Annonce
Fredericia

Successen, der overgik sig selv: Corona betyder færre gæster på broen

Et lukket forår har kostet dyrt for Bridgewalking, der havde regnet med at få 58.000 besøgende i år. Nu siger tallene, at 30.000 vil komme op på broen i år. Lone Skjoldaa er chef for Bridgewalking og har måttet justere på antallet af besøgende på broen for at kunne leve op til gældende retningslinjer. Foto: Jonathan Møller Nielsen
Den allerførste tanke om Bridgewalking blev tænkt af Mogens Rasmussen i 2011. I de fem år, der er gået siden åbningen i 2015, har mere end 230.000 turister været oppe og gå i højderne. Det vil man også kunne komme til denne sommer, men det bliver med visse forbehold.
Annonce

Lillebælt: I 2011 fik Mogens Rasmussen, der er lokal borger i Middelfart, en god idé: Skulle man dog ikke kunne gå på broen og gøre den til en turistattraktion på lige fod med Sydney Harbour Bridge? Jo, det skulle man, og i fire år blev der arbejdet intenst på at få projektet realiseret.

Mange mennesker skulle tages i ed, der skulle brainstormes på en business case, og man måtte spørge sig selv, om det virkelig var en god idé at lave en turistattraktion i toppen af en hovedfærdselsåre. I maj 2015 åbnede broen for bridgewalking.

- Det første år havde vi sagt til os selv, at hvis vi fik 20.000 gæster, var det virkelig godt. Men der kom næsten 32.000 gæster. I 2016 havde vi næsten 42.000 gæster, i 2017 næsten 48.000 gæster, og i 2018, hvor der var tre måneders sommer, havde vi over 56.000 gæster, og sidste år havde vi omkring 55.000 gæster, fortæller Lone Skjoldaa, der er chef for Bridgewalking.

Broens succes blev langt større, end nogen havde turdet håbe på eller ville have kunnet forudse, og i år skulle besøgsraten på broen have været opretholdt.

- Vi havde regnet med 58.000 gæster i år, men så kom corona, så nu kommer vi til at ligge lige under 30.000 besøgende. Vores højsæson starter omkring påske, hvor det var kanonvejr, så det er mange ture, vi ikke har kunnet udbyde, forklarer Lone Skjoldaa, der regner med at kunne åbne op for gæsterne igen den 8. juni.

Planen var, at når først snoren var klippet, og når kronprinsessen havde gået den første tur over broen, så skulle et kommende overskud gå til at udvikle turismen i resten af området.

Nu gik det ellers lige så godt, og allerede i 2018 var Bridgewalking gældfri. Dog lå der nogle større investeringer forude. I 2019 skulle der nyt trådgitter i et trappetårn, og der var forskellige vedligehold, så derfor kom der ikke penge ud at arbejde for turismen i resten af området.

Annonce

Corona betyder færre på broen

Selv om der formentlig bliver åbnet op for besøgende på broen fra den 8. juni, og der er godt med frisk luft deroppe, kan man alligevel ikke bare sende hold derop, som man har gjort hidtil. Der er smalle gangarealer, hvor gæsterne skal passere hinanden, og her kan man ikke leve op til kravet om en meters afstand, hvis der er for mange hold oppe ad gangen, og disse risikerer at møde hinanden på vej op eller ned.

Med færre hold oppe på broen er der også længere imellem billetterne, og chefen opfordrer til at booke en billet på forhånd, så man kan være sikker på at komme op på det tidspunkt, man ønsker.

Derfor er der heller ingen garanti for, at man med en pludselig indskydelse om at have lyst til at gå op på broen, kan få fat i en billet, og vejret er der heller ingen garantier for, når man booker en billet.

- Oplevelsen på broen er ikke så vejrafhængig, som jeg først havde troet. Vi har sendt folk derop, hvor det var tåget, og hvor man intet kunne se, eller hvor det har regnet, så de var våde ind til underbukserne, men alligevel syntes, det var fedt. Vi har også mange, der kommer flere gange, fordi det er en ny oplevelse hver gang alt efter vejret og årstiden, siger Lone Skjoldaa.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce