Annonce
Debat

Replik: Kæmp imod Kattegatforbindelsen - prioriter naturen og miljøet frem for rejsetid

"Lad os i stedet sammen sikre at Danmark stadig bevarer naturperler og sikrer borgernes mulighed for at være i en natur, der ikke er asfalteret, men som rummer planter, dyr, fisk og insekter i deres rette elementer", skriver Birgitte Bjerre. Arkivfoto: Martin Ravn
Annonce

Læserbrev: Kasper Bregendahl slår på tromme for Kattegatforbindelsen, fordi den binder Danmark sammen og understøtter væksten (læserbrevet "Kæmp for, at Kattegatforbindelsen kommer", red.).

Birgitte Bjerre er konfliktmægler og konsulent. Privatfoto

Jeg kan godt se pointen, men fra mit perspektiv vil Kattegatforbindelsen være helt og aldeles ødelæggende.

Som mange andre borgere i Odder-området (og Samsø og Vestsjælland) bor jeg netop, hvor jeg bor, fordi naturen er unik, der er fred og ro og skønhed.

Jeg kan stryge rejer, høre fuglene, gå i skoven, bade hele året til de smukkeste solopgange.

Både min mand og jeg arbejder langt fra hjemmet og har helt bevidst valgt at bo fredeligt i naturen.

Jeg kører ofte til København for at arbejde eller være sammen med mine venner eller børnebørn. Umiddelbart kunne Kattegatforbindelsen jo ses som en fordel, men jeg (og mange samsinger og vestsjællændere) vil langt hellere bo i fred og ro, med lidt længere transporttid, end midt i et inferno af veje, støj og uro.

En Kattegatforbindelse vil beløbe sig til mindst 118 mia. kr. plus diverse anlægsarbejde, rastepladser m.m. Det må være værd at overveje, om denne store investering kunne bruges mindre ødelæggende for store områder af Danmarks natur.

Mon ikke man kunne lave en fin og effektiv opgradering af den eksisterende vej-/togføring over Fyn for under det halve beløb?

Selvkørende biler og andre teknologiske vidundere, som Kasper mener vil kunne give miljømæssige fordele for en Kattegatforbindelse, ville vel også være fordele, hvis man bevarede og opgraderede det eksisterende vej-/tognet over Fyn.

Man kunne udbygge, støjdæmpe og tilføje højhastighedsbane m.m. og dermed reducere rejsetiden betragteligt.

Med selvkørende biler kunne rejsetiden blive arbejdstid. Med en udvidet digitalisering kan mange møder klares via nettet. Og ved at benytte allerede eksisterende vejføring/tognet ville man bevare store naturområder og samtidig forhindre at koble det sydlige Danmark af væksten og udviklingen.


Jeg har stadig tilbage at forstå, hvem der - og i hvilket omfang - skal bruge dette gigantiske anlæg, der kan retfærdiggøre brugen af så mange penge.

Birgitte Bjerre


Jeg har stadig tilbage at forstå, hvem der - og i hvilket omfang - skal bruge dette gigantiske anlæg, der kan retfærdiggøre brugen af så mange penge.

Lad os i stedet sammen sikre at Danmark stadig bevarer naturperler og sikrer borgernes mulighed for at være i en natur, der ikke er asfalteret, men som rummer planter, dyr, fisk og insekter i deres rette elementer.

Lad os sammen sikre at vores børn og børnebørn også om 100 år kan opleve stilhed, en mørk nattehimmel og vild natur.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Er der en ledig plads i din boble?

Fredericia HK For abonnenter

FHK-formand: Jeg kan ikke genkende billedet af, at vi skulle være imod samarbejde

Annonce