Annonce
Fredericia

Peter var ved at blive kørt ned i omdiskuteret kryds - nu kigger kommunen på mulige løsninger

18-årige Peter Lomholt (th.) undrede sig over, at 6. Julivejskrydset ikke var en rundkørsel. Selv er han nær blevet kørt ned tre gange som cyklist på strækningen. Morten Svanborg, trafikplanlægger ved Fredericia Kommune, forklarede på stedet, hvorfor det ikke er ligetil. I stedet er flere tiltag allerede sat i værk. Foto: Kathrine Jensen
En rundkørsel, et lyskryds eller noget helt tredje? Fredericia Kommune vil nu kigge på, hvordan forholdene i 6. Julivejs-krydset kan forbedres, så det bliver mere trygt at færdes på strækningen – både for cyklister og bilister.

Fredericia: 18-årige Peter Lomholt har flere gange været ved at blive kørt ned, når han har skullet krydse Nørre Port og 6. Julivej. Det fik ham til at stille spørgsmålet til Fredericia Dagblads ”Byen spørger – vi svarer”:

- Hvorfor er krydset ikke en rundkørsel?

Annonce
- Det ville være nemt, hvis vi havde en løsning, der med et kunne løse alle udfordringerne. Og så kan man spørge, skal der lig på bordet først? Nej, selvfølgelig ikke. Men de steder, hvor der sker mange uheld, det er dem, vi får lukket af først.

Morten Svanborg, trafikplanlægger

Utrygge situationer

For at finde frem til svaret satte Fredericia Dagblad trafikplanlægger ved Fredericia Kommune, Morten Svanborg samt Peter Lomholt stævne i krydset, der er et af de mest omdiskuterede af slagsen.

- Vi kigger blandet andet på, hvor mange uheld der sker. Og der er sket tre uheld her i løbet af 10 år. I rundkørslen ved Vesterbrogade, inden den blev lavet om, skete der 19, fortæller trafikplanlægger Morten Svanborg.

Han kan godt forstå, hvorfor krydset ved 6. Julivej opleves utrygt. Vi står der midt i myldretrafikken, og trafikken er tung på dette tidspunkt. For især bilister og cyklister, der kommer fra Nørre Port og skal til venstre ad 6. Julivej opstår der utrygge situationer på grund af udfordringen med oversigtsforholdene og det skarpe sving.

- Står I og snakker om krydset her? Man kan ikke se en skid. Hvorfor laver I ikke en rundkørsel?

En tilfældig forbipasserende spotter vores tilstedeværelse i krydset, og som rigtig mange andre, der har debatteret krydset på dagbladets Facebookside, har han en holdning til krydset med den store obelisk.

Flere uheld

Det årlige anlægsbudget for trafiksikkerhed lyder på omkring 800.000 kroner. En ombygning af krydset ved 6. Julivejsskolen er estimeret til at koste 600.000 kroner. En rundkørsel, som gymnasieeleven Peter Lomholt foreslår, kan nemt løbe op i mindst tre millioner kroner.

Men det handler ikke kun om økonomi.

- Der er risiko for større uheld, hvis man bygger en rundkørsel, og der sker flere uheld i rundkørsler. Jeg kan godt forstå, krydset her virker utrygt, men indimellem kan utryghed og sikkerhed godt hænge sammen. Der er heller ikke så meget plads her til at bygge en rundkørsel. Det ville blive en meget lille en, lyder det fra Morten Svanborg.

- Men hvad kan man så gøre? Som cyklist kan man ikke se, hvis der kommer biler. Jeg har holdt og ventet på cykel, orienteret mig længe og grundigt, og så lige pludselig er der kommet en bil farende rundt i svinget, fortæller Peter Lomholt.

Derfor bringer vi historien

Med jævne mellemrum bringer vi en historie, der udspringer af et spørgsmål eller en undren – stillet direkte fra en af vores brugere.

Det er en del af et projekt, som hedder ”Byen spørger – vi svarer”. Her har du nu et sted at gå hen, hvis du har et spørgsmål eller en undren vedrørende byudvikling i Fredericia Kommune.

Vi vil gerne forstærke den bro, der allerede eksisterer mellem os og jer læsere, og det vil vi blandt andet gøre ved at grave svarene frem på jeres spørgsmål. Men vi har brug for din hjælp og dit input.

På redaktion.frdb.dk/byenspoerger kan du finde den spørgeformular, du skal bruge for at sende os dit spørgsmål eller undren. Her kan du samtidig læse meget mere om vores projekt, se tidligere besvarede spørgsmål og meget mere.

Flere scenarier

Trafikplanlæggeren foreslår flere mulige scenarier. Det kunne være, at der skulle indføres vigepligt for de bilister, der kommer ad Nymarksvej. Eller måske skulle der bygges et bump fra Nymarksvej og ned mod krydset, så de tvinges ned i fart. Først vil han igangsætte en ny trafiktælling på strækningen mellem krydset og Nymarksvej.

Den vil give en pejling af, hvordan trafikbilledet ser ud. Måske kan der findes en løsning, der er billigere end de 600.000 kroner, en ombygning af hele krydset ville koste. Det vil Morten Svanborg nu undersøge.

- Det ville være nemt, hvis vi havde en løsning, der med ét kunne løse alle udfordringerne. Og så kan man spørge, skal der lig på bordet først? Nej, selvfølgelig ikke. Men de steder, hvor der sker mange uheld, det er dem, vi får lukket af først.

Trafiksikkerhedsplanen

6.Julivejs-krydset er en del af Fredericia Kommunes trafiksikkerhedsplan.

I den plan er der over 100 projekter – og skulle alle føres ud i livet, ville det koste syv-otte millioner kroner. De forskellige projekter er inddelt i kategorierne høj, mellem og lav prioritet.

6.Julivejskrydset er placeret i sidstnævnte.

Det vurderedes at koste omkring 600.000 kroner at bygge krydset om.

Hvert år kigges trafiksikkerhedsplanen igennem – og det samme gør projekterne deri. Her vurderes det efterfølgende, om nogle projekter skal op- eller nedprioriteres eller måske helt ud af kataloget.

Hver uge modtager kommunen 2-5 henvendelser om trafiksikkerhed.

Er der noget, du vil have, kommunen skal kigge på, kan du med fordel bruge deres digitale Giv-et-praj-løsning. Her kan du melde alt fra huller i vejen og japansk pileurt til utrygge vejkryds og ødelagte skilte.

Input værdsættes

Derudover har Morten Svanborg igangsat en dialog med en af husejerne på vejen. Umiddelbart ser det nemlig ud til, at ejerens hæk er vokset ud over skel – og det forringer oversigtsforholdene. Ved at klippe hækken en halv meter ind ville oversigtsforholdene forbedres med måske 20 meter, vurderer Morten Svanborg.

Peter Lomholt forstår godt, at der ikke bare kan etableres en rundkørsel eller et signalanlæg. Han er glad for, at hans henvendelse bliver taget seriøst fra kommunens side.

- Det gør mig tryg, at kommunen vil kigge på andre løsninger for at gøre krydset sikkert, lyder det fra gymnasieeleven.

Og Morten Svanborg kalder henvendelser som Peter Lomholts for ”guld værd”.

- At vi får inputs fra de, der bruger veje, det er med til at pejle os ind på, om små ting kan gøre en stor forskel. Så det er guld værd for os at få respons og input på den måde som her, siger trafikplanlæggeren.

Er hækken mon vokset for langt ud? Umiddelbart ser det ud til, at en hæk på strækningen ved 6. Julivejskrydset stikker for langt ud over skel. Det forringer oversigtsforholdene. Der er allerede igangsat en dialog med pågældende grundejer om udfordringen. Foto: Kathrine Jensen

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce