Annonce
Kolding

P-vagters skærpede kontrol af udenlandske lastbiler har virket

Det har haft god effekt at intensivere kontrollen af ulovligt parkerede lastbiler på kommunens rastepladser og veje i industrikvarterne. Arkivfoto: Jakob Schultz
I december sidste år skruede Kolding Kommune op for kontrollen med udenlandske chaufførers ulovlige sovepauser på kommunens rastepladser og veje. Flere virksomheder har også stillet faciliteter til rådighed for chaufførerne. Det har virket.

Kolding: Skærpet kontrol med udenlandske chaufførers ulovlige parkering og overnatning på kommunens rastepladser og veje i især industrikvartererne har båret frugt.

- Jeg synes ligefrem godt, vi kan kalde det en succeshistorie, siger formanden for teknik- og klimaudvalget Jakob Ville (V) nu et halvt år efter, at kommunen fyrede voldsomt op under parkeringskontrollen i weekenden og aftentimerne i industriområderne. Det var Enhedslistens Benny Dall, der foreslog den systematiske kontrol i værksat.

Dengang var de parkerede lastbiler med hvilende og overnattende udenlandske chauffører, som slog lejr på kommunens rastepladser og veje, et stort problem - og politisk var der en ophedet debat om, hvorvidt kommunen skulle tillade Koldings transportvirksomheder at indrette sovehuse til de udenlandske - og derfor meget lavtlønnede - chauffører, så de i stedet kunne holde deres lange, lovpligtige hvil på 45 timer her.

Sjældne bøder

  • I den første måned af 2019 blev der uddelt 28 parkeringsafgifter og uddelt foldere til udenlandske chauffører, som havde parkeret ulovligt på kommunens veje og rastepladser i især industrikvartererne.
  • Siden 24. marts er der kun udskrevet seks afgifter, og det er efterhånden sjældent, at kommunens parkeringsvagter ser, at der parkeres ulovligt. Der uddeles fortsat foldere med anvisning af langtids-p-pladser for lastbiler.
  • Der har ikke været gengangere blandt de chauffører, som har parkeret ulovligt.

Stikprøver

Nu viser det sig, at den styrkede kontrol har haft så god effekt, at by- og udviklingsforvaltningen anbefaler politikerne at reducere den til stikprøver frem for hyppig overvågning.

- Jeg synes, det er en rigtig god idé, at vi anvender ressourcerne dér, hvor der er brug for dem. Og hvis det så viser sig, at problemet vokser igen, så må vi også skrue op for kontrollen igen, siger Jakob Ville forud for, at politikerne skal tage stilling til anbefalingen.

I løbet af de seneste måneder har kommunens p-vagter - eller cityassistenter, som de hedder nu - udover at uddele flere p-afgifter til de udenlandske chauffører også omdelt foldere på fem sprog med kort, som viser, hvor der findes langtidsparkering for lastbiler.

- Jeg havde frygtet, at der skulle mere til. Men jeg tror også generelt, at vognmændene gør en indsats, fordi de er interesserede i at gøre det rigtigt, siger Jakob Ville.

Sover i Vejle

By- og udviklingsforvaltningen har ikke i de sidste to år modtaget anmeldelser eller klager over ulovlig overnatning hos transportvirksomhederne, så der har ikke været grundlag for at forlange adgang til virksomhederne for at undersøge, om der var forhold af ulovlig karakter. Det er nemlig ikke lovligt at overnatte i industribygninger.

Til gengæld har kommunen givet tilladelser til, at nogle transportvirksomheder har kunnet indrette såkaldte velfærdsfaciliteter til deres chauffører i form af køkkener, toiletter, bad, vaskerum og opholds- og hvilerum, men egentlige overnatningspladser er der ikke tale om.

Et enkelt transportfirma, Contrans, har valgt at købe en ejendom i Vejle, hvor deres chauffører lovligt må overnatte.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

112 For abonnenter

Lå på sofaen da det bankede hårdt på døren: Beboer advarede Anne om brand i nabolejlighed

Erhverv

Virksomheder og studerende mødte Google i Fredericia: Danske Medier er kritiske over for Googles bustur

Annonce