Annonce
Fredericia

Udvalgsformand siger nej: P-pladser til chauffører er ikke en kommunal opgave

Udenlandske lastbiler holder parkeret flere steder i kommunen, da mange mangler en rigtig parkeringsplads. Billedet her er fra en bagvej til Shell-raffinaderiet. Privatfoto
Udenlandske chauffører mangler steder at parkere, men det er ikke Fredericia Kommunes opgave at løse problemet. Det fastslår byrådspolitiker Steen Wrist Ørts (S). Senest har kommunen lukket for parkering på Vejlbyvej.

Fredericia: Snart er det slut med parkering for udenlandske chauffører på en jordplads over for Ball i Fredericia.

Men det er langtfra det eneste sted i kommunen, hvor de udenlandske chauffører holder parkeret. De mangler steder at parkere, efter at de statslige rastepladser ifølge nye regler fra årsskiftet kun kan bruges i 25 timer ad gangen.

Men Fredericia Kommune står ikke klar med en p-plads til lastbilerne, fastslår byrådspolitiker Steen Wrist Ørts (S), som er formand for by- og planudvalget.

- Jeg har flere gange opfordret branchen til at få styr på de problemer. De vil være voksende i Fredericia via stigende godsmængder og dermed flere chauffører, siger Steen Wrist Ørts.

Ingen ny kommunal p-plads

I for eksempel Tyskland findes der ordninger med safeparks, hvor chauffører under ordnede forhold kan parkere på en aflåst plads mod betaling. Steen Wrist Ørts håber, at en lignende ordning kan opstå i Fredericia.

- Men det er ikke en kommunal opgave at drive den form for servicevirksomhed, siger Steen Wrist Ørts.

I en periode fra 2016 til 2018 gik Fredericia Kommune sammen med Taulov Transportcenter om at oprette en parkeringsplads i Taulov ved virksomheden Anneberg, hvor kommunen lejede et areal. Men det var et forsøg, og det vil ikke gentage sig.

Steen Wrist Ørts mener ikke, det vil være fair over for eksempelvis lokale vognmænd, som har udgifter til parkering på egne områder, hvis udenlandske lastbiler kunne få gratis parkering på kommunale p-pladser. Derfor skal der private aktører til.

- Men som kommune vil vi se positivt på at få lokalplaner igennem, så der kan oprettes en safepark, siger Steen Wrist Ørts.

Hos Taulov Transportcenter arbejder de lokale medlemsvirksomheder på at finde løsninger sammen med kommunen og andre brancheorganisationer. Det fortæller bestyrelsesformand Torben Aldershaab, som også understreger, at problemet er nationalt.

- Hvis alle kommuner springer ud i at finde deres egne løsninger, ender vi måske med en samlet løsning, der ikke kan bruges, siger Torben Aldershaab.

Senest har syv brancheorganisationer sendt en appel til transportminister Benny Engelbrecht (S), hvor man blandt andet ønsker flere rastepladser langs motorvejene, skriver Transportmagasinet.

- De lastbiler, der holder rundt omkring i Fredericia Kommune, venter ikke nødvendigvis på at komme ind hos virksomhederne i Fredericia. Mange af dem, der holder her, kan være på gennemfart. Deres kørehviletid slipper op, og de skal holde et hvil og skal parkere et eller andet sted. De finder deres egne veje, og så ved de, der er pladser forskellige steder, siger Torben Aldershaab og nævner pladsen ved Ball på Vejlbyvej som eksempel.

Kan man så ikke gøre noget ved de biler, der holder rundt omkring?

- Vi ville gerne hjælpe. Men da det ikke nødvendigvis er vores egne chauffører og vognmænd, er problematikken svær at løse. Derfor må man finde en national løsning, som både er holdbare for dem, der kører igennem og dem, der skal til og fra landet, siger Torben Aldershaab.

Taulov Transportcenter har en bred vifte af medlemmer. Blandt dem er virksomheder som ADP, Blue Water, DB Cargo og Post Danmark og Uniscrap.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce