Annonce
Erhverv

Solar får bedre salg med nye digitale værktøjer

Et par tryk på en iPad er nok til at bestille en hurtig ordre hos Solar. Foto: Solar
Større fokus på kundens behov giver gode resultater.

VEJEN: Kunden ringer fra sin mobiltelefon og bestiller en vare hos Solar.

Det tager syv minutter at finde den på lagret, og så må der højst gå 53 minutter, før kunden har varen hos sig. Fastbox kalder Solar et af sine nyeste succesfulde tiltag, hvor man mod en merbetaling på 99 kroner får leveret den ønskede vare inden for en time.

- Så behøver kunden ikke køre i sin bil hen til et byggemarked, og vi sparer dermed kunden for en masse tid, siger Hugo Dorph, Chief Commercial Officer i Solar, der er en sourcing- og servicevirksomhed inden for el, vvs, industri og klima/energi.

Solar er brugt i forskningsprojektet ”Morgendagens Salg” som et godt eksempel på, hvordan man arbejder strategisk på at løfte sit salg. Virksomheden har investeret både tid og penge i at lave det digitale benarbejde, så source- og servicevirksomheden i dag kan handle på et oplyst grundlag og træffe lønsomme beslutninger i salgsarbejdet.

Solar har blandt andet udviklet en række digitale værktøjer, der gør det lettere for kunderne at tilgå produkter og tjenester online. Samtidig arbejdes der med big data, som kan trække forskellige oplysninger om kunderne, som blandt andet gør det muligt at analysere kundernes indkøbsmønstre.

- Når man som os sælger en masse varer, som kan købes mange steder, skal vi differentiere os i måden, vi gør det på. Det skal være nemt, vi skal være gode til at levere, så vi er nødt til at koble os ind på den måde, kunden tænker på, forklarer Hugo Dorph.

Annonce

Solar Danmark A/S

Solar Danmark A/S er en del af Solar-koncernen, der har hovedkontor i Vejen.
Her findes også centrallageret på 45.000 kvadratmeter med flere end 215.000 artikelnumre inden for følgende produktområder: Elinstallation, VVS, ventilation, industri, offshore og marine, infrastruktur, sikring, belysning, kabler, værktøj og befæstelse, kommunikation samt klima og energi.

Solar Danmark, der samarbejder med internationale mærkevareleverandører og har cirka 3000 ansatte i alt, har kompetence- og servicecentre rundt i landet – i Holstebro, Odense, Sønderborg, Åbyhøj, Aarhus, Brøndby, København, Svenstrup, Aalborg og Vejen.
Læs mere om Solar på www.solar.dk

Nemt og lækkert

- Vi skal ikke bare sælge ud fra det katalog, vi har, og hvilke produkter, vi har på lager, men hjælpe kunden med at drive en bedre forretning. Det er kravet til vores sælgere i dag.

Når vi ser rundt på kunderne, er det dem, der er dygtige til at bruge de digitale værktøjer, der har en god forretning – og det er ikke kun i vores webshop, men de bruger dem også til at skabe overblik over for eksempel indtjening og fakturering. Vi kigger ikke kun på kundernes behov med hensyn til, hvad der er billigt og rationelt, men også hvad der er nemt og lækkert. Digitalisering foregår i dag jo også efter arbejdstid, fortæller Hugo Dorph og fortsætter:

- Vi kan se, at de kunder, der bruger de digitale værktøjer, er bedre kunder hos os. De er mere fokuserede på at drive en bedre forretning end at sidde og diskutere, hvad tingene skal koste, og det sparer tid hver dag.

Det har Solars kunder fået øjnene op for – i dag kommer over halvdelen af Solars årlige omsætning fra den digitale handel.

Testvirksomheder i Morgendagens salg

• Bobles Aps
• DLF Seeds A/S
• Oh! By Kopenhagen Fur A/S
• RV Unique Aps
• Schneider Electric Danmark A/S
• Solar A/S
• Stark A/S
• Telia Erhverv A/S
• Zwilling J.A. Henckels Scandinavia A/S
• Unidrain A/S
- Vi skal ikke bare sælge ud fra det katalog, vi har, og hvilke produkter, vi har på lager, men hjælpe kunden med at drive bedre forretning. Det er kravet til vores sælgere i dag, siger Chief Commercial Officer Hugo Dorph. Foto: Solar
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce
var adsmtag = adsmtag || {}; adsmtag.cmd = adsmtag.cmd || [];