Annonce
Vejle

Trofast cyklist styrtede slemt: Sønderlemmende kritik af supercykelsti

Den flittige cyklist Angela Døhr er langt fra imponeret over surpercykelstien. Hun styrtede i krydset og brækkede skulderen. Foto: Michael Svenningsen
Angela Stjerne Døhr har altid brugt cyklen, når hun skal fra Bredballe til Vejle. På en af turene gik det galt, og cyklen har stået i garagen lige siden.

Vejle: Supercykelsti.

Ordet "super" har Angela Stjerne Døhr mere end svært ved at sætte på det cyklist-projekt, Vejle Kommune indviede i 2018.

Siden 1979 har hun stort set dagligt taget turen fra Bredballe til centrum på sin cykel. Men lige nu er cyklen parkeret i garagen på Majsvangen. Angela Døhr kan ikke cykle. Det er umuligt når  højre hånd hænger i en slynge.

Annonce

Forklaringen på slyngen er netop et møde med supercykelstien i Havnegade. 3. marts kom hun som sædvanlig cyklende af Langelinie. Ved Havnegade var der rødt lys:

- Da der blev grønt, havde jeg opmærksomheden rettet mod fodgængerovergangen. Og så misser jeg den meget korte opkørsel til den smalle cykelsti i Havnegade. Jeg rammer ydersiden af kantstenen og styrter, fortæller Angela Stjerne Døhr.

Hun fik hurtigt hjælp af et par kvinder, der kom løbende til. Umiddelbart følte hun sig bare lidt forslået og chokeret, så hun fortsatte på cykel til arbejde:

- Senere gik jeg til læge - men i første omgang var meldingen, at der ikke var sket noget alvorligt. Næste dag var det ikke bedre, og et røntgenfoto viste, at skulderen var brækket.

Cykelstier indskrænker fortov

Siden har højre arm hængt ubrugelig i en slynge, og Angela Døhr har haft tid til at formulere et brev til Vejle Amts Folkeblad, hvor hun undrer sig over en række forhold for cyklende i en kommune, der netop markedsfører sig som cykelkommune og er vært for en Tour de France start i 2022:

- De vil gerne gøre det godt for cyklister - men det virker som om, at de ikke selv er cyklister, lyder konklusionen fra Angela Døhr.

Det var kantstenen her, der kostede Angela Stjerne Døhr en tur i asfalten. Resultat: En brækket skulder. Foto: Michael Svenningsen

Hun har ikke mindst fokus på den 31 millioner kroner dyre cykelstiforbindelse mellem Rødkilde Gymnasium og Rosborg Gymnasium på tværs af midtbyen:

- Jeg har svært ved at se, hvad der er super ved den. I Havnegade er den meget smal. De har taget det halve af fortovet. Det betyder, at der er hverken plads til fodgængere med barnevogn eller for eksempel en Christiania ladcykel.

- Når man kommer til Kirkegade og det, de kalder cykelgade, er gaden snævret ind lige efter Grønnegade. Men når bilisterne er igennem, trækker de straks helt ind til højre - og der er jeg flere gange blevet klemt. De tænker ikke på cyklisterne, siger Angela Døhr.

Annonce

Cykler ikke omvej

Selv kører hun kun på en del af den nye sti. Når hun kommer ad Strandvejen, drejer hun ikke på tværs ved Bølgen for at ramme supersti-forløbet ved lystbådehavnen og langs Dyrskuevej til Østerbrogade.

- Hvorfor skulle jeg det? Så skal jeg bare vente i en hel masse lyskryds. Jeg fortsætter lige ud af Langelinie, lyder det fra den erfarne cyklist.


De vil gerne gøre det godt for cyklister - men det virker som om, at de ikke selv er cyklister,

Angela Stjerne Døhr


På Langelinie har kommunen netop brugt adskillige millioner kroner på at omlægge krydset ved Strandgade. Det har givet mere plads - også til cyklister, men som Angela Døhr konstaterer, smaller det hele til efter krydset. Her er ingen cykelsti, og også her oplever hun at blive mast af bilister, fordi der ikke er plads til både bil og cyklist.

- Det er lige som om det hele tiden er stop and go når det gælder cykelstierne.

Annonce

Oplever ikke flere cyklister

Gaden er jo smal. Hvordan tænker du, man kan løse det?

- Jeg har ikke en forcromet løsning. Men det er et faktum, at der ikke er plads nok, siger Angela Døhr.

Som næsten daglig cyklist gennem 40 år har hun kunnet følge udviklingen. Og ja - der er ting, der er blevet bedre - blandt andet med cykelstien på Hældagervej, selvom man også her har indskrænket fortovet til næsten ingenting.

Projekt til 32 millioner kroner

  • Den nye supercykelsti strækker sig fra Rødkilde Gymnasium ved Vejle Fjord til Rosborg Gymnasium og Campus Vejle på den anden side af bykernen. Ruten går via Dyrskuevej, Treschowsgade, Østerbrogade, Havnegade, Kirkegade, Blegbanken, Flegmade/Vestre Engvej.
  • Den samlede regning lød på  32 millioner kroner, hvoraf de knap 10 millioner kom  fra staten.
  • Anlægget af stiforløbet blev sat i gang i 2016 og var endeligt afsluttet i sommeren 2018.
  • Projektet vakte politisk debat. Flere byrådsmedlemmer pegede på, at pengene kunne bruges bedre til cykelstier, hvor der er mere cykeltrafik.
  • Et af formålene med stiforløbet var at lokke flere til at vælge cyklen frem for andre transportmidler. Den konservative viceborgmester Dan Arnløv har bedt om talmateriale, der skal vise, om det er lykkedes.
  •  Eneste umiddelbare sammenligningstal man kan finde i kommunens egen oversigt på vejle.dk er for Vestre Engvej. Her blev der i 2018 noteret  349 cyklister og knallerter i døgnet - året efter steg tallet til 646. For et af de centrale punkter - Blegbanken - er der kun tal for 2019, nemlig 472. 

Men flere cyklister end tidligere oplever hun ikke - og det var en del af filosofien bag supercykelstien:

- Der er jo ingen unge, der cykler mellem de to gymnasier. Jeg kan se enkelte flere i juni og august. Men eleverne til Rosborg går fra banegården, og ellers kører de i bil, er min erfaring.

Så også på det punkt mener hun, at den tre år gamle supercykelsti er en fejlinvestering. Og super - det er den slet ikke.

Supercykelstien - her på et kort fra Vejle Kommune - strækker sig på tværs af Vejle fra Rødkilde Gymnasium til Rosborg Gymnasium og Campus Vejle.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce