Annonce
Erhverv

Tre et halvt år efter brand: Nu lægges havnespor

Fortras har fået opgaven med at anlægge det nye havnespor. Virksomheden har masser af erfaring fra infrastrukturprojekter for bl.a. Bane Danmark. Foto: Nana Hanghøj
Efter havnebranden i 2016 kan ADP A/S og havnens virksomheder endelig se frem til nyt jernbanespor over havnearealet ved Møllebugten. Det glæder ikke mindst Fredericia Shipping, som har måttet bruge ekstra tid og kræfter på at omlaste stål.

Fredericia: I mere end tre år har Fredericia Havn måttet undvære knap en kilometer banespor, som blev ødelagt i forbindelse med udslip og brand ved Dan Gødning. Skinnerne blev udsat for kraftig varme, og sporkasserne fyldt op med palmeolie og flydende gødning, og havnesporene lå ødelagte tilbage.

For nylig gik entreprenører fra entreprenørvirksomheden Forstas i gang med at retablere havnesporet efter en lang og vanskelig godkendelsesproces ved Banedanmark.

- Det har været meget besværligt og langsommeligt, men alle godkendelser er nu i hus. Det trak ud på grund af en lille teknikalitet omkring sporets placering, men det er gået i orden, og vi har endelig kunnet komme i gang, siger fungerende administerende direktør Villads Kirkegaard-Jensen.

Forstas er specialister i baneanlæg og har udført en stribe skinnearbejder for bl.a. Bane Danmark og udfører både bygning, svejsning, justering og vedligehold af spor og sporskifter på det danske jernbanenet.

Havnedriften bliver ikke forstyrret af anlægsarbejdet, tværtimod har driften været forstyrret af, at vi har manglet skinnerne.

Konst. direktør for ADP A/S Villads Kirkegaard-Jensen

Længe ventede spor

Anlægsarbejdet har fra starten været budgetteret til at holde sig mellem 13-15 millioner kroner, og det kommer til at holde, oplyser Villads Kirkegaard-Jensen.

Sporkasser og nye skinner bliver etableret hen over sommeren, og efter planen er sporet klar til brug til efteråret. Anlægsarbejdet kommer ikke til at forstyrre havnedriften.

- Tværtimod har vi været forstyrret af, at vi ikke har haft sporene, så vi ser bare frem til, at de nu endelig bliver retableret, siger Villads Kirkegaard-Jensen.

Det gør man i særdeleshed også hos Fredericia Shipping, som har været voldsomt generet af, at skinnerne har været ødelagt. Firmaet benytter sporet, når der skal flyttes stål fra skib til land, og for virksomheden har det givet ekstra arbejde og omkostninger, at skinnerne er ødelagt. - Vi har været nødt til at lave flere på- og aflæsninger, og det koster kræfter og ekstra udgifter, har adm. direktør for Fredericia Shipping Klaus G. Andersen påpeget flere gange i løbet af de år, man har ventet på nye skinner.

Annonce
Forsiden netop nu
112

Brandfolkene rykkede ud tre gange i streg: Lejlighed udbrændte

Annonce