Annonce
Danmark

Så langt gik Falck for at ramme Bios

Falck står over for at blive meldt til bagmandspolitiet for sin ageren, da hollandske Bios prøvede at komme ind på markedet for ambulancedrift. Arkivfoto: Claus Fisker/Scanpix

Ifølge Konkurrencerådet gik Falck langt over stregen for at få skubbet Bios ud fra det danske ambulancemarked. Sådan gjorde Falck ifølge rådet:

-

Annonce

1

Efter at have tabt ambulancekørslen til Bios, lagde Falck en overordnet strategi. Den gik ud på at skabe usikkerhed og bekymring om Bios som leverandør og arbejdsplads og på den måde afskærme Bios fra at rekruttere ambulancereddere hos Falck for på den måde at ekskludere Bios fra det danske marked for ambulancetjenester. Det blev gennemført både overfor borgere, politikere og medier i Region Syddanmark, og internt overfor ambulanceredderne i Region Syddanmark.

2

Falcks påvirkede ved blandt andet ved at etablere og bruge en gruppe på Facebook, ved at formidle negative historiker om Bios, ved at mobilisere "ambassadører" for Falck og ved at sende interne nyhedsbreve og nyhedsmails ud til redderne, ved at bruge tillidsmændene og ved at påvirke ambulanceredderne i Syddanmark.

3

Falck holde aktiviteterne lidt på afstand ved at benytte en selvstændig kommunikationskonsulent og to forskellige kommunikationsbureauer. Det blev udført ved et armslængdeprincip, så konkrete aktiviteter ikke kunne føres tilbage til Falck som afsender. Dermed forekom aktiviteterne troværdige for redderne i Falck og i offentligheden.

4

En Facebook-gruppe var en af de aktiviteter, der fremstod som uafhængig af Falck, idet gruppen tilsyneladende var oprettet og drevet af en ambulanceredder i Region Syddanmark. I virkeligheden var den oprettet som en del af Falcks overordnede strategi og var drevet af Falck efter et dobbeltarmslængde-princip. Målet med gruppen var reelt at skabe usikkerhed og bekymring hos ambulanceredderne om BIOS som arbejdsgiver. Via kommunikationsbureauet kom Falck på daglig basis med forslag til nyheder, som kunne fremme den dagsorden.

5

Falck formidlede også negative historier til

pressen med det primære formål at skabe bekymring og usik-

kerhed om Bios ved at fremstille den hollandsk virksomhed som en usikker ambulanceleverandør og arbejdsgiver. Falcks formidling af negative historier til pressen foregik også i "armslængde" fra Falck,

ved at de negative historier blev pitchet af et kommunikatoinsbureau . I visse tilfælde blev de negative historier ikke alene formidlet, så hverk

en medier eller modtageren af historien kunne se, at afsenderen var Falck. På den måde fremstod historierne som objektive og troværdige, uden at de kunne føres tilbage til Falck som den reelle initiativtager og

afsender.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
DEBAT

Opdateret: Kommentarfeltet under artikler virker igen

INFO: Vi har haft nogle tekniske problemer på vores hjemmeside, som har betydet, at det ikke har været muligt at debattere og skrive kommentarer under artiklerne. Problemet er nu løst. Vi beklager bøvlet og takker for tålmodigheden.

Annonce