Annonce
Kultur

Teater og kreativ skole i nyt samarbejde: De vil gøde jorden for helt unge musicalstjerner

Esben Kjærsgaard Hjeresen (t.v.) er fra Fredericia og fik rollen som unge Tarzan i den store musicalsatsning. Han havde på sin ønskeseddel mere musicalundervisning, og det får han nu mulighed for, hvis han søger ind på Den Kreative Skoles nye talenthold. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Den Kreative Skole opretter i samarbejde med Fredericia Teater to helt nye hold for børn og unge med musicaldrømme. Der bliver både et åbent hold og et hold, hvor nåleøjet er en optagelsesprøve, og der skal arbejdes målrettet.

Fredericia: Ni unge musicaltalenter får mulighed for at forfølge deres drømme i et helt nyt samarbejde mellem Fredericia Teater og Den Kreative Skole. Børn og unge i alderen 9-14 år kan søge om optagelse på musicallinjen, hvor der bliver plads til ni elever. Omkostningerne til den nye klasse deles mellem teatret og skolen.

- Vi er meget glade for, at vi kan oprette talentholdet i samarbejde med teatret. Vi har i forvejen et tæt samarbejde med musicalakademiet, og selvfølgelig skal vi i en by som Fredericia også kunne stimulere og udvikle talenter til teatret, siger skoleleder Arne Gaarsted.

Den Kreative Skole har i to år haft et tilbud til de lidt ældre musicaltalenter, men Fredericia Teater har efterlyst en mulighed for at samle og undervise de yngre talenter.

- Teatret har set et behov for, at de børn, der allerede har haft roller i musicals, kan videreudvikle deres talent, siger Arne Gaarsted.

Musicallinje for de målrettede

Fredericia Teater og Den Kreative Skole i Fredericia opretter i fællesskab musicaltalentholdet for børn.Holdet er for børn i alderen 9-14 år, der har et talent for at synge, danse og spille skuespil og vil udvikle sit talent inden for musical.

Der skal arbejdes grundigt, målrettet og på et højt niveau, så der regnes med en stor indsats.

Musicalperformer Sanne Æbeløe Vestergaard står for undervisningen på Den Kreative Skole.

Adgang til holdet sker via audition 1. juni.

Desuden holdes workshop i auditionsforberedelse lørdag den 25. maj.

Det koster det samme at gå på talentholdet som de øvrige sammenspilshold på Den Kreative Skole.

Undervisningsstart 12. august.

Samtidig etableres et åbent hold for børn med interesse for musical. Også her undervises man i sang, dans og drama af Sanne Æbeløe Vestergaard.

Det åbne hold er til børn i alderen 10-14 år, og her er alle velkomne uden optagelsesprøve.

Der er 12-15 pladser.

Skolen har desuden talenthold for sang og drama for 15-19-årige. Også på de linjer er der audition.

Læs mere på Den Kreative Skoles hjemmeside.

Tarzan udløste roller til fem drenge fra henholdsvis Fredericia, Odense og København. Her er det Esben Kjærsgaard Hjeresen og Kenneth Alrøe Okotle, som fordriver tiden med kortspil i køkkenet på garderobegangen inden en af de sidste forestillinger på Fredericia Teater. Nu får udvalgte lokale drenge og piger mulighed for at arbejde videre med deres talent på Den Kreative Skole. Foto: Peter Leth-Larsen

Talenter til roller

Fredericia Teater kan via den nye talentklasse desuden sikre sig, at der til stadighed vil være en talentmasse til at springe ind i børneroller i de store opsætninger. Tarzan the Musical krævede fem drenge, som kunne spille de unge udgaver af Tarzan og Terk, ligesom der medvirker børn i Prinsen af Egypten.

Undervisningen af de unge talenter kommer til at foregå i Den Kreative Skole og varetages af Sanne Æbleøe, som også er tilknyttet Fredericia Teater. Hun havde ansvaret for at de fem "Tarzan"-drenge blev klar til at indgå i samspillet med de voksne på holdet i Tarzan.

Sanne Æbleøe kommer også til at stå for den audition, der skal afvikles for at finde de ni talenter, som kan få en plads på den nye linje. Hun har også ansvaret for musicaltalentlinjen, som har været i gang i to år på Den Kreative Skole, men som henvender sig til ældre elever.

Da den linje blev slået op, var der spænding om, hvor mange der ville søge den, og det samme gør sig gældende med den nye linje.

- Vi ved ikke, hvad vi kan vente os, men vi har oprettet ni pladser, og så må vi se. Men vi er meget spændte, siger Arne Gaarsted.

Åbent hold for alle

Ved siden af linjen, som kræver optagelse, bliver der et hold for alle 9-14-årige med interesse for musicals.

- Vi laver et åbent tilbud til dem, der bare har lyst til at arbejde med musicals. Vi er en musical-by, så hvis vi ikke skulle have både talentlinjer og tilbud om musicals, hvem skulle så, spørger Arne Gaarsted.

Flere af de nuværende talenter på musicallinjen har holdt fast i drømmen om at kunne arbejde med musicals fremadrettet. De får deres undervisning i lokaler på musicalakademiet, og Arne Gaarsted værdsætter det tætte samarbejde, der er mellem institutionerne.

- Vi bor under samme tag, og det kan vi heldigvis udnytte. Akademiets balletunderviser giver vores danseelever undervisning med jævne mellemrum, og på andre måder inspirerer og samarbejder vi hinanden. At vi nu også har Fredericia Teater mere direkte ind over, er vi utroligt glade for, siger Arne Gaarsted.

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Bogkassen anbefaler: Når historierne tappes fra evighedens tønde

Bøger: Hvis man er til lyrik, er Einar Már Gudmundssons nye digtsamling ”Til rette vedkommende” en lise for sjælen. Hvis ikke man er til lyrik, skal man se at blive det i en fart. For denne lille, sansende og smukke bog er det tåbeligt at snyde sig selv for. ”Til rette vedkommende” er Gudmundssons fjerde digtsamling gennem 28 år som succesrig forfatter. Romanerne har fyldt mest. Det var også for en roman, ”Universets engle”, at han i 1995 blev tildelt Nordisk Råds Litteraturpris. Alligevel er Einar Már ifølge eget udslag mest glad for digtene. Han mener i øvrigt ikke, der er så stor forskel mellem prosa- og lyrikgenrerne. Lyrik skal rumme en historie, siger han, og prosa skal også være poetisk. Den holdning præger forfatterskabet, både når der digtes, og når der skrives prosa. ”Til rette vedkommende” er nok den lyseste, den letteste, den mest livsglade af Einar Már Gudmundssons fire digtsamlinger. Ikke på den måde, at digtene er uden dybde eller alvor - tværtimod. (Manden er jo islænding ...). Men fordi digtene trods tvivl, trods skygger og understrøm rummer en dejlig livsglæde. En samling digte - eller for den sags skyld en stor, episk roman - ville ikke være Gudmundsson, hvis ikke der var et glimt i øjet og en række underfundige formuleringer, der er alt for spændende eller smukke til bare at blive læst. Gudmundsson kræver tanker hos læseren. Alt andet er umuligt. Som når han skriver: Hvis du tapper historier fra evighedens tønde giver jeg kaffe på benzintanken og viser dig forstadskvartererne, småbyerne som sover og småbyerne som holder sig vågne, sindets udkanter, fodgængertunneller og baghaver, byen bag ved tiden ... En smuk strofe, ganske typisk for den nye digtsamling. Den kredser om mennesket i universet, den rummer klare eksistentielle emner - og den skildrer et samfund i evig forandring. Som når digtet fortsætter: Kaffebarerne, hvor kopperne dampede af digte/antikvariaterne som nu er forsvundet/excentrikerne som er døde/og det lille hus på skråningen/som for længst er borte ... Sådan er det jo. Det er en digters skildring af et samfund, der udvikler sig. Og under udviklingen også mister noget. Tiden er ikke til excentrikere - eller skæve eksistenser - og ikke til et lille hus på en skråning.

Annonce