Annonce
Fredericia

Se selv forskellen: Nu bliver der åbnet for havkig til Lillebælt

Bygningen Sdr. Voldgade 10, som lå for enden af Vendersgade, er blevet fjernet. Bygningen blokerede for udsigten til Lillebælt. Nu, hvor bygningen er væk, kan man nyde udsigten ned gennem Vendersgade over til den Ny Lillebæltsbro. Foto: Peter Leth-Larsen
Sdr. Voldgade 10 er nu revet ned. Dermed bliver en af byens gamle sigtelinjer bragt tilbage til sit oprindelige udtryk. Der er bliver frit udsyn ned til Lillebælt.

Fredericia: Efter flere ugers nedrivning er Sdr. Voldgade 10 - den tidligere administrationsbygning for Fredericia Skibsværft - væk. Dermed kan man nu stå hvilket som helst sted i Vendersgade og have frit udsyn ned til Lillebælt.

Som en del af udviklingsplanen for Kanalbyen har genskabelsen af de oprindelige sigtelinjer gennem byen været et væsentligt element. Det vil sige, at man vil videreføre de gadenet, som blev planlagt i renæssancen - altså i 1600-tallet. Dermed genåbner eller forlænger man de nord/sydgående gader helt ud til Lillebælt.

- Nu får vi tilført ny værdi til byen, mener direktør i Kanalbyen Tim Halvorsen.

Her er Vendersgade en vigtig del, da sigtelinjen ned gennem gaden i mange år har været blokeret af den tidligere administrationsbygning for Fredericia Skibsværft.

Annonce

Visuel kobling

Ved opførelsen af en stribe industrivirksomheder på havnen for år tilbage blev flere af sigtelinjerne nærmest lukket af, så det ikke længere var muligt at se direkte ned til vandet.

- Der har nærmest været en mur langs Oldenborggade. Med industrien tænkte man mere i adskillelse - og det var der også et sikkerhedsmæssigt aspekt i. Nu tænker vi i sammenhænge. Vi får skabt den visuelle kobling mellem byen og vandet, som der var tænkt oprindeligt, men man aldrig fik gennemført, fortæller Tim Halvorsen.

De nord/sydgående butiksgader Vendersgade, Gothersgade og Prinsessegade vil dermed alle have frie sigtelinjer til Lillebælt.

Før og efter: Træk i markøren på billedet nedenunder

Beplantning til sommer

I løbet af 2019 skal der lægges belægning og plantes i området omkring Port House og Langebro. Vejstykket ved Port House vil blive lavet i år, og i løbet af sommeren bliver der lavet bede og beplantning omkring punkthusene, hvor blandt andre Restaurant Ti Trin Ned holder til.

I marts går byggeriet af andelsboligerne Bådhusene i gang, og når de står færdige - sammen med parkeringshuset - går Fredericia Kommune i gang med at lave Sdr. Voldgade. Herefter bliver Kanalbyens mosaikbelægning lagt fra Café Mums, langs Gammelhavn, videre langs Sdr. Voldgade og hen forbi Bådhusene og det kommende parkeringshus.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

I stedet for en ny bro skal der anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro

Læserbrev: Det er helt forkerte betragtninger, der ligger til grund, når der lægges op til en ny Ny Lillebæltsbro og dermed til yderligere at lægge beslag på naturværdier til fordel for gigantiske bro- og vejprojekter på bekostning af reel livskvalitet. Hvor bliver klimaudfordringerne af i denne debat? Der går desværre fortsat alt for megen monumentalisme og "se-mig-her-projekter" i politikerne: "Se JEG har været. De bygger et monument for mig". Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der i stedet sættes fokus på kvalitet frem for kvantitet - livskvalitet frem for vækst. Og det ud fra den simple betragtning, at det er vi nødt til, hvis menneskeheden skal overleve blot et par generationer endnu. "Det er", med Steen Hildebrandts ord (professor emeritus og adjungeret professor, red.), "ikke længere nok med en retningsændring. Det er nødvendigt med en total reorganisering af det samfund, den vestlige verden har indrettet sig på." Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der tænkes mere i mindre, simplere og nærværende projekter. Vi bliver nødt til at skære ned på vores forbrug, slagte den hellige ko "vækst", fjerne pseudoarbejde, nedsætte arbejdstiden og fordele arbejdet på alle ressourcekompetencer som et skridt i en ny retning og tankegang. Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der som led i en ny strategi i stedet for overvejelser om en ny broforbindelse anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro, vel vidende at den ikke væsentligt vil kunne aflaste fremtidens forventede trafikstigning. Det skal den heller ikke: Den trafikstigning skal vi helt undgå at skabe. Giv dig tid. Brug din cykel, gå, benyt toget og nyd samvær med nye mennesker og vær med til at højne fysisk og psykisk folkesundhed.

112 For abonnenter

Mænd fægtede med lange knive under røveri: På blot fire minutter røvede de brugs

Annonce