Annonce
Fredericia

Røde busser fra TrekantBrand i sparerunde - 18 chauffører i spil

Embedsmændene anbefaler, at Fredericia Kommune skifter operatør fra TrekantBrand til Sydtrafik, når det handler om at køre skolebørn og handicappede. Arkivfoto: Mette Mørk
Der kan spares penge ved at flytte kørsel med skolebørn og handicappede fra TrekantBrand til Sydtrafik, og det vil være slut med efterregninger på op til en halv million kroner. Den analyse har politikerne fået præsenteret, og skal nu beslutte buskørslens fremtid. Buskørsel er en sideaktivitet for TrekantBrand, som ikke må hverken sætte til eller tjene på opgaven.

Fredericia: Når fru Jensen skal køres til dagtilbud på Othello, bliver hun hentet og bragt af røde busser fra TrekantBrand. En venlig chauffør sørger for, at fruen kommer ud og hjem til sin hoveddør. Det er også TrekantBrand, som ruller voksne handicappede til dagtilbud eller tager sig af kørsel til læge eller andre opgaver, som kommunens borgere kan blive visiteret til.

- Vi har undersøgt, om opgaven kan løses billigere af Sydtrafik, og der har vist sig til besparelsespotentiale på ca. 565.000 kr. om året ved at skifte fra TrekantBrand. Vi skal ikke selv stå for kørslen, men vil kunne lægge opgaven hos Sydtrafik, ligesom mange andre kommuner gør, siger chef for miljø- og teknik i Fredericia Rene Olesen.

Anbefalingen fra embedsmændene er, at Fredericia Kommune skifter operatør både for at få opgaven løst billigere, og fordi man ved, at man ikke risikerer ekstraregninger. Anbefalingen tager direktør for TrekantBrand Jarl Vagn Hansen til efterretning.

- Vi har løst opgaven som en sideaktivitet, og vi har ingen planer om at byde på den, hvis der bliver tale om et udbud, understreger han.

Dermed gør han også klart, at det bliver et farvel til de chauffører, som i dag kører busser for TrekantBrand.

- Jeg ved ikke, hvordan Fredericia Kommune har tænkt sig at håndtere det, men kunne man aftale en virksomhedsoverdragelse, så kunne det være godt, siger Jarl Vagn Hansen.

Annonce

Det løser TrekantBrand

I egne eller leasede røde busser sørger TrekantBrand dagligt for at bringe børn og ældre til skoler eller dagcentre.

Den kommunale buskørsel med visiterede borgere blev lagt ind under Fredericia Brandvæsen, da det var et rent kommunalt brandvæsen.

Busserne er bemandet af 18 chauffører, hvoraf to er tjenestemandsansatte overflyttet fra beredskabet.

Ved etableringen af Trekantområdets Brandvæsen i 2017 som et paragraf 60-selskab drevet af Fredericia, Vejle, Billund, Kolding, Middelfart og Vejen kommuner blev de enkelte brandvæseners aktiviteter uden for brandslukning lagt ind i selskabet som sideaktiviteter.

Sideaktiviteterne må ikke belaste de beredskabsfaglige opgaver.

Det har udfordret TrekantBrand i både 2017 og 2018 i forhold til specielt kørselsopgaven for Fredericia Kommune.

Aftalen mellem kommunerne og selskabet er, at der sker en efterregulering, når året er omme i enten positiv eller negativ retning.

Det er ifølge beredskabsdirektør Jarl Vagn Hansen unikt, at et brandvæsen har løst en opgave med buskørsel.

Ud over buskørslen har TrekantBrand ansvaret for en del af vedligeholdelsen af den kommunale vognpark, nøgle- og nødkaldsservice og vagtservice for Fredericia Teater.

Buskørslen foreslås flyttet over til Sydtrafik, mens de øvrige opgaver foreslås hjemtaget til kommunen, hvilket vil betyde, at der skal tilføres tre medarbejdere til drift- og ejendomsafdelingen for at løse opgaven.

Kan løses billigere

I analysen har embedsmændene kigget på, hvad det i dag koster at få udført opgaven. Det kostede i 2018 omkring 13 millioner kroner at give borgere gratis kørsel til forskellige formål, og det kan gøres billigere, lyder vurderingen på baggrund af tal fra Sydtrafik.

- Sydtrafiks priser er givet udfra det serviceniveau, som borgeren er visiteret til i dag. Den ydelse, vi får i dag, er med et lidt svingende serviceniveau, og det kunne vi i samme omgang få justeret ind, siger Rene Olesen.

Sydtrafik vurderer at kunne løse opgaven til 11,8 mio. kroner. TrekantBrand tog 12,3 mio. kroner og supplerede med en ekstraregning på en halv million kroner.

- Betyder det, at der lægges op til lavere serviceniveau?

- Nej, mere et ens niveau, siger Rene Olesen.

- Handler det om, hvem der kan blive visiteret til kørsel?

- Nej, det handler om, hvor stor service den enkelte chauffør skal yde, siger Rene Olesen.

Reel sammenligning

Set fra Jarl Vagn Hansens stol er det netop afgørende, at man laver en reel sammenligning af det, man har fået, og den pris, man har givet.

- Man skal huske at sammenligne æbler med æbler. Der er forskel på, om man følger fru Hansen hjem til hendes gadedør eller sætter hende af på fortovskanten, siger han.

Hvor snittet skal lægges for serviceniveauet vil være et politisk valg. Embedsmændene har alene set på de faktuelle priser og det faktum, at Fredericia Kommune ikke har kunnet lægge et helt sikkert budget på området.

- Vi har oplevet at få efterregninger på op imod en halv million kroner, hvis det ved årets udgang har vist sig, at kørslen af en eller anden grund har kostet mere at løse den end beregnet. TrekantBrand har kun kunnet sende regningen videre til os. Aktiviteten har skullet hvile i sig selv, fordi TrekantBrand drives af flere kommuner, siger Rene Olesen.

Ekstraregningerne vil Jarl Vagn Hansen ikke påtage sig ansvaret for alene, men ønsker ikke at gå ind i en diskussion med Fredericia Kommune om sagen.

- Men det er korrekt, at vi hverken må få underskud eller overskud på aktiviteten. Derfor har vi heller ikke et incitament til at holde fast i opgaven og dermed byde ind, siger direktøren.

I analysen over kommunens transportudgifter har forvaltningen sammenholdt de faktiske udgifter i 2018 med et overslag fra Sydtrafik over, hvad de skal have for at løse opgaven. Grafik: Leif Nørmark Sørensen

Besparelse skubbes

Skal TrekantBrand stoppe med buskørsel, vil der blandt de 18 chauffører være to tjenestemandsansatte, som der i så fald skal findes en løsning på. Desuden er to chauffører ansat i seniorjob.

- Det må blive Fredericia Kommunes problem, og de kommer også til at overtage de leasingaftaler, vi har på en række af busserne. Det er ikke en udgift, man kan pålægge TrekantBrand, fastslår Jarl Vagn Hansen.

Det har man også taget hensyn til i forslaget, som indgår i mulighedskataloget.

- Da alle opgaver kræver hjemtagelse eller overdragelse, samt eventuelle opsigelser af leasingaftaler, vil der ikke kunne findes besparelser i 2020, konstaterer embedsmændene i spareforslaget.

Annonce
Annonce
Fredericia

Christian Jørgensen (V) om FN's verdensmål: Det koster noget at gøre noget, men med måde - ellers får vi gule veste på gaden

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112 For abonnenter

Alarmer kan ikke holde tyvene væk alene - men det kan være et fint bidrag

Annonce