Annonce
Alarm 112

Risiko for kaos: Broen får tidligst vinger efter 2025

Vejlefjordbroen fyldte 40 år i 2020. Nu skal en undersøgelse vise, om konstruktionen kan klare to ekstra vejbaner klipset på som vinger, og om det er miljømæssigt forsvarligt i forhold til blandt andet støjbelastningen af omgivelserne. Foto: Mette Mørk
En analyse skal vise, om den snart 41 år gamle bros betonkonstruktion kan bære to ekstra vejbaner. Den slags tager tid, og pengene er der heller ikke ifølge transportministeren.

Vejle: Kryds fingre og håb.

Det er det bedste råd, man kan give bilister og andet godtfolk, når det gælder Vejlefjordbroen.

Det bliver nemlig først efter 2025, at en eventuel udvidelse kan komme på det statslige trafikbudget.

Annonce

Vejle Amts Folkeblad har spurgt transportminister Benny Engelbrecht (S) om tidshorisonten på en udvidelse. Og svaret kalder ikke just på optimisme:

- Det sker ikke på den korte bane. Projektet kommer ikke med i det første "rul", vi har planlagt frem mod 2025. Det kan tidligst komme i gang i det efterfølgende "rul", lød det fredag kort efter middag fra ministeren.

Dermed ligger projektet på et tidspunkt mellem 2025 og 2035, der er tidshorisonten for det store infrastruktur-udspil, regeringen offentliggjorde torsdag.

Kan broen bære ekstra baner

Foreløbig har den socialdemokratiske regering skrevet en forundersøgelse ind i sit program. Den skal godtgøre, om det overhovedet er muligt at montere såkaldte vinger på broen.

Spørgsmålet er, om den snart 41 år gamle betonkonstruktion kan klare belastningen med to ekstra vejbaner monteret uden på de nuværende.

Men nåede Vejdirektoratet ikke frem til, at det var en mulighed, allerede i 2014?

- Dengang var der kun tale om en strategisk screening. Det, vi sætter gang i, er en dybere teknisk undersøgelse. Hvis det viser sig at være en mulighed, vil det være nødvendigt med en VVM-rapport af hensyn til miljøet, sagde ministeren.

Den slags tager tid - og derfor er ministerens vurdering, at kalenderen mindst står på 2025, før et eventuelt vingeprojekt kan gå i gang. Alternativet er en helt ny vejbro - som udgangspunkt lige ved siden af den nuværende. I sin tid strakte byggeriet af den nuværende bro sig over fem år.

Annonce

Allerede kritisk trængsel

Allerede i dag er Vejlefjordbroen belastet til bristepunktet - såkaldt kritisk trængsel - med 95.000 biler i døgnet. Det er netop den kritiske grænse - og trafikken vokser år for år og sprænger alle prognoser. I forbindelse med udvidelsen fra 2013 var forventningen, at kritisk trængsel først ville opstå i 2030.


Først skal vi undersøge, om vinger er en teknisk mulighed og efterfølgende, om vi ønsker at gå videre med projektet.

Benny Engelbrecht (S), transportminister


Presset bliver ekstra stort, når motorvej E45 udvides til seks spor fra Skanderborg til Vejle. Hvornår det sker, svæver i det uvisse, men langs hele ruten håber man på, at det sker snart.

Inden skal regeringens udspil dog forhandles på plads i Folketinget. Det gælder naturligvis også beslutningerne omkring Vejlefjordbroen.

Annonce

Måske penge til Vejle-projekter

Derfor er der god grund til at væbne sig med tålmodighed og se på alternativer. Borgmester Jens Ejner Christensen (V) har i flere omgange efterlyst et samarbejde med staten om lokale trafikprojekter. Det ønske gentog han så sent som i denne uge over for Vejle Amts Folkeblad.

I Vejle er der fokus på den såkaldte "Havnerute", der fungerer som alternativ, når broen lukkes af uheld eller dårligt vejr. Samtidigt arbejder man med et ringvejsprojekt nordvest om Vejle - en vej, der i givet fald kan sende en del af den vestgående trafik udenom Vejles midtby.

Spørgsmålet er så, om staten vil være med. Det spurgte avisen transportministeren om, og i et længere svar nåede Benny Engelbrecht frem til, at det bestemt var en mulighed:

- I forbindelse med forhandlingerne skal der opsættes kriterier for den pulje. Men det er muligt, at projekterne kan passe ind, lød det fra ministeren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Hun var SÅ forsigtig, men endte alligevel med at smitte hele familien: Nu advarer Gitte alle andre mod at lade corona-paraderne falde

Annonce