Annonce
Fredericia

Ottende og sidste jobcenteranalyse er klar: Jobcentrets ansatte skal have flere kompetencer

Den sidste jobcenteranalyse er blevet offentliggjort. Den handler om de ansattes kompetencer. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Ansatte og ledere på Fredericia Jobcenter er blevet spurgt, om jobcentrets kompetencer er gode nok.

Fredericia: Det seneste år er der lavet en række analyser af Fredericia Jobcenter. Den ottende og sidste i rækken er netop offentliggjort og handler om de ansattes kompetencer.

Analysen lægger blandt andet op til, at medarbejdernes kompetencer skal udvikles og i højere grad spille sammen med den retning, Fredericia Jobcenter er på vej i. De sidste halvandet år har jobcentret gennemgået en lang række forandringer, som på længere sigt skal resultere i, at flere ledige kommer i job, og borgere og virksomheder i kontakt med jobcentret får en bedre service. Årsagen er, at der i en årrække har været udtalt en del kritik af jobcentret fra flere sider.

I den seneste analyse er en række ansatte og ledere på jobcentret blevet spurgt, om deres kompetencer lever op til de krav, der stilles. Analysen blev præsenteret for politikerne i social- og beskæftigelsesudvalget mandag aften. Analysen viser, der samlet set er stor overensstemmelse mellem, hvad ledere og ansatte mener er relevante kompetencer, men går man ned i detaljerne, ses det, at der i visse tilfælde er en række uoverensstemmelser, som blandt andet handler om usikkerhed om, hvilken retning Fredericia Jobcenter er på vej i - primært for de enkelte afdelinger.

- Vi (det politiske udvalg, red.) har tiltrådt de otte anbefalinger. Analysen har været helt inde i maskinrummet på jobcentret. Vi har alle forskellige forhov for at tilegne os nye kompetencer, og jeg synes, det er et sundhedstegn, at medarbejderne er ærlige og har lyst og mod på at lære, siger formand for social- og beskæftigelsesudvalget Peder Tind (V).

Annonce

Vi (det politiske udvalg, red.) har tiltrådt de otte anbefalinger. Analysen har været helt inde i maskinrummet på jobcentret. Vi har alle forskellige forhov for at tilegne os nye kompetencer, og jeg synes, det er et sundhedstegn, at medarbejderne er ærlige og har lyst og mod på at lære.

Peder Tind (V), udvalgsformand

Langt, sejt træk

Han peger på, at medarbejderne tidligere har i høj grad har været fagspecialister, men der fremover er behov for generalister.

- Der er behov for, man kan lave koblinger på tværs af afdelinger, siger Peder Tind.

De otte anbefalinger handler blandt andet om, at der skal laves en kompetenceudviklingsplan med udgangspunkt i en klar vision for jobcentret. Samtidig anbefaler man at bruge viden fra analysen, når der skal rekrutteres nye medarbejdere til jobcentret.

- Man kompetenceudvikler ikke over natten. Det kalder på en kompetenceplan. Vi vil som udvalg nøje følge med i den kommende tid, fortæller Peder Tind.

I marts 2020 vil Fredericia Kommune holde en læringskonference for alle interesserede om, hvor langt Fredericia Jobcenter er i sin udviklingsproces, og hvordan opgaven er grebet an.

Ikke flere penge

- Føler der penge med til kompetenceudvikling af medarbejderne?

- Vi har sat en politisk retning. Der er ikke et ønske fra udvalget om at sætte specifikke kroner på, men det er klart, vi ikke træffer beslutninger uden at følge dem til dørs. Mange kompetencer findes allerede i jobcentret. Vi skal folde dem mere ud og blive bedre til at bruge kompetencerne på tværs. Når kompetenceudviklingsplanen er lagt, kommer der noget mere om, hvad der helt specifikt skal ske, forklarer Peder Tind.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce