville ikke blive overrasket, hvis vi allerede her i 2021 vil se, at hver tredje bil, som vi sælger, er en el- eller plug-in hybridbil. Og indenfor en overskuelig årrække er jeg overbevist om, at el- og plug-in hybridbiler vil udgøre over halvdelen af vores salg, fortsætter han.

Annonce

Generationsskifte

Nic. Christiansen Gruppen skriver desuden, at der er sat et generationsskifte i gang. Birthe Christensen, datter af grundlæggeren Nic. Christiansen og dermed den anden generation i virksomheden, træder ud af bestyrelsen. Fremover vil ejerne blive repræsenteret af Camilla Avlbjerg Christiansen og Carina Avlbjerg Christiansen, som er den tredje generation.

- Virksomhedens DNA, familiens værdier og ejerskab fortsætter uændret, men naturligvis med tredje generations syn på fremtidens udfordringer. Vi har siddet i bestyrelsen siden 2013, og vi er klar til ansvaret, siger Carina Avlbjerg Christiansen i pressemeddelelsen.

Kort om Nic. Christiansen Gruppen

Nic. Christiansen grundlagde i 1967 virksomheden, da han erhvervede sig BMW agenturet i Danmark. Nic. Christiansen døde i 2010, 93 år gammel. Virksomheden ejes i dag af Nic. Christiansens ældste datter, Birthe Christiansen, og hendes to døtre, Camilla og Carina.

Nic. Christiansen Gruppen står bag importen af Hyundais populære bilmodeller i Danmark og Sverige. Derudover har gruppen importagenturet på spændende bilmærker som Jaguar og Land Rover i Danmark, Sverige og Norge samt Honda i Finland og Baltikum.

Gruppen har desuden tre bilforhandlerkæder med forretninger over hele landet: Bayern AutoGroup, der forhandler BMW og MINI, Terminalen, som forhandler mærkerne Hyundai, Honda, Fiat, Suzuki, Mazda, Nissan, Toyota, og British MotorGroup der forhandler Land Rover og Jaguar.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Annonce