Annonce
Kolding

Utraditionelt: Kommunal receptionist kom i praktik på eksklusivt konferencehotel

Cecilie Pedersen tager venligt imod og byder på en kop kaffe, hvis man kigger ind i senior- og socialforvaltningens nye reception på Nicolaiplads. Foto: Jacob Schultz.

At blive modtaget af en ansat, der hjælper og byder på kaffe, er en af de helt store ændringer for de borgere og gæster, der har et ærinde i Koldings senior- og socialforvaltning.

Kolding: At sende en medarbejder i en uges praktik hos Hotel Koldingfjord er en af de nye veje, som Kolding Kommune er gået for at skabe den helt rigtige receptionen på senior- og socialforvaltningen på Nicolaiplads.

- Den aftale kom på plads, efter senior- og socialdirektør Lars Rasmussen kontaktede mig og fortalte, at de var i gang med deres nye reception. Vi ville gerne tage deres medarbejder, Cecilie Pedersen, i praktik herude. Jeg tror, at både den offentlige og den private sektor kan lære af hinanden, der er ikke så stor forskel på, hvordan man driver virksomhed, siger administrerende direktør på Hotel Koldingfjord Peder J. Madsen.

Han har været nede og se det færdige resultat.

- Det er blevet rigtig fint, og Cecilie er super god til at møde gæsterne i øjenhøjde. Det er vigtigt, fortæller hoteldirektøren.

Samarbejdet mellem kommunen og hotellet fortsætter, for de to ledere er med i et netværk, hvor de mødes og taler om organisationsudvikling.

Ny reception

Det er receptionen ind til senior- og socialforvaltningen på Nicolaiplads, der er blevet ombygget og har fået personlig betjening.Arbejdet begyndte med de fysiske rammer for flere år siden.

Det seneste års tid har der været fokus på, hvordan borgerne bliver modtaget.

Onsdag den 29. november klokken 14 har Lis Ravn Ebbesen, der er formand for social- og sundhedsudvalget, fornøjelsen af at klippe den røde snor og officielt åbne den ombyggede reception.

Det fysiske først

Arbejdet med at indrette den nye reception, der har stået på i flere år, begyndte med at lave fysiske forbedringer af lokalet.

- Det første, der røg ud, var den gamle, høje skranke. Der sad den ansatte højere oppe end borgeren, der kunne føle: "Der er nogen, der kan se ned på mig. Jeg er bare sådan en lille borger, der kommer til ulejlighed", siger Lis Ravn Ebbesen (SF), der er formand for social- og sundhedsudvalget.

Hun fortæller, at der er tænkt grudigt over lokalets indretning.

Både handicaprådet og det lokale firma Made Design har bidraget.

Det er også nyt, at der er bemanding i receptionen. Det seneste år har fokus været på, hvordan borgerne mødes i øjenhøjde.

- I forbindelse med projekt "Selvværd og sammenhæng" er 320 borgere og medarbejdere blevet interviewet om, hvordan borgerne oplever mødet med kommunen. Og de svar har vi brugt i receptionen, fortæller Anne Schødts, der er udviklingschef i forvaltningen.

Har I fået tilbagemeldinger på den nye reception?

- Ja, vi har fået en bedre feedback, end vi havde turdet håbe på. Tidligere sad borgerne og ventede på at blive hentet af den medarbejder, de skulle tale med. Det, at borgerne nu bliver modtaget og budt på en kop kaffe, skaber et helt andet udgangspunkt for det møde, borgerne kommer for at deltage i. Jeg holder tit møde med konsulenter og ansatte fra ministerier. Og det er bemærkelsesværdigt, hvor mange, der kommer og siger. "Hold da op en modtagelse, jeg fik i receptionen". Og som medarbejder bliver man helt stolt over at komme ind og se, hvordan vi modtager borgerne.

Erfaringerne fra de 320 interviews bruges også i resten af organisationen.

Den nye reception indvies onsdag den 29. november.

- Man kan spørge, om det ikke er ligegyldigt, at vi bygger en reception om, men det er det ikke. Med den nye reception vil vi sende signalet om, at vi tænker borgeren først, slår Lis Ravn Ebbesen fast.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Hun var SÅ forsigtig, men endte alligevel med at smitte hele familien: Nu advarer Gitte alle andre mod at lade corona-paraderne falde

Annonce