Annonce
Biler

Storladen kørsel delvis på strøm

Interiøret er klassisk Kia. Det er funktionelt og robust, men også noget dystert.
Kia Optima SW Plug-in-hybrid, som klarer op til 53 km på strøm, er et godt bud på en komfortabel og rummelig halvelektrisk stationcar.

Plads til store armbevægelser. Det er et af nøgleordene for Kia Optima SW PHEV, som er den plug-in-hybrid på personvognsmarkedet, der giver mest plads for pengene.

For 350.000 kr. får du nemlig en bil i fulddyrket firmaklassestørrelse, der kan køre op til 53 km/l på ren strøm målt efter den nye WLTP-skala.

Det er en pris, som faldt en snes tusinde kr. ved årsskiftet og på den måde har gjort den store Kia mere attraktiv.

Hjertet er en toliters benzinmotor på 154 hk, som spiller sammen med en elmotor på 50 kW og et batteri på 11,56 kWh, som kan lades op fra strømnettet. Det giver en samlet systemydelse på 205 hk, mens momentet er 375 Nm, hvilket er rigeligt til at flytte den cirka 1700 kg tunge firmaflyder rimelig tjept.

Brændstoføkonomien er på papiret 66,7 km/l efter den noget teoretiske skala for hybridbiler.

Ophavet er anden generation af Kias bud i Passat-klassen, der kom på banen i 2015. Det har fra starten været en solid bil, der bød på masser af plads og udstyr, men som over for firmafolket har været hæmmet af beskatningsværdier for dieselmodellerne, der ikke lå meget under bl.a. VW Passat, mens premium-mærkerne har kørt kampagner med lave beskatningspriser.

Det er synd, for de indre værdier er i orden i bilen, der i PHEV-version er helt nede i en beskatningsværdi på 288.000 kr., hvilket faktisk er billigt.

Annonce

Fakta

Kia Optima SW Plug-in hybrid

Pris: 349.999 kr.

Grøn ejerafgift, halvårlig: 330 kr.

Brændstoføkonomi: 66,7 km/l (WLTP)

C02 per km: 34 g.

Motor: Firecylindret benzinmotor på 2,0 liter

Ydelse benzinmotor: 154 hk

Ydelse elmotor: 50 kW

Systemydelse: 205 hk

Systemmoment: 375 Nm

Batteri: 11,26 kWh

Rækkevidde på el: 53 km

Topfart: 192 km/t.

0-100 km/t.: 9,7 sek.

L/B/H: 486/186/147 cm

Trækvægt med bremse: 1.500 kg

3 stjerner ud af 6

Stringent instrumentering

Vi sætter os ind bag rattet i Optimaen, hvor mærkets stringente og logiske, men noget dystre instrumentering byder os velkommen. Finishen er dog solid, en feature som den centrale storskærm er hurtig og klar i grafikken, og der er nu også trådløs opladning af telefonen.

Betjeningen er let: Sæt automatgearet i "Drive", og du kører. Vi er ikke i tvivl om, at Optima er en stor bil på 4,86 meter med en bred sporvidde.

Med en blød og komfortabel affjedring opsuges de fleste vejbump nænsomt, og plug-in-hybriden følger på den front meget godt det spor, vi kender fra de andre mere klassiske firmabil-Optimaer med dieselmotor. Styretøjet er også til den mere tilbagelænede side i bilen, hvor batteriet ligger agterude.

Med indstillingen i "Hybrid" skifter bilen selv, alt efter om den skal rulle på strøm eller benzin, men du kan også tvinge den til eldrift, indtil forbrændingsmotoren tager over.

Udgangspunktet for mange er strøm, hvor det f. eks. er målet at kunne køre til og fra jobbet på ren el. Her er det ikke urealistisk at nå mindst 40 km med en let speederfod.

Du kan dog ikke nødvendigvis forvente en uafbrudt lydløs fremfærd. Selv om bilen kører på ren el, kan forbrændingsmotoren alligevel godt springe i gang for at producere strøm til varmeapparatet.

Her er der især udfordringer i den kolde tid af året. Det er også en ting, som er kendt fra Niro PHEV, og skyldes, at bilen mangler indbygget varmepumpe, hvilket de fleste andre plug-in-modeller har.

Importøren har dog en løsning, som er en benzindrevet motorvarmer, der også kan fås til Niro PHEV. Den koster 25.000 kr. til Optima og kan fjernbetjenes med en sender eller telefon-app. Til gengæld er der ingen fabriks-app til at følge f. eks. ladestanden på bilen.

Frem for rækkevidden på ren el vil de fleste selvfølgelig være interesserede i den samlede brændstoføkonomi, som kræver en længere test for at kunne vurdere. Der er dog ingen tvivl om, at en vekselvirkning mellem et opladet batteri og et fast køremønster uden for høj fart er det optimale.

I den anden grøft vil en langtur med fuld oppakning koste på brændstoffronten, selv om batteriet aldrig bliver helt afladet. Det reelle forbrug kan således meget vel svinge omkring 12 km/l eller mindre uden batteriopladning og forbedres, jo mere du kan udnytte batteriet. Selve batteriet oplades nemt fra et stik i venstre forskærm. Det kan klares på tre timer med type 2-stik og en wallboks, mens det tager det dobbelte fra stikkontakten. Type 2-stikket koster dog ekstra, men er med i det Cleverabonnement med wallboks og flatrate-opladning hjemme og på farten, som koster 299 kr. om måneden.

Én udstyrsversion

Kia nøjes med at lancere én udgave af Optima PHEV, der så til gengæld har det meste i udstyr.

Her får du således bl.a. udstyr som bi-full LED-forlygter, elektrisk justerbare sæder, elbagklap, adaptiv fartpilot, otte-tommer-skærm med navigation, DAB Plus og Apple Carplay, vejbaneassistent og meget andet.

Så hvis du bare ser på den rene praktikalitet, er Optima SW PHEV et godt bud. Den faceliftede VW Passat GTE plug-in-hybrid ventes således at blive noget dyrere. Batteriet tager dog også sin del. Således klarer bagagerummet 440 liter mod 552 liter i andre Optima SW-modeller.

Til gengæld må stationcaren have 1500 kg på krogen.

Eneste alternativ på den front er den høje Mitsubishi Outlander PHEV, der må trække tilsvarende, koster det samme og klarer 45 km på en opladning. Det er dog et stykke hen ad vejen en mere rustik offroader. Her er Optimaen mere helstøbt.

Opladning klares ved venstre forskærm. Det foregår let og ligetil.

Konklusion

Hvis du er på jagt efter en rummelig plug-in-hybrid og har et kørselsmønster, som passer, er Kia Optima SW PHEV et prisbilligt bud. Som altid med plug-in-hybrider skal du før købet afveje, hvordan din dagligdag og muligheder for opladning ser ud, før du beslutter dig.

Bagagerummet kan klare 440 liter, hvilket er pænt, men dog 90 liter mindre end de andre modeller, da batteripakken tager plads.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce