Annonce
forside

Skrotvirksomhed investerer stort ved Fredericia: Byggeri for tocifret millionbeløb

Skrotvirksomheden Uniscrap vil etablere en ny station for metalskrot i Taulov. Her er det et billede fra virksomhedens afdelign i Kolding. Arkivfoto: Søren Gylling

Genbrugsvirksomheden Uniscrap rykker næste år selskabets hovedsæde til Taulov Dryport. Der skulle være bygget i Kolding, men virksomhedens planer kunne ikke realiseres, så nu sker det i Taulov. Her skal bygges 20.000 kvadratmeter for et stort to-cifret millionbeløb.

Fredericia: Virksomheden Uniscrap flytter inden for et års tid selskabets hovedsæde fra Kolding til Taulov. Virksomheden rykker ind i Taulov Dryport, som ADP og PFA står bag, med både administrationsbygning, haller og stort oplagsområde.

- Vi har arbejdet med planen i halvandet år. Oprindeligt var det vores ønske, at vi ville etablere nyt i Kolding, men det har været lidt tungt at komme igennem med vores ønsker over for kommunen, og så valgte vi at kigge til Fredericia og ADP i stedet, siger administrerende direktør for Uniscrap, Thomas Christensen.

Der har været debat om industrihavnens fremtid i Kolding i forhold til støv og støj. Har det spillet ind i jeres overvejelser?

- Vi flytter ikke vores udskibningsanlæg fra havnen i Kolding, for vi har brug for kapaciteten, og vi har et fint samarbejde med havnen i Kolding. Men i forhold til at realisere vores vækstplaner, så har det ikke kunnet lade sig gøre i det tempo, vi har ønsket. Der er vi blevet mødt med stor professionalisme fra ADP's side, siger Thomas Christensen.

Der mangler endnu en række godkendelser til anlægget i Taulov, men Thomas Christensen forventer, at de sidste ting falder på plads inden for ganske kort tid.

Danmarks største genindvindingsselskab

Uniscrap A/S blev grundlagt i 1858 af det daværende Petersen & Albeck A/S og fusionerede i 1978med Joseph Levin & Co A/S, der blev grundlagt i 1866. Idégrundlaget var genvinding af primært jern og metalskrot samt returpapir.

Målsætningen var at være til stede i alle større danske byer, og gennem opkøbaf flere virksomheder, udviklede Uniscrap sig derved, til en af danmarks største aktører indenfor genvinding.

Uniscrap foretog i 1993 den største enkeltstående investering, da virksomheden opbyggede et shredderanlæg i Kolding som dog i 2007 blev afløst af et endnu større anlæg på den nye skrotplads i Grenå.

Anlægget i Grenå er nu frasolgt, men Uniscrap har afdelingen i fire jyske byer og fremover også i Taulov.

Uniscrap A/S var frem til 2006 ejet af miljøinvesteringsselskabet Invest Miljø og er i dag ejet af kinesiske Chiho Environmental Group.

(kilde: Uniscrap)

Det er her på markarealet sydvest for Hejse Kro, tørhavnen bliver placeret mellem jernbanen og Skærbækvej. Her flytter Uniscrap ind om et års tid. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Ansatte flytter med

Det er Taulov Dryport, der bliver bygherre på de 20.000 kvadratmeter, mens Uniscrap lejer sig ind på en langtidskontrakt. Uniscrap investerer et stort to-cifret millionbeløb i etableringen i Taulov.

- Når vi etablerer en helt ny modtagestation, vil vi bruge de nyeste teknologier og på alle måder fremtidssikre pladsen i forhold til de miljømæssige krav til støv og støj, siger Thomas Christensen.

Uniscrap i Kolding er i dag nabo til det fælleskommunale affaldsforbrændingsanlæg Energnist. Der er 20 medarbejdere ansat, og de har alle fået tilbud om at flytte med til Taulov, og det har fået en positiv modtagelse, siger direktøren.

Han vurderer, at placeringen i Taulov er perfekt.

- Der er ingen naboer, som vi kan genere, selv om vi selv ser os som en miljøvirksomhed, siger Thomas Christensen.

Deler havneplads med "kollega"

I Taulov skal jern- og metalskrot bearbejdes, så det er tilpasset de kunder, der aftager produkterne til omsmeltning og videre forarbejdning.

- Det skal brydes ned i størrelser, der passer til de smelteovne, kunderne har. Vi fragmenterer det, så det er lige til at putte i smelteovnene, siger Thomas Christensen.

Storkunderne er placeret i Tyrkiet, og med flytningen til Taulov får Uniscrap også adgang til dybgangskajen i Fredericia.

- Der indrettes et nyt stort område på Fredericia Havn, som vi kommer til at dele med vores kollega/konkurrent Bradal A/S. Vi forventer at skulle udskibe 120.000-150.000 tons metalskrot over kaj, når vi er oppe at køre, siger Thomas Christensen.

Måske metal på skinner

Bradal A/S har netop fået miljøgodkendelse til en midlertidig oplagsplads og udskibning af metalskrot.

Ifølge Thomas Christensen anlægger ADP en permanent plads, som metalvirksomhederne kommer til at dele. Aktiviteterne skal miljøgodkendes på den nye placering.

Der vil blive leveret jern og metal til udskibning både fra faciliteterne i Taulov Dryport og direkte fra Uniscraps kunder. I første omgang via lastbil, men Thomas Christensen vurderer, at det måske kan komme på tale at laste fra tog til skib fra anlægget i Taulov.

- Der er skinner både på havnen og ved Dryport, og det kunne der godt være et potentiale i, siger Thomas Christensen.

Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Transportminister svarer igen: Hvorfor sænker du ikke sigtekornet, Troels Lund Poulsen?

Læserbrev: Troels Lund Poulsen (V) påstår her i avisen, at jeg løber fra et løfte om at ville udbygge E45 (læserbrevet "Tillykke. Nu skylder de røde en ny motorvej" 13. september, red.). Inden han skyder os for mange såkaldte "løftebrud" i skoene, vil jeg ganske stilfærdigt oplyse, hvad vi rent faktisk lovede før valget. For som vi sagde, så ønsker vi - i modsætning til hvad den tidligere regering leverede - at indgå en bred infrastrukturaftale til gavn for hele Danmark, som kan holde uanset, om regeringsmagten skulle skifte. Jeg synes derfor, at Troels Lund Poulsen skal sænke sigtekornet og lytte til opfordringen fra dele af erhvervslivet, som gør opmærksom på, at investeringer i infrastruktur er for vigtige til at være en årlig tilbagevendende politisk kampplads. Jeg kan naturligvis ikke svare på, hvorfor den tidligere regering valgte at indgå en så smal infrastrukturaftale kort før lukketid inden folketingsvalget. Men jeg kan konstatere, at hvis det havde været magtpåliggende for den tidligere regering, at dens investeringsplan skulle overleve efter et valg, så havde de nok brugt energien bedre på at sikre et bredt flertal. Og her - få måneder efter valget - så har Venstre allerede selv har trukket stikket på den tidligere regerings investeringsplan ved at melde ud, at partiet ikke længere vil prioritere Ring 5-motorvejen. Situationen er altså den, at der ikke længere er flertal for planen. Og det er den risiko, man løber, når man indgår smalle politiske aftaler. Det er også derfor, jeg ønsker at indgå en så bred infrastrukturaftale som muligt, hvilket også var formålet med vores eget trafikudspil fra før valget. Og i den forbindelse vil det være naturligt, at vi også drøfter trængselsudfordringerne på E45. Jeg ser meget frem til de kommende forhandlinger om en ny infrastrukturaftale og glæder mig over den konstruktive tilgang, som jeg har bemærket fra Venstres transportordfører, der på et samråd har udtalt: "Nu er valget overstået, og nu skal vi så se, om vi kan finde hinanden i en bred aftale, og det er vi da opsat på fra Venstres side." Det, synes jeg, er meget positivt. Og det synes jeg, at Troels Lund Poulsen bør lytte til. For vores fælles infrastruktur bør ikke være en politisk kampplads. Det er erhvervslivet, pendlerne og alle andre trafikanter, der hver dag sidder fast i trafikken, altså for vigtige til.

Annonce