Annonce
Debat

Sæt folkeskolen fri - det er nu, vi har chancen

Torben Elsig-Pedersen. Pressefoto
Annonce

Læserbrev: Lærerne og pædagoger skal have frihed og fagligt råderum til at skabe den bedste og mest varierede skoledag. Målet må være, at alle børn kommer til at trives og får udfoldet deres potentialer.

Vi har mange gode erfaringer fra corona-tiden at bygge på. Men risikoen er, at vi alt for hurtigt falder tilbage i de gamle vaner, fordi der også er en folkeskolelov med stadig mere detailregulering.

Flere lærere og pædagoger siger i vores evaluering af nødundervisningen i corona-tiden i Vejle Kommune, at de er blevet bevidste om, hvor meget de kan, når de bliver sat ”fri”.

Medarbejderne giver udtryk for, at når de arbejder med børnene i mindre grupper og i længere perioder i løbet af dagen, så får de også et tættere forhold og indsigt i børnene. Mange beretter om, at nødundervisningen i naturen gav langt færre konflikter mellem børnene.

Vi skal bygge videre på disse erfaringer. Og hvis der er forhindringer for at få de gode erfaringer i spil, så vil jeg opfordre lærere, pædagoger og skoleledere til at sige højt, hvad vi skal lave om, både i den nationale lovgivning og i den lokale styring af folkeskolen.

Meget tyder på at den stramme målstyring, testregimerne og lovgivning om faste timetal står i vejen for, at vores børn og unge får den skoledag, som vi er mange, der drømmer om.

I Vejle Kommune søgte vi for et års tid siden undervisningsministeren om lov til at gøre de nationale test frivillige. Vi fik en blank afvisning retur, da ministeren hellere ville bruge ressourcer på at udvikle og finpudse testene, som eksperter havde stillet sig særdeles tvivlende over for.

Problemet med den stramme test- og målstyring af skolen er, at det er så svært at slippe af med.

Christiansborg bør give skolerne mere frihed, så lærere og pædagoger kan bringe hele deres faglighed i spil uden at være spændt hårdt fast i den detailstyring, som er kommet snigende  igennem mange år. Hensigten var at forbedre elevernes faglighed. Men styringen har taget overhånd.

Jeg er sikker på at mere frihed både vil give skolernes personale nyt engagement og være kimen til at skabe undervisningsforløb, som kan højne motivationen hos eleverne.

Friheden skal gives nu, hvis vi skal bygge videre på de gode erfaringer fra corona-tiden. Her har Christiansborg en opgave. Det haster.


Friheden skal gives nu, hvis vi skal bygge videre på de gode erfaringer fra corona-tiden.


Lokalt kan vi givet vis også gøre noget. I Vejle Kommune har vi samlet op på de gode erfaringer fra nødundervisningen. Men de positive erfaringer skal ikke blot samle støv i et ringbind. Derfor er min opfordring, at hver enkelt skole og medarbejder overvejer og drøfter, hvad vi skal tage med af gode erfaringer. Og så skal det sættes i spil.

Vi skal i børne- og familieudvalget i Vejle Kommune have en drøftelse af, om der også er områder, hvor vi har pålagt skolerne snærende bånd. I givet fald skal knuderne løsnes, og bånd skal brutalt klippes over. Vi skal kun have styring, der giver mening.

Coronakrisen har givet os alle en øjenåbner, så det er nu, vi kan handle.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Partier har fremlagt nyindgået budgetforlig: Genlæs opdateringer fra pressemødet her

Fredericia

Nye tal fra Statens Serum Institut: Flere nye smittede - men Fredericia fortsætter ned ad liste

Annonce