Tyv stjal fra hjemløs: Kom tilbage med tingene, eller du bliver anmeldt

Det er ikke første gang, han bruger den metode. Da der på et tidspunkt blev smidt affald i området bag butikken, blev det fjernet efter et lignende opslag, fortæller Christian Zerling.

- Han har en lille kasse med mønter. Der har nok ikke været mere end 50-60 kroner. Men man stjæler dem fra en hjemløs mand, siger han.

112

Brandfolkene rykkede ud tre gange i streg: Lejlighed udbrændte

Kultur For abonnenter

Ny film om Jan Grarup: - Vi skal nok klare det

Film: I udkanten af flygtningelejren er en lille dreng klatret op i toppen af et nøgent træ. Det ser nærmest brændt ud. Fra træets top spejder han over landskabet. Måske langt ud over lejrens grænser. Sorgen, isolationen og tragedien er håndgribelig. Men der er også noget andet. Et håb. En drøm. Hvad føler drengen? Hvad tænker han mon på? Fotografen bag billedet er fotojournalist og fotokunstner Jan Grarup, som dokumentaristen Boris Benjamin Bertram og hans filmhold følger gennem den svære tilværelse med hverdagen med familien og jobbet som krigsfotograf midt i verdens brændpunkter som yderzoner. Grarup er en mester til at fange tragedien, fortvivlelsen og grusomheden. Og samtidig emmer hans billeder af empati for de katastroferamte. - Vi er utrolig gode til at ødelægge og påføre hinanden smerte. Men noget jeg ofte ser, er vores utrolige evne til at passe på hinanden i en verden, der styrter sammen, fortæller Grarup om et fotografi af et kærestepar, der vader gennem en bys krigshærgede ruiner. Pigen iført hvide, højhælede sko og kjole. Dokumentationen af katastrofer og begivenheder fra verdens konflikter er i sig selv vigtig, men under den grusomme, hårdtslående overflade kommer fotografierne på en medfølende facon til at handle om menneskets evne til at finde en vej gennem svære tider. Om lyset på den anden side af mørket. Bertrams nærgående, kontrastfyldte og fine dokumentarværk ”Krigsfotografen” synes at afspejle den samme dobbelthed. Det er ikke kun en film om en af vores dygtigste fotokunstnere og hans betagende og rystende billeder fra fotojournalistikkens frontlinje. Det er en film om mennesker og svære tider. Både foran kameraet. Og bagved.

112

Endnu en nattetur for brandvæsenet: Bil udbrændte i skov

112