Annonce
112

Politiet om indbrud og opklaring: - Det har høj prioritet hos os

Ifølge leder af Patruljecenter Syd i Sydøstjyllands Politi, Finn Ellesgaard Nielsen, er det en udfordring at få opklaret indbrud. Han opfordrer til, at borgere husker at få mærket sit inventar, så det kan føres tilbage til rette ejermand, hvis det skulle blive stjålet. Foto: Søren Alwan
Er huset udvalgt tilfældigt af en indbrudstyv og har gerningsmanden ikke efterladt sig spor, kan det være en udfordring for politiet at opklare indbruddet. Men ifølge politiet selv reagerer det altid på en anmeldelse med et besøg på gerningsstedet.

Fredericia: I 2018 blev der i Fredericia Kommune anmeldt 556 indbrud. Året før var tallet 586, og kigger man henover de seneste år er tallet gået nedad. Langsomt, men stabilt. Det viser tal fra politiets egen database, politistatistik.dk.

Hos Sydøstjyllands Politi er indbrud – især i privatbeboelse – noget af det, der har høj prioritet.

- Folk er ikke altid bekymret for de ting, der er blevet stjålet. Men mere det, at der har været gerningsmænd inde i deres hjem og invaderet privatsfæren. Og så er de indimellem bange for, at tyvene skal komme igen, lyder det fra Finn Ellesgaard Nielsen.

Annonce

Vores målsætning er, at vi kommer ud til alt. Det er et område, der er vigtigt, som betyder noget, og som politiet skal gøre noget ved. Vi prioriterer både indbrud i privat beboelse og i virksomheder.

Finn Ellesgaard Nielsen, vicepolitiinspektør, Sydøstjyllands Politi

Indbrud kan være svære at opklare

I godt 20 år har Finn Ellesgaard Nielsen været i politiet, hvor han i dag er vicepolitiinspektør ved Sydøstjyllands Politi og leder af Patruljecenter Syd. Han har sin daglige gang på politistationen i dels Kolding, dels Fredericia.

Selvom indbrud og efterforskning deraf er højt prioriteret i politiet, kan det være vanskeligt at finde frem til en gerningsmand, hvis gerningsstedet er tilfældigt udvalgt, eller hvis politiet efter gerningsstedsundersøgelsen ikke har spor at gå efter.

- Hvis ikke vi har spor at gå efter, kan det være svært at opklare, men det har høj prioritet, siger vicepolitiinspektøren.

Finn Ellesgaard Nielsen forklarer, at det er en konkret vurdering, der afgør, om politiet går i gang med den hele store jagt efter fingeraftryk.

Fingeraftryk er vigtigt spor

Udgangspunktet er, at en patrulje ankommer til et gerningssted få timer efter indbrudsanmeldelsen. Ofte kommer anmeldelserne, når folk kommer hjem fra ferie, weekend eller arbejde. Få gange er der tale om en decideret udrykningskørsel, og det sker kun, hvis der er tale om et igangværende indbrud.

- Fingeraftryk er et rigtig godt værktøj, hvis der er efterladt et. Men langt de fleste har handsker på. Tidligere kunne vi se, at indbrudstyvene brugte handsker med knopper med. Har tyven efterladt et cigaretskod på stedet, drukket af en flaske – som vi oplever ind i mellem – eller skåret sig, så er der rigtig gode chancer for at finde DNA. Hvis der er rimelig sandsynlighed for, at der er spor, så sikrer vi dem også, lyder det fra Finn Ellesgaard Nielsen.

Udover en patrulje forsøger politiet at få politihundene med ud på gerningsstedet. De kan være behjælpelige med blandt at skabe klarhed over, hvor tyven er kommet ind og ud fra matriklen.

Husk at dokumentere

Opklaringen af et indbrud findes ofte gennem en eller flere af tre veje – gerningsmanden, gerningsstedet eller kosterne.

Der kan være en mistanke til en konkret gerningsmand. Der kan være efterladt DNA eller fingeraftryk, der giver et match i politiets database. Derudover er der gerningsstedet. Er der en nabo, der har set en bil, et udsnit af en nummerplade eller andre spor?

Hvis de stjålne effekter samtidig er mærket eller på anden vis markeret og identificerbare, øges politiets muligheder for at opklare indbruddet. Har man for eksempel en mistanke til en gerningsmand, og man finder diverse effekter hos eller på ham – og den forurettede part samtidig har et serienummer eller et billede af de stjålne ting – så er der gode odds for, at ejer og effekter igen kan forenes. Er det ikke tilfældet, kan politiet i sidste ende være tvunget til at aflevere tingene tilbage til den formodede indbrudstyv.

- Vi må kun beholde tingene, hvis vi kan godtgøre, at det ikke er den pågældendes. Derfor er det så vigtigt, at man får noteret serienumre på elektronik, graveringer, stelnumre og lignende. Jo bedre dokumentation og beskrivelser, som for eksempel billeder, jo bedre er vores mulighed for at føre effekterne tilbage til deres rette ejermand. Samtidig kan det være med til at fælde gerningsmanden, fortæller vicepolitiinspektøren.

Politiet rykker ud

Indimellem oplever politiet, ifølge Finn Ellesgaard Nielsen, at borgere ligefrem bliver overraskede over, at en patrulje prioriterer at komme ud til et gerningssted efter et indbrud.

- Vores målsætning er, at vi kommer ud til alt. Det er et område, der er vigtigt, som betyder noget, og som politiet skal gøre noget ved. Vi prioriterer både indbrud i privat beboelse og i virksomheder.

I 2018 blev der i Fredericia Kommune rejst 71 sigtelser for indbrud. I 2017 lød tallet på 75.

Set på hele kredsen ligger Fredericia – sammen med Vejle – på en delt tredjeplads når det kommer til antal anmeldelser per 1000 indbyggere med 10,8. Kolding topper med 12,8 og Horsens har færrest med 7,3.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Hvad er op og ned i sagen om lægekonsulenten, lokalpolitikere?

Læserbrev: Jeg synes, det er beklageligt, at vores folkevalgte ikke har været ude at fortælle mere i forhold til ansættelsen af den nu tidligere lægekonsulent. Pålydende er, at der ikke har været tale om en politisk ansættelse, men i 2012 konkluderede Folketingets daværende ombudsmand, at det er byrådet, der fastsætter arbejdsopgaverne og har instruktionsbeføjelse over for lægekonsulenten. Derfor kan jeg slet ikke forstå, hvis politikerne ikke kendte til ansættelsen. Derudover er jobcentret inde i en transformation formet efter resultaterne fra undersøgelsen af området, og når et så stort "projekt" er i gang, finder jeg det dybt beklageligt, at lokalpolitikerne ikke har fulgt bedre med i, hvad der sker på jobcentret, og her burde især borgmester Jacob Bjerregaard og social- og beskæftigelsesudvalget have en finger på pulsen og vide, hvad der sker og have hånd i hanke med ændringerne på jobcentret. Har I ikke det? Jeg er ret overbevist om, at man har en viden om, hvad der er op og ned i denne sag, så jeg vil gerne, hvis de pågældende vil svare på følgende spørgsmål: Hvad var målet med at indgå samarbejde med den pågældende lægekonsulent? Hvorfor har man brugt pågældende lægekonsulent til at undervise sagsbehandlere? Og hvad har man haft som mål med denne undervisning? Hvordan kan man ansætte en uden at undersøge dennes baggrund? Hvorfor har man som udvalg ikke mere viden om, hvad der foregår på jobcentret, når nu man er i gang med en stor forandringsproces netop dette sted? Hvordan stemmer brugen af pågældende lægekonsulent overens med den kurs, man fra politisk side udtaler, Fredericia Jobcenter nu følger? Hvad vil udvalget og resten af byrådet gøre for, at sårbare medmennesker ikke behandles ud fra det menneskesyn, som pågældende lægekonsulent tilsyneladende repræsenterer, når man læser blot lidt omkring denne? Jeg glæder mig til at få svar på spørgsmålene, så vi ikke behøver at bruge al tiden på det den 22. april, når udvalget er vært ved et borgerdialogmøde.

Fredericia

Meningerne er delte: Diskussion om ny bro over Lillebælt optager læserne

Annonce