Annonce
Fredericia

Unge i Fredericia får ny 10. klasse: Får til huse på IBC

Fredericias unge får en ny 10. klasse, som har fokus på at målrette de unge til erhvervsuddannelserne. Arkivfoto: Benny F. Nielsen
Ny 10. klasse vil forene fag fra erhvervsuddannelser og almen 10. klasse.

Fredericia: I takt med at Fredericia kommer til at mangle faglært arbejdskraft, stiger behovet for at få flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse. Derfor vil et nyt 10. klasses-tilbud, kaldet 10. PRO, nu forene fag fra både erhvervsuddannelserne og den almene 10. klasse. Det skriver Fredericia Kommune i en pressemeddelelse.

- Det er vores mål med 10. PRO-klassen at skabe flere valgmuligheder efter 9. klasse. Med en 10. klasse på IBC og med valgfag på vores forskellige erhvervsuddannelser, vil de unge i langt højere grad blive introduceret for mulighederne ved en faglært uddannelse. Det vil gøre dem bedre i stand til at træffe et oplyst og et rigtigt valg om deres fremtid. 10. PRO er for alle, men forhåbentlig får flere øjnene op for og lyst til at tage en erhvervsuddannelse, oplyser formand for uddannelsesudvalget Pernelle Jensen (V) i pressemeddelelsen.

Annonce

Samarbejde mellem tre skoler

10. PRO er et samarbejde mellem Fredericia Kommune, EUC Lillebælt, Social- og Sundhedsskolen i Fredericia, Vejle, Horsens og Kolding og IBC Fredericia.

- Vi forventer at kunne skabe et nyt ungdomsmiljø, hvor de faglærte karrieremuligheder er i centrum, samtidig med at man gennemfører en ordinær 10. klasse, oplyser næstformand for uddannelsesudvalget Inger Nielsen (DF).

Allerede fra skoleåret 2020/2021 kan de første elever blive optaget på den nye 10. PRO klasse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia For abonnenter

Folk på sociale medier ængstelige over barbering af volden: Men eksperter er helt rolige på dyrenes vegne

Læserbrev

SF mangler stadig svar i sagen om konsulent-besparelser

Læserbrev: Fredericia Dagblad lagde 23. januar igen spalteplads til nok et indlæg omhandlende Fredericia Kommunes brug af privat konsulentfirma til besparelser på socialt udsatte og handicappede borgeres botilbud. Denne gang var det koncernchef Yelva Bjørnholdt Jensen, som på vegne af Fredericia Kommune var ude med et indlæg. Det havde dog været klædeligt, hvis det stedet havde været en formand for et af de ansvarlige udvalg som udtalte sig. I Kolding har byrådet truffet den beslutning, at man selv påtager sig ansvaret for de besparelser, som man finder nødvendige. Det har den fordel, at der alt andet lige skal findes færre penge, når der ikke skal kastes flere 100.000 kroner. efter et privat konsulentfirma som Anne Brorson Consulting. Vi må formode, at koncernchefen har afstemt sit indlæg med de politisk ansvarlige? Indlægget besvarer dog stadig ikke de spørgsmål, SF tidligere har rejst, så nu spørger vi lige igen! Mener man seriøst, at man kan spare 3,7 millioner kroner på botilbud, uden borgerne kan mærke det? Tror man på, at borgerens indsats er uændret? 3,7 millioner svarer til årslønnen for minimum 10 pædagoger eller 10 SOSU-assistenter fordelt på 13 borgere! Der mangler ligeledes stadig svar på, om de berørte borgere er orienteret om, at deres private oplysninger er blevet delt, med en privat virksomhed? Det er selvfølgeligt helt legalt og inden for lovgivningens rammer og intention at følge op på om borgeren stadig får det relevante tilbud, men det er bestemt ikke nogen ny opfindelse at holde status- og opfølgningsmøder. I de tilfælde, hvor borgere har fået det bedre, er det naturligt med en ny vurdering, som i SF's optik bør ske i et samarbejde mellem den kommunale sagsbehandler og borgeren. F.eks ved brug af det man blandt fagfolk kalder en VUM (Voksen udredningsmetode), en metode socialrådgivere og socialformidlere er uddannet til at bruge. I SF mener vi, at kommunens brug af spare-konsulenter kan begrænse borgerens retskrav på at blive partshørt, når støtten forhandles ned. Når dette uvæsen har fået lov til at brede sig, er det jo ikke, fordi der er dårlige sagsbehandlere på de sociale voksenområder. Forklaringen er snarere den underfinansiering, der er og har været over en årrække på handicap- og udsatteområdet. Det er tydeligvis ikke her, 'det historiske velfærdsløft' er faldet. I betragtning af den solide økonomi, vi efter sigende har Fredericia, bør det være muligt på ordentlig vis at finde den nødvendige finansiering til handicappede og socialt udsatte borgeres tilbud, uden der skal gå kræmmermarked i aftalerne. Vi ser stadig i forventning frem til at få svar på vores spørgsmål meget gerne fra medlemmerne fra de fra de to udvalg, som sagerne hører under. Når byrådet i Kolding kan forholde sig til problematikkerne, kan det jo ikke passe at det skal være så svært at få de ansvarlige politikkere til svare.

Annonce