Annonce
Fredericia

Rotterne kommer: Udgifter til rottebekæmpelse i Fredericia er mere end fordoblet på 10 år

Antallet af rotteforekomster i Fredericia Kommune er steget kraftigt på ti år. Det samme er udgifterne til bekæmpelsen af det intelligente dyr med de stærke tænder. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Antallet af rotteanmeldelser i Fredericia Kommune er steget fra 1239 i 2010 til 1931 i 2019. I samme periode er udgifterne i forbindelse med at bekæmpe gnaverne fulgt med.

Fredericia: Antallet af anmeldelser og udgifterne til rottebekæmpelse er steget voldsomt i Fredericia Kommune det sidste årti.

Det viser en oversigt over anmeldelser og udgifter på området, som Fredericia Dagblad har gennemgået. For selvom både anmeldelser og udgifter foreløbig var højest i 2016, ligger begge tal i 2019 væsentlig højere end for 10 år siden.

Borgere er forpligtet til at anmelde det til kommunen, så snart der konstateres rotter. I 2019 skete det 1931 gange, mens antallet af anmeldelser i 2010 var 1239.

Udgifter til rottebekæmpelse er stort set steget i takt med antallet af anmeldelser, og mens Fredericia Kommune i 2010 brugte 860.000 kroner på rottebekæmpelse var det tal næsten tredoblet til 2,4 millioner kroner sidste år.

Annonce
De her milde vintre, vi har haft, har givet et ekstra boom. De kan yngle og få mad hele året.

Gitte Sejr Hansen, Vej & Park Fredericia Kommune

Større opmærksomhed og mildere vejr

Gitte Sejr Hansen er administrativ medarbejder i kommunens vej- og parkafdeling og er blandt andet kontaktperson på rotteområdet. Når hun skal vurdere, hvorfor antallet af anmeldelser er steget, peger hun på, at det er blevet nemmere at anmelde digitalt. Desuden mener hun, at vejret har haft en indflydelse på stigningen af anmeldelser.

- De her milde vintre, vi har haft, har givet et ekstra boom. De kan yngle og få mad hele året. Det er en væsentlig årsag, siger hun.

En tredje ting, der har givet udslag i flere anmeldelser, er en øget bevisthed om, at det er lovpligtigt at anmelde rottefund.

- Vi har en annonce en gang eller to om året i ugeavisen, der kommer ud til alle husstande, hvor der står, at det er lovpligtig. Samtidig tror jeg også, at folk er blevet bedre til at oplyse hinanden om, at det er lovpligtigt. Der er mere fokus på det, siger Gitte Sejr Hansen.

I nogle kommuner er opgaven med at sætte rottefælder og lægge gift lagt ud til private samarbejdspartnere, men i Fredericia Kommune er det kommunen selv, der styrer bekæmpelse, og det er Fredericia Spildevand samt entreprenørgården, som kører opgaverne. Kommunen har tre fuldtidsansatte rottefængere, der arbejder med at sætte fælder op. Desuden kan kommunen kalde flere ind, hvis det er nødvendigt, oplyser Gitte Sejr Hansen.

Tester giftfri fælder

Udgifterne til rottebekæmpelsen dækkes via ejendomsskatten. Pengene går til blandt andet til omkostninger i forbindelse med opsætning og vedligeholdelse af rottespærer, IT-systemer til rottebrug samt opsætning af fælder og udlægning af gift.

Ligesom man er forpligtet til at anmelde det, hvis man opdager en rotte på sin adresse, skal kommunen mindst hver tredje år revidere den såkaldte handlingsplan for rottebekæmpelse. I den fremgår det, at kommunen har intentioner om at afprøve giftfri fælder.

- De, der er afprøvet, har ikke haft den ønskede effekt endnu, men der arbejdes på bedre muligheder og flere firmaer kontakter os løbende, står der i handlingsplanen.

Ifølge Gitte Sejr Hansen er det fortsat noget, der skal udvides rent teknisk.

- Det bliver bedre og bedre. De sidste nye går også direkte ind i vores IT-system, så vi ikke skal køre flere forskellige systemer.

Antallet af rotteanmeldelser var højest i 2016, hvor kommunen modtog 2340 anmeldelser. Det var også samme år, at de kommunale udgifter var højest. Det år blev der brugt næsten tre millioner kroner på rottebekæmpelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Beboer vred over lukning af medborgerhus: - Vi bøjer os for kriminaliteten

112

Flere genstande beslaglagt: 35 visitationer i to zoner de seneste dage

Annonce