Annonce
Debat

Troels Lund og Christoffer Melson: Otte år har ikke gjort togbroen over Vejle Fjord til en bedre idé

Christoffer Aagaard Melson. Arkivfoto: Mette Mørk

Læserbrev: Marts markerer, at det er otte år siden, den daværende S-R-SF-regering lancerede idéen om at bygge en togbro over Vejle Fjord. En idé til mere end fire mia. kr., som rød blok stædigt holder fast ved.

Troels Lund Poulsen. Arkivfoto

I Venstre har vi fra start været modstandere af en togbro over Vejle Fjord - og det vil vi garantere jer for, at vi fortsat vil være.

For en togbro over Vejle Fjord er et overflødigt projekt. Det har det alle dage været.

Annonce

Der er flere elementer i denne sag.

For det første holder rød blok berørte borgere som gidsler på grund af uvished. Det er ikke rimeligt.

For det andet er det samfundsøkonomisk en rigtig dårlig forretning. Det vil blive mere bøvlet at komme til og fra Vejle, hvilket vil gå udover handelsliv, virksomheders omsætning og de tusindvis af mennesker, der i dag kører med tog, som ikke længere vil have let adgang til at besøge byen.

Visuelt vil en togbro heller ikke ligefrem forskønne den smukke natur omkring fjorden.

Rød blok lovpriser togbroen med det fejlkalkulerede postulat, at den skulle være god for klimaet. Det er bare langtfra tilfældet.

En undersøgelse fra Vejdirektoratet viser, at det vil udlede mellem 500.200 tons og 716.000 tons C02 at bygge en baneforbindelse over Vejle Fjord, alt efter valg af linjeføring.

Når projektet er færdigt vil broen reducere mellem 370 og 194 tons CO2 om året. Det vil sige, at det vil tage minimum 1351 år at tjene CO2-forbruget i anlægsfasen ind.

Men eftersom en bro har en levetid på vel maksimalt 150 år, hænger klimaregnskabet i projektet overhovedet ikke sammen. Det bekræfter bare, hvor ugennemtænkt den her idé i virkeligheden er.


Vi har i langt højere grad brug for investeringer i vejnettet i en tid, hvor tusindvis af østjyder dagligt holder i kø på E45.

Troels Lund Poulsen og Christoffer Aagaard Melson


Vi har i langt højere grad brug for investeringer i vejnettet i en tid, hvor tusindvis af østjyder dagligt holder i kø på E45.

Det er en bremse for borgerne og væksten i Trekantområdet, at alt for mange timer går til spilde med at holde i kø på motorvejen. Derfor anbefaler Venstre en udvidelse af E45 fra Vejle til Randers og en styrkelse af vejnettet omkring Vejlefjordbroen.

Med en udvidelse af E45 fra Vejle til Randers får vi skabt en reel og nødvendig aflastning af vejnettet i Østjylland og får bundet Danmark meget bedre sammen end hidtil, uden at vi skal til at etablere en togbro over Vejle Fjord, som hverken gavner Vejle eller Danmark i øvrigt.

Otte år har ikke gjort togbroen over Vejle Fjord til en bedre idé.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Hun var SÅ forsigtig, men endte alligevel med at smitte hele familien: Nu advarer Gitte alle andre mod at lade corona-paraderne falde

Annonce