Annonce
Fredericia

Se kort og listen: Hele kanalbyen får navne

Den første kanal i FredericiaC er døbt Frederiks Kanal efter byens grundlægger Frederik den 3. Foto: Claus Bjørn
Fredericia - Fredericia Byråd har godkendt navnene for samtlige kanaler, gader, pladser og promenader i den nye kanalbydel FredericiaC.

Navnene tager afsæt i områdets og byens historie som kongeby, fæstningsby og en vigtig handels- og industriby, skriver kommunen i en pressemeddelelse.

Den første kanal i FredericiaC, der står næsten færdig, er døbt "Frederiks Kanal" efter Fredericias grundlægger Frederik den 3.

Se kortet over FredericiaC her.

- Navnene bidrager til at binde den historiske bymidte sammen med den nye bydel og på den måde smelter byens historie og fremtid sammen, siger borgmester Jacob Bjerregaard, Fredericia Kommune.

- Det er usædvanligt for et byudviklingsprojekt af FredericiaC's størrelse, at hele bydelen bliver navngivet på én gang. På samme tid er navngivningen en hjælp for investorer, udviklere og mæglere, der kan bruge stednavnene i markedsføringen af deres byggeprojekter, siger projektdirektør Tim E. Andersen.

På dette kort kan du se de forskellige navne på gader og torve i området.

Her er navnene på gader, kanaler og promenader

Ahlmanns Torv - Thomas Jürgen Ahlmann, ølbrygger og brændevinsbrænder.

Badeanstalten - Øst for Gl. Havn lå tidligere to militære badeanstalter.

Bersodde - Det oprindelige navn for den første skanse på stedet, og byens første navn.

Borgmestrenes Plads - Henviser til alle borgmestre i Fredericia samlet fra 1773 til nutiden.

Brøchners Torv - Købmand Thøger Brøchner havde blandt andet pakhus på stedet ved Gl. Havn.

Carolinelund - Tidligere lystanlæg i området.

Deichmanns Torv - Andreas Deichmann, proviantforvalter og kancelliråd.

Delmenhorstsgade - Grevskab, der var en del af den danske konges besiddelser.

Esplanaden - Et frit område mellem byens bebyggelse og fæstningens kastel.

Fisketorvet - Et af de to torve, der var planlagt fra grundlæggelsen af Fredericia.

Frederiksodde - Byens første bynavn indtil 1664, hvor det blev ændret til Fredericia.

Frederiks Kanal - Frederik 3. var konge af Danmark 1648-1670 og grundlagde Fredericia i 1650.

I 1660 blev Frederik 3. Danmarks første enevælde konge.

Færø Plads (Bastion) - Færø bastion skulle sammen med Pinneberg bastion beskytte den oprindelige kanalindsejling til Fredericia.
Garverstræde - Henviser til garverierne, der fandtes i byen.

Gl. Havn - Henviser til den første egentlige havn, der blev gravet i 1808-1816.

Gl. Pakhusstræde - Henviser til, at der i dette område tidligere lå mange pakhuse i nær tilknytning til Gl. Havn.

Havnemøllevej - Henviser til havnemøllen og blodmøllen, der lå i området.

Heklas Kaj - Hekla var et dampskib, kanonbåd, og med i både 1849 og 1864.

Hyrups Torv - Morten Petersen Hyrup, gæstgiver

Ilulissat Plads - Fredericias grønlandske venskabsby.

Kalkstræde - Henviser til produkt, der blev ind- og udskibet fra Gl. Havn

Kanonstræde - Gammelt oprindeligt gadenavn til Kastellet.

Kaptajn Fischers Plads - Otto Wilhelm Fischer, kaptajn og møller på Havnemøllen

Kastelsvej - Henviser til fæstningsbyen Fredericias kastel.

Krackes Torv - Fabrikant Diederich Hermann Kracke (1818-1865) flyttede fra Flensborg til Fredericia i 1837, hvor han grundlagde et stort sukkerkogeri. Sukkerkogeriet blev siden solgt til militæret og omdannet til tøjhus i Gothersgade.

Kongensstræde
Kulstræde - Henviser til produkt, der blev ind- og udskibet fra Gl. Havn

Langebro - Den nordlige pier ved Gl. Havn.

Loehrsvej - Fabrikant og konsul C.W. Loehr.

Mortensens Torv - Knud Julius Georg Mortensen, mægler

Peter Buhls Kaj - Dansk søhelt født i Fredericia 1789, død ved Lyngør 1812. Søn af borgmester Hans Buhl.

Pinnebergs Bastion - Pinneberg bastion skulle sammen med Færø bastion beskytte den oprindelige kanalindsejling til Fredericia.

Pinnebergsgade - Pinneberg var en del af den danske konges besiddelser.

Prinsens Kanal - Henviser til prins Frederik Carl Christian (den senere kong Frederik 7.), der opholdt sig i Fredericia 1834-1839.

Præsidenternes Plads - Fredericias øverste embedsmand havde i perioden 1650-1773 titlen præsident.

Saltstræde - Salt blev ind- og udskibet fra Gl. Havn

Schmidts Torv - Jacob Petersen Schmidt, tobaksfabrikant.

Skanseodde - Navnet på odden hvor Kastellet møder Lillebælt.

Skibsbroen

Slæbestedet

Stribbroen - Anlægsbro fra 1700-tallet, hvor alle skibe måtte lægge til inden havnen blev opført i 1808-1816.
Sophie Amalies Kanal - Dronning af Danmark, gift med byens grundlægger kong Frederik 3.

Sukkerstræde - Henviser til produkt, der blev ind- og udskibet fra Gl. Havn

Søndervold - Henviser til den del af fæstningsanlægget, der lå ud mod Lillebælt mod syd.

Tobaksstræde - Henviser til produkt, der blev ind- og udskibet fra Gl. Havn

Toldkammeret - Fredericia Toldkammer lå i dette område fra 1810'erne til 1941.

Utzons Torv - Jens Jacob Utzon, købmand

Valeurs Torv - Ulrik og Frederik Valeur trælasthandlere

Ved Kongens Punkt - dette sted er udgangspunkt for det cirkelslag, der danner Voldens bue.

Voldmesterstræde - voldmester var titlen på den opsynsmand, der førte tilsyn med fæstningsanlægget.

Wulffs Torv - Carl Abraham Wulff, garver, medlem af borgerrepræsentationen for mosaisk menighed.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Politiet har sikret overvågning efter røveri i lokal brugs: - Vi vil gerne høre fra borgerne

Kultur

Kunstskabet samler ind til børn på flugt

Læserbrev

I stedet for en ny bro skal der anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro

Læserbrev: Det er helt forkerte betragtninger, der ligger til grund, når der lægges op til en ny Ny Lillebæltsbro og dermed til yderligere at lægge beslag på naturværdier til fordel for gigantiske bro- og vejprojekter på bekostning af reel livskvalitet. Hvor bliver klimaudfordringerne af i denne debat? Der går desværre fortsat alt for megen monumentalisme og "se-mig-her-projekter" i politikerne: "Se JEG har været. De bygger et monument for mig". Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der i stedet sættes fokus på kvalitet frem for kvantitet - livskvalitet frem for vækst. Og det ud fra den simple betragtning, at det er vi nødt til, hvis menneskeheden skal overleve blot et par generationer endnu. "Det er", med Steen Hildebrandts ord (professor emeritus og adjungeret professor, red.), "ikke længere nok med en retningsændring. Det er nødvendigt med en total reorganisering af det samfund, den vestlige verden har indrettet sig på." Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der tænkes mere i mindre, simplere og nærværende projekter. Vi bliver nødt til at skære ned på vores forbrug, slagte den hellige ko "vækst", fjerne pseudoarbejde, nedsætte arbejdstiden og fordele arbejdet på alle ressourcekompetencer som et skridt i en ny retning og tankegang. Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der som led i en ny strategi i stedet for overvejelser om en ny broforbindelse anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro, vel vidende at den ikke væsentligt vil kunne aflaste fremtidens forventede trafikstigning. Det skal den heller ikke: Den trafikstigning skal vi helt undgå at skabe. Giv dig tid. Brug din cykel, gå, benyt toget og nyd samvær med nye mennesker og vær med til at højne fysisk og psykisk folkesundhed.

112

Var det en indbrudstyv, genboen så? Politiet leder efter mand med gul pose

Annonce