Annonce
Trekantområdet

Rod på stationen: Sporarbejde lukker perroner halvanden måned

Banedanmark arbejder med at renovere sporene  på en længere strækning omkring Vejle Station, fortæller projektleder Niels Tolstrup Rasmussen fra Banedanmark. Sporarbejdet strækker sig helt fra godsbanesporet ned mod havnen - hvor arbejdet begyndte - til jernbanebroen over Havnegade. Foto: Flemming Larsen
Sporene ved Vejle Station blev sidst renoveret det år, hvor Vejlefjordbroen blev indviet - nu går Banedanmark i dybden.
Annonce

Vejle: Perronen er spærret.

De seneste uger har passagererne på Vejle station klemt sig sammen på en enkelt perron, og i flere dage har kun et enkelt af de normalt fire spor været til rådighed for togene til og fra Vejle.

Trængslen på spor 2 skyldes, at Banedanmark har fjernet enhver mulighed for, at tog kan køre til de øvrige perroner. Skinnerne er ganske enkelt fjernet.  Som i et gigantisk modeltogsæt ligger skinner og sveller stablet på og langs perronen.

Efter 40 år uden renovering er det nødvendigt for Banedanmark at gå i dybden og sikre, at togene også fremover kan køre sikkert til og fra stationen.

- 40 år er den typiske tid mellem større renoveringer, fortæller baneingeniør Niels Tolstrup Rasmussen.

Han er projektleder på ombygningen og viser rundt på stationen.

Selve arbejdet har Banedanmark udliciteret til entreprenørvirksomheden MJ Eriksen. Firmaets folk i orange sikkerhedsveste har travlt med at grave tæt på den bro, der fører jernbanen over åen og Sjællandsgade/Gammelhavn.

Annonce

Isolerer perrontunnel

På selve stationen er man ved at grave sig ned til den tunnel, der forbinder perronerne. Der skal lægges et nyt isoleringslag oven på betonen for at beskytte tunnellen bedre.

- Det vil forlænge levetiden, siger Tolstrup Erik Rasmussen.

Denne juni-dag virker det, som om togtrafikken glider uden problemer. Det kan tilsyneladende godt lade sig gøre at afvikle feriekøreplanen uden problemer, selvom der kun er ét spor til rådighed.


Vi arbejder jo på spor, hvor der stadig kører tog. Derfor har vi vagter på, der advarer når togene kommer.

Niels Tolstrup Rasmussen, projektleder, Banedanmark


Det er godt det samme. Det varer nemlig et stykke tid, før alt igen ruller normalt på Vejle Station. I første omgang koncentrerer entreprenøren sig om de spor, der fører til perronen længst væk fra selve stationen.

Når det arbejde er klaret, flytter togdriften til den perron, og så fortsætter arbejdet med spor 2 og 3.

Annonce

Helt færdig i august

Hvis alt går efter køreplanen, skal arbejdet med spor 4, 5 og 6 være afsluttet 17. juli, mens spor 2 og 3 står klar 23. august.

Her kan absolut ikke køre tog. Sporene er helt forsvundet på en stor del af indkørslen til Vejle Station. Foto: Flemming Larsen

En del af de nuværende skinner bliver genbrugt. Det samme gælder svellerne på selve stationen. Begge dele kan godt klare mange års slid endnu. Andre steder skiftes både sveller og skinner.

- Alt afhænger af sliddet, og her på strækningen ved stationen fejler hverken skinner eller sveller noget. Det meste af projektet handler om selve underlaget for skinnerne, forklarer Niels Tolstrup Rasmussen.

Det er det tunge materiel, entreprenøren har kørt frem her ved perronen på Vejle Station. Ifølge projektleder Niels Tolstrup Rasmussen fra Banedanmark kan  både betonsveller og skinner genbruges. Foto: Flemming Larsen

Projektet ved Vejle Station løber op i 63 millioner kroner, inklusive rådgivere og anden service. Forberedelserne har strakt sig over fire år, og det passer næsten med den tid, Niels Tolstrup Rasmussen har arbejdet for Banedanmark.

Det er ikke kun sporene, der får en overhaling. Mens perronen alligevel er spærret, gennemfører DSB en renovering af taget over perronerne og selve trappetårnet. Ifølge DSB kan vi også vente nye lamper.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Byggerod i Føtex City: Varehus udvider og bliver testbutik for nyt koncept

Fredericia

Nyt trænings- og legeområde undervejs: Ombygning af sundhedshuset rykker udenfor

Annonce