Annonce
Fredericia

Onsdagsord: Er din logistik gearet til kunder?

Når forbrugere vil spendere penge, oplever de så en tilfredsstillende service og logistik? Mange gange sikkert, men andre gange undrer det klummeskribenten her, hvor lidt styr der er på logistikken i forbindelse med en bestilling og et køb af en vare. Arkivfoto: Morten Stricker
Man kan tit få indtrykket af, at mange store varehuse slet ikke har gearet deres logistik til kunder. I hvert fald tilfredse kunder.

Starten af sommerferien gik med, at huset fik en kærlig hånd. Sådan da.

For få dage før teltet blev pakket, og turen gik ud til det danske campingland, var jeg forbi et stort varehus. Navn og branche udlader jeg, for min pointe er ikke at hænge nogen bestemt ud. Varen, jeg skulle bruge, var desværre ikke på lager, og den kunne desværre først komme hjem, når vi havde banket de første teltpløkker i jorden.

Jeg valgte alligevel at sige ja til bestillingen og besluttede i stedet at komme hjem et par dage før, ferien sluttede, og få gjort husarbejdet færdigt.

Som overskriften til dette onsdagsord indikerer, fungerede logistikken ikke i dette varehus. Det vender jeg tilbage til.

Annonce

Hjemme igen undrede vi os over, at vi ikke som lovet havde hørt fra varehuset med vores bestilte varer. Vi var nemlig hjemme en uge efter, leveringen skulle være sket. I telefonen fik jeg fat i en undrende medarbejder. Undrende over, at vi intet havde hørt, og efterfølgende da han opdagede, at vores ordre i øvrigt var blevet slettet.

Deres nye logistiksystem og leverandør havde i uskøn forening slettet ordren. Nu ville der minimum gå to uger mere, hvis vi bestilte varerne på ny, og så var vores ferie ligesom slut.

Flyvende fisk

Et sted, hvor logistikken til gengæld var i top, var i Thorupstrand ved Jammerbugten. Modsat det tomme varehus havde den lille fiskebutik med frokostretter lange køer af kunder. To smilende, overskudsagtige piger plus køkkenpersonale lod sig ikke stresse af de mange kunder. Én tog imod bestillingen, en anden betalingen, og på hylder i et tilstødende lokale stod maden så klar, når den udleverede brik lyste og bippede.

Fiskebutikken var gearet til at have travlt, og det tog derfor langt mindre tid end ventet at få sin mad. Især i betragtning af de mange kunder.

Hjemme igen undrede vi os over, at vi ikke som lovet havde hørt fra varehuset med vores bestilte varer. Vi var nemlig hjemme en uge efter, leveringen skulle være sket. I telefonen fik jeg fat i en undrende medarbejder. Undrende over, at vi intet havde hørt, og efterfølgende da han opdagede, at vores ordre i øvrigt var blevet slettet.

Deres nye logistiksystem og leverandør havde i uskøn forening slettet ordren. Nu ville der minimum gå to uger mere, hvis vi bestilte varerne på ny, og så var vores ferie ligesom slut.

Hvilken ipad?

Samtidigt med dette havde min datter bestilt en ny iPad. Næsten samme forløb: Efter knap fire uger uden besked kontaktede hun varehuset, der ikke kunne forklare, hvad der var sket. Til gengæld lovede de en kompensation for den dårlige oplevelse. Til samme pris ville hun få en iPad med mere lagringsplads. God service.

Altså lige indtil service skulle eksekveres. Da hun fik besked om, at iPad’en var ankommet, kunne personalet nemlig ikke finde den. Desuden ville de ikke udlevere den større model, da der ikke i deres system stod noget om, at hun var blevet lovet denne. Imidlertid fandt de den oprindelige, mindre iPad. Men klart nok synes min datter ikke, at det var fair, at hun nu alligevel ikke ville få den lovede kompensation for det lange og uskønne forløb.

Jeg kunne fylde adskillige flere sider med lignende eksempler. Det er unødvendigt. Pointen er, hvordan man kan have så dårligt fungerende logistik? Derudover tænker jeg ofte, om der overhovedet bliver arbejdet med fejlfindingen og løsningen af problemet? Det kan jeg godt tvivle på.

For det er ikke en bestemt branche, det halter i, og antallet at logistikkoks er tilsyneladende konstant. Nu er jeg med på, at der er større risiko for, at ting kan gå galt i et stort varehus med mange kunder, henvendelser og transaktioner sammenlignet med den lille butik med langt mindre aktivitet. Omvendt burde varehuset så også have haft mere tid at øve sig i og større ressourcer til at implementere en logistik, der er gearet til kunder.

Udfaldet er nemlig, at jeg i hvert fald ikke længere er kunde de omtalte steder.

Klummeskribent Massimo Grillo. Privatfoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

BK Wedalas Yvonne vraget til OL

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Fredericia

På indkøb efter lukketid: Fredericianer finder aftensmad i containerne

Annonce