Annonce
forside

Tagdækker-firma efter storbrand: Det er en dybt ulykkelig situation

- En dybt ulykkelig situation, siger direktøren for tagdækker-virksomheden fra Odense efter onsdagens brand i Snoghøj. Ifølge politiet er branden formentlig opstået som følge af arbejdet med at lægge tagpap. Foto: Peter Leth-Larsen

Tagdækkerfirma fra Odense havde opgaven med at lægge tagpap på den bygning, som onsdag brændte ned på Vesterballevej i Fredericia. - Det er en dybt ulykkelig situation, siger direktør, som forventer et langt forløb i forhold til forsikringssagen.

Snoghøj: Det var to medarbejdere fra Nr. Lyndelse Tagdækning A/S, som var ved at lægge tagpap på industribygningen på Vesterballevej i Snoghøj, da branden brød ud onsdag.

Ifølge politiet opstod branden formentlig som følge af tagpap-arbejdet, og direktør Jens Møller Jensen betegner det som en "dybt ulykkelig situation".

- Jeg kan ikke sige noget om, hvordan det er opstået. Vi er i en opklarende fase, siger direktøren for virksomheden, som har adresse i Odense S.

Annonce

Det sker i løbet af tre-fire timer, så er bygningen jo faktisk væk. Det er usædvanligt hurtigt.

Direktør Jens Møller Jensen

Ansatte slap uskadt

Han oplyser, at to medarbejdere fra virksomheden var i gang med at udføre opgaven på taget af den nyopførte industribygning i Snoghøj onsdag morgen. De kom hurtigt i sikkerhed, da ilden fik fat.

- Det var med at komme ned ad taget, så der ikke skete noget med folkene. Og heldigvis skete der ikke noget med nogen derovre, siger Jens Møller Jensen.

Der var en stærk blæst onsdag morgen, men Jens Møller Jensen kan ikke svare på, hvordan vinden spillede ind på episoden.

- Politiet har været inde over, og folkene er blevet afhørt og har fortalt om deres oplevelse af tingene. Der står den egentlig nu, siger direktøren

Langsigtet sag

Har I forsikring, der dækker skaderne?

- Vi har en forsikring, selvfølgelig har vi det. Men hvad det hele ender op i, kan jeg ikke svare på. Det er en lidt langsigtet sag, som jeg ser den. Vi må vente og se, hvilken vej den bærer, siger direktøren, der ikke kan udtale sig nærmere om, hvilken forsikring der skal dække.

Er det et af den slags uheld, man ikke kan gardere sig imod?

- Jeg ved ikke, om vi kan gardere os imod det. Nu sker uheldet. Så er det sådan, det er. Vi kan ikke gøre fra eller til. Det er bare ærgerligt, at det sker. Uanset, hvor det var henne. Vi er dybt ulykkelige over det. Det må jeg sige, siger Jens Møller Jensen.

Han fortæller, at medarbejderne er chokerede. De har ingen fysiske men, men de har ifølge direktøren fået hjælp til at tale om episoden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Annonce