Annonce
Fredericia

Trods modstand mod boligplan: Vi skal finde et kompromis, mener politikere

Området er nedslidt, og det vil være synd, hvis boligbyggeriet droppes, mener løsgænger Karsten Byrgesen og Venstres Kenny Bruun Olsen. Foto: Peter Leth-Larsen
Løsgænger Karsten Byrgesen roser det boligprojekt, som er foreslået på den gamle Skovhave-grund. Borgere har ellers protesteret, og udvalgsformand siger nej. Byrgesen ønsker en anden løsning, og det samme gør Venstre.

Erritsø: Borgere har protesteret, og udvalgsformand Steen Wrist Ørts (S) har på forhånd sagt nej.

Men trods modstanden mod planerne om 141 nye boliger på Skovhavegrunden arbejder løsgænger Karsten Byrgesen alligevel for en løsning. I aften skal by- og planudvalget i byrådet endeligt afgøre, om der kan gives dispensation til projektet.

- Det vil være utroligt synd, hvis bygherren ikke vil opføre boliger på grunden. Området er nedslidt, og der trænger til at blive rusket op i det. Vi skal finde et kompromis, og det kan lade sig gøre, hvis vi allesammen bakker os lidt. Jeg tror på en løsning, siger Karsten Byrgesen før onsdagens udvalgsmøde.

Annonce

God idé fra bygherren

Torsdag 9. januar var godt 200 borgere til informationsmøde om projektet på Fredericia Uddannelsescenter. Her var der stor skepsis om to ting. At antallet af boliger vokser fra 90 i lokalplanen til 141 i projektet. Og at byggeriets får indflydelse på en i forvejen presset trafik i området.

- Jeg hørte mest betænkeligheder, der gik på projektets indvirkning på trafikken, siger Karsten Byrgesen.

Området kan bære et øget antal boliger, mener Karsten Byrgesen. Projektet fra Luplau Poulsen Arkitekter og bygmester Niels Albertsen fra Aarhus har ifølge løsgængeren "en god plan", der henvender sig til en bred gruppe borgere.

- Det er en god idé, der er lagt frem fra bygherren. I den lokalplan, der er godkendt, er der en lang, ubrudt række af huse i to etager. I stedet foreslår man huse i fire etager med luft indimellem, siger Karsten Byrgesen.

Arkitekt Erik Luplau har udtalt, at et projekt med blot 90 boliger "ikke er realistisk."

Stendødt forslag

Løsgængeren erkender, at boligplanen ikke bliver til virkelighed i sin nuværende form.

- Forslaget er stendødt, da S ikke vil være med til at give dispensation. Men vi må arbejde for, at der alligevel falder en løsning på plads, siger Karsten Byrgesen.

Her er det afgørende, at man samtidig tager fat på de trafikale udfordringer. Men de er ikke skabt af Skovhave-projektet.

- Der er bekymring for trafikken, men det er en bekymring, som vedrører hele området, siger Karsten Byrgesen, som ved udvalgsmødet har konkret forslag med i ærmet.

Formand sagde nej

Udvalgsformand Steen Wrist Ørts (S) gjorde sin stilling klar dagen efter informationsmødet om projektet.

- Efter høringen og mødet i aftes står det klart: Ja, projektet i ansøgningen er for stort til området, og trafikken i området er allerede nu udfordret. Jeg har derfor gjort min stilling op og har anbefalet udvalget, at vi ikke giver dispensationen, skrev han på Facebook.

Det var en "bombastisk melding", mener Venstres Kenny Bruun Olsen, som også sidder i udvalget.

- Ud fra mødet så handlede 80 procent af bekymringerne om trafikken. Hvis vi kan få løst det, kan vi se, hvor det bærer henad, siger Venstre-manden, som fortsat håber på en løsning:

- Det er rent ud sagt en gang slum derude i dag. Det vil være ærgerligt at sætte en stopper for projektet, for arkitekten har tegnet nogle virkeligt flotte boliger, siger Kenny Bruun Olsen.

Der er i alt syv medlemmer af udvalget, og fem af dem er fra Socialdemokratiet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Sport

Seks Horsens-boksere i finalen ved JM

Læserbrev

I stedet for en ny bro skal der anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro

Læserbrev: Det er helt forkerte betragtninger, der ligger til grund, når der lægges op til en ny Ny Lillebæltsbro og dermed til yderligere at lægge beslag på naturværdier til fordel for gigantiske bro- og vejprojekter på bekostning af reel livskvalitet. Hvor bliver klimaudfordringerne af i denne debat? Der går desværre fortsat alt for megen monumentalisme og "se-mig-her-projekter" i politikerne: "Se JEG har været. De bygger et monument for mig". Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der i stedet sættes fokus på kvalitet frem for kvantitet - livskvalitet frem for vækst. Og det ud fra den simple betragtning, at det er vi nødt til, hvis menneskeheden skal overleve blot et par generationer endnu. "Det er", med Steen Hildebrandts ord (professor emeritus og adjungeret professor, red.), "ikke længere nok med en retningsændring. Det er nødvendigt med en total reorganisering af det samfund, den vestlige verden har indrettet sig på." Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der tænkes mere i mindre, simplere og nærværende projekter. Vi bliver nødt til at skære ned på vores forbrug, slagte den hellige ko "vækst", fjerne pseudoarbejde, nedsætte arbejdstiden og fordele arbejdet på alle ressourcekompetencer som et skridt i en ny retning og tankegang. Grøn Kultur Danmark anbefaler, at der som led i en ny strategi i stedet for overvejelser om en ny broforbindelse anlægges en ny sti på Den gamle Lillebæltsbro, vel vidende at den ikke væsentligt vil kunne aflaste fremtidens forventede trafikstigning. Det skal den heller ikke: Den trafikstigning skal vi helt undgå at skabe. Giv dig tid. Brug din cykel, gå, benyt toget og nyd samvær med nye mennesker og vær med til at højne fysisk og psykisk folkesundhed.

Annonce