Annonce
Danmark

S-ordfører kørte 'vanvidskørsel' for at nå begravelse: Ville være endt i fængsel med nyt forslag

Det fynske folketingsmedlem Jan Johansen er færdselssikkerhedsordfører og går ind for fængselsstraf, hvis man kører over 100 km/t i bymæssig bebyggelse. Arkivfoto: Tim Kildeborg
Regeringen vil straffe fartbøller med tyve dages fængsel og frakendelse af kørekortet i tre år, hvis man kører over 100 kilometer i timen i bymæssig bebyggelse. Det gjorde partiets fynske ordfører for færdselssikkerhed for nogle år siden. Fyens Stiftstidende har interviewet om fartsagen og hans partis nye forslag.

Hvorfor kørte du for stærkt Jan Johansen?

- Jeg tabte hovedet, fordi jeg skulle til en medarbejders begravelse og gik i panik, da jeg havde indstillet min gps forkert og havnede ved den forkerte kirke. Derfor susede jeg afsted og blev blitzet i udkanten af Nyborg med 115 kilometer i timen, hvor jeg kun måtte køre 50 kilometer.

Du fik dengang for ni år siden en bøde på 5000 kroner og en frakendelse af kørekortet på et halvt år.

- Ja. Og det var helt rimeligt.

Men nu stiller dit parti forslag om, at en sådan overtrædelse af fartgrænsen skal give en fængselsstraf på tyve dage og frakendelse af kørekortet i tre år. Hvorfor?

- Vi skal de bøller til livs, der kører så skide stærkt og blæser på alt og alle.

Men betragter du dig selv som en fartbølle?

- Nej. Jeg tabte mit hoved, fordi jeg så gerne ville nå den begravelse, men det er ingen undskyldning. Jeg burde have tænkt mig om.

Ville du have gjort det, hvis du vidste, at en så høj fart kunne sende dig i fængsel og fratage dig retten til at køre bil i tre år?

- Nej. Så tror jeg, at begravelse måtte være begravelse. Det handler også om en øget bevidsthed om, hvad fart kan gøre. På samme måde som synet på at køre bil med spiritus i blodet har ændret sig markant. Engang kørte folk rask væk fra familiefest, selv om de have fået for meget at drikke. Sådan er det ikke i dag.

Men hvis nu, at jeg får en opringning fra sygehuset om, at min mor ligger for døden, og det skal gå stærkt, hvis jeg skal nå et sidste farvel. Er det så rimeligt, at jeg skal i fængsel, hvis jeg kører over 100 kilometer i timen i bymæssig bebyggelse?

- Jeg må inddrømme, at der er forskel på situationerne. Vi vil ramme vanvidsbilisterne, men kan komme til at ramme andre, der er fuldstændig forvirret i hovedet, fordi deres mor er ved at dø.

Mener du, at der skal være en kattelem, så der kan gøres undtagelse som for eksempel høj fart til sygehuset?

- Det må en dommer jo afgøre.

Men hvad mener du som lovgiver. Skal der være en kattelem i loven? Eller er det ligegyldigt, hvad der er årsag til fartovertrædelsen?

- Nu skal jeg passe på, hvad jeg svarer, for jeg har jo selv prøvet at køre så stærkt. Men ja. Jeg mener, at fælden bør klappe.

Annonce

Regeringens forslag

Regeringen præsenterede i sidste uge forslag til at bekæmpe vanvidsbilister. Herunder en skærpelse af straffene.

Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 procent skal i førstegangstilfælde som udgangspunkt give følgende straf:

- Ubetinget fængsel i 20 dage.

- Ubetinget frakendelse af førerretten i minimum tre år.

- Endelig vil der som udgangspunkt ske konfiskation af bilen.

Samme straf skal uanset fartgrænse gives ved hastigheder på 200 km/t eller derover.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Midt i sorgen over Quasim: Stærke ord til unge om at tænke sig om

Danmark

Funding: Nu har Mette Frederiksen kun Venstre tilbage

Der var én, der var to, der var tre, der var fire, der var fem på cykeltur ... Sådan lyder det i den gamle børnesang "10 små cyklister". Og teksten minder lidt om forhandlingerne om en reform af udligningsordningen. Ligesom cyklisterne faldt fra en for en, indtil der kun var én lille kæk cyklist tilbage, så er regeringens forhandlingspartnere også lige så stille forsvundet ud af forhandlingslokalet, så der nu kun de facto er et parti tilbage. Liberal Alliance og Konservative var de første til at ryge ud, og i denne uge meldte Dansk Folkeparti sig reelt ud af forhandlingerne i et interview her i avisen Danmark. Godt nok sidder partiet stadig med ved bordet, men Kristian Thulesen Dahls forslag om at skrotte det eksisterende udligningssystem og indføre en fælles kommuneskat er lige så realistisk som eksistensen af julemandens værksted. Men døden skal have en årsag, og Kristian Thulesen Dahl skal kunne forklare, hvorfor han ikke kommer til at gå med i en aftale, og det var det, han gødede grunden for i interviewet. Det efterlader ét parti tilbage. Nemlig Venstre. Efter en lille måneds maskeradespil, er vi nu langt om længe der, hvor forhandlingerne skal til at gå i gang. Alt indtil nu har været opvarmning, det er nu, det bliver alvor. Men hvad med regeringsblokken, tænker den opmærksomme læser måske? Den kan regeringen jo også danne flertal med. Ja, teoretisk, men det kommer S ikke til at gøre. Det vil regeringen ikke, det tør den ikke. Risikoen er simpelthen for stor. En ren rød aftale om kommunernes økonomi ville give Venstre og Dansk Folkeparti muligheden for at køre hårdt på Socialdemokratiet i alle de kommuner, hvor der ikke bliver guldregn, og det går ikke - slet ikke året før et kommunalvalg. Og heldigt for Socialdemokratiet har Venstre også al mulig grund til at gå med i en aftale. Selv om det den seneste måned har virket til, at partiet har været ganske kritisk, så har Venstre gjort alt for at holde sig spilbar. Man skal lægge mærke til, hvordan Venstres kritik primært er gået på proces. Hvorfor lægger regeringen ikke beregningerne frem? Hvorfor udleverer regeringen ikke alle tallene? Hvorfor er der fejl i beregningerne? Der er ikke blevet sagt noget af Venstres forhandlere, der har gjort det umuligt for partiet at indgå en aftale. Modsat tilfældet med Kristian Thulesen Dahl. På indholdssiden har Venstre krævet, at staten pumper en ekstra milliard ind i udligningssystemet, at de socialdemokratiske vestegnsborgmestre ikke favoriseres, at det såkaldte finansieringstilskud på 3,5 milliarder kroner bliver en del af forhandlingerne, og at ingen danskere får skattesmæk som konsekvens af reformen. Alle krav, hvor regeringen bør kunne give indrømmelser. I det hele taget må man bare sige, at Venstre har spillet sine kort dygtigt. Makkerparret Sophie Løhde og Troels Lund Poulsen har i den grad haft fat, hvor det gør ondt på regeringen, og de to har bevist at man ikke skal undervurdere deres evner ud i det politiske spil. Ved at trække forhandlingerne i langdrag, har de givet medierne tid til at grave sig ned i materialet - eller mangel på samme - og ud af det er der kommet en lang række historier, der har udvandet regeringens ellers overbevisende førstehåndsindtryk. Det har været tydeligt, at venstrefolkene har forsøgt at koble sig på borgmestrenes frustration. Både deres egne, men så sandelig også de socialdemokratiske af slagsen. Særligt den socialdemokratiske borgmester i Hjørring Kommune Arne Boelts dramatiske kritik af regeringen er blevet forsøgt annekteret af Venstre. Lidt ligesom da Mette Frederiksen under diskussionen om regionernes fremtid ikke kunne åbne munden, uden hun erklærede sig enig med Venstres Stephanie Lose. Og det har været klogt på den måde at alliere sig med det kommunale Danmark. Venstre har i sit forsøg på at trække forhandlingerne ud hele tiden skullet passe på ikke at lægge sig ud med partiets kommunale bagland. Landets borgmestre - røde som blå - skriger på en reform af udligningsordningen, så hvis der begyndte at sprede sig en stemning af, at Venstre var i gang med at obstruere det, ville Jakob Ellemann-Jensen hurtigt få kærligheden at føle. Og netop derfor ender forhandlingerne også efter alt at dømme med en aftale med Venstre. Det er i både Mette Frederiksens og Jakob Ellemann-Jensens interesse. Men sidstnævnte har dygtigt formået at udnytte situationen til at få vist, at Danmarks liberale parti ikke er så bovlamt, som man ellers kunne tro. Der er stadig én kæk cyklist tilbage.

Fredericia

Se video: Mindesamvær i Korskærparken for afdød 24-årig

Annonce