Annonce
Erhverv

Udvikling af samarbejde mellem offshore vindturbiner og droner

- En tekniker spilder tiden, hvis kritisk værktøj eller afgørende reservedele ikke er til rådighed, siger Flemming Hjorth, Head of New Services Business Development i Esvagt, der vil løse opgaver med droneteknologi. Pressefoto
Esvagt, Siemens Gamesa og Ørsted udvikler sammen en droneløsning til levering af reservedele og værktøj fra skib til havvindmølle.

ESBJERG: Når arbejdsdagen er 40 kilometer fra kysten og i toppen af en 100 meter høj stålkonstruktion, er der temmelig langt til reservedelslageret.

Den logistiske udfordring, man har som tekniker i en havvindmølle, vil Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt nu løse ved at fragte værktøj og reservedele fra Esvagts SOV-skibe (Service Operation Vessel) over til teknikeren på vindmøllen ved hjælp af droner.

Esvagts SOV-skibe ligger i vindmølleparker og har en bred vifte af lagermuligheder ombord. At innovere den videre flytning af reservedele og værktøj fra skib til vindmølle er det næste skridt.

De tre virksomheder har derfor engageret sig et innovationsprojekt, som med arbejdstitlen Operative pakkeleverancer med droner vil undersøge potentialet i at servicere offshore vindmølleteknikeres behov på en enklere måde.

- En tekniker spilder tiden, hvis kritisk værktøj eller afgørende reservedele ikke er til rådighed, siger Flemming Hjorth, Head of New Services Business Development i Esvagt:

- Når vi overfører en vindmølletekniker fra serviceskib til mølle, så har vedkommende både reservedele og værktøj med. Men det sker hyppigt, at teknikeren i sit arbejde inde i havvindmøllen får behov for yderligere grej, udstyr og reservedele. I dag kræver det, at skibet lægger til vindmøllen på ny, eller at vi sender en transferbåd over med udstyret, som teknikeren så skal ned og hente. Den proces kan optimeres, siger Flemming Hjorth.

Annonce

Mange udfordringer – stort potentiale

Siemens Gamesa, Ørsted og Esvagt samarbejder med flere underleverandører om en løsning i innovationsprojektet, hvor droner kan levere op til tre-fire kilo tunge pakker direkte til nacellen på vindmøllen.

- Ofte er det små reservedele, der gør en forskel: Mindre el-komponenter eller et stykke specialværktøj. Kan vi levere det med en drone, så vil det potentielt spare kolossalt meget tid og bidrage til at effektivisere driften af havmølleparken yderligere, siger Flemming Hjorth.

Opgaven er ikke uden udfordringer. Nacellerne bevæger sig for at følge vinden, vingerne snurrer rundt, og serviceskibet arbejder hele tiden på nye steder i parken.

- Ambitionen er at få en drone til at fragte reservedele mellem to variable punkter ad en rute, som varierer undervejs. Det er vanskeligt, selv når man benytter dronepiloter, og det bliver endnu mere udfordrende, når man tilføjer skiftende vægt af cargo, vindbelastninger, brug af magnetisk kompas i en park med masser af stål og en hel masse mere. Men potentialet ved at finde en løsning er absolut interessant, siger Flemming Hjorth.

Projektet Operative pakkeleverancer med droner er støttet af EU’s Regionalfond og løber frem til juni 2020.

Det er ikke første gang, Esvagt begiver sig ud i et droneprojekt. Rederiet dannede for et år siden EWPL Ocean, et joint venture, der inspicerer vindmøllevinger ved hjælp af droner, som opereres og styres fra Esvagts skibe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia For abonnenter

Ny kommunal topledelse holdt kun ét år: Gode råd til politikerne kostede 400.000 kroner

Fredericia For abonnenter

Borgmester forsvarer beslutning om to nye direktører: - Vi har lyttet til vores medarbejdere

Annonce