Annonce
Sydjylland

Politisk jubel over Marina City: Tillykke til Danmark

Ligesom mange andre havnebyer får Kolding nu et boligkvarter i et maritimt miljø. Illustration: Schønherr Arkitekter
Så er vejen banet for Marina City. Massivt flertal i Kolding Byråd har tirsdag aften sagt ja til den store lokalplan, der lægger rammerne for, hvordan den nye havnebydel med 350 boliger og 1000 bådepladser i en ny og topmoderne marina skal bygges op.

Kolding: Jublen ville ingen ende tage, da et massivt flertal i Kolding Byråd som ventet tirsdag aften godkendte plangrundlaget for den nye havnebydel Marina City med omkring 350 boliger og en marina med plads til 1000 lystbåde, som nu vil blive anlagt ved Marina Syd ved Skamlingvejen.

- Tillykke til Kolding. Tillykke til vores kommune. Tillykke til os allesammen. Og ja, tillykke til vores land, sagde borgmester Jørn Pedersen (V), da 24 af byrådets 25 medlemmer på byrådets Skype-møde havde sagt fuldtonet ja til den nye bydel. Kun Enhedslistens Benny Dall stemte imod.

Annonce

Havslam

Det store projekt indebærer, at omkring 300.000 kubikmeter grødlignende havbund skal graves op og dumpes ved Trelde Næs-klappladsen midt i Lillebælt - og lige den del af Marina City-projektet stemte SF og løsgænger Hanne Dam også nej til. Men Dam og SF lod ikke deres modstand mod klapning af havneslam påvirke deres holdning til selve Marina City, som SF's Hans Holmer beskrev som "kort sagt - en bydel for alle".

Socialdemokratiets gruppeformand Poul Erik Jensen fremhævede ligesom Dansk Folkepartis Søren Rasmussen, at en fjerdel af boligerne i Marina City skal være almene boliger.

- Det har også stor betydning for os, at Marina City bliver en bydel for alle. Og så bliver Kolding nu hjemsted for en af landets største lystbådehavne med alt det, der skal være sådan et sted. Det er imponerende. Tillykke til os, der bor i Kolding Kommune med Marina City. Det bliver godt, sagde Jensen.

Annonce

Udfald

Løsgænger Jesper Elkjær brugte anledningen til at lange spydigt ud efter Merete Due Paarup, der har overtaget rollen som byrådets enlige radikale, efter at Elkjær gik ud af partiet på grund af samarbejdsvanskeligheder med sin nye partifælle, der sprang fra V til R i december 2019. Due Paarup har tidligere været ude med harsk kritik af den klapning af havneslam, som hun nu tirsdag aften stemte for.

- Det har jeg ingen respekt for. Man må stå ved sine valg, også de svære, og så må man ikke mindst stå ved sig selv, lød det fra Elkjær, der i øvrigt glædede sig over, at "Kolding får en ny, fantastisk og levende bydel. Dem, der frygter det modsatte, kommer til at æde deres ord.

Due Paarup undlod at kommentere sin eks-partifælles udfald mod hende, men sagde, at beslutningen om at anvende klapning som metode nu ligger på Christiansborg, og at klapning ikke må stå i vejen for, at "i Radikale Venstre vil vi en grøn og levende byudvikling".

Dansk Folkepartis Søren Rasmussen beskrev Marina City som "et stort og vigtigt projekt for hele Kolding og et løft af vores by".

- Det er fremsynet og bæredygtigt, og herfra er der fuld opbakning, sagde han.

Kun Benny Dall (EL) vendte tommelfingeren nedad til hele pakken.

- Vi får et højt og massivt byggeri, som man skal kante sig udenom for at komme ud til fjorden, sagde Dall fra Enhedslisten, som især dog er så indædt modstander af klapning, at den i EL's bog under ingen omstændigheder er acceptabel.


Marina City

  • I Marina City skal der bygges op til 325-350 boliger og anlægges 1000 bådepladser. Marinaen skal samle den nuværende Lystbådehavn Nord og Marina Syd.
  • Nu er det overordnede plangrundlag færdigt, og Kolding Byråd skal tage endeligt stilling til det på sit møde 26. januar. Rammelokalplanen tillader byggeri i forskellige højder i området - nogle steder op til otte etager, og  en enkelt bygning må ryge op i 16 etager. 
  •  Der skal laves lokalplaner for de enkelte boligbyggerier, der er undervejs.
  • Kolding Kommune forventer at få anlægstilladelse til inddæmning af en del af søterritoriet fra Kystdirektoratet og klapningstilladelse fra Miljøstyrelsen i foråret.
  • Ifølge tidsplanen skal den nye lystbådehavn inklusiv husbådepladser og de første byggerier tages i brug i 2023.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce