Annonce
Fredericia

Corona har vendt op og ned på turismen i Fredericia: Guidede ture er udsolgte og krydstogt kommer først næste år

Guider fra Visit Fredericia har mange ture i sommeren 2020. Antallet er tredoblet, og alle bliver udsolgt. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Antallet af guidede ture er tredoblet i år. Massivt markedsføring sat ind overfor danskerne.
Annonce

Fredericia: Coronasituationen har vendt op og ned på den danske turismesæson forstået på den måde, at danskerne hovedsageligt holder ferie indenfor landets grænser i år.

Det fik allerede tidligere på året turistorganisationerne til at vende op og ned på både deres markedsføring og udbuddet af aktiviteter og oplevelser.

Visit Fredericia har tredoblet antallet af guidede ture i byen, ligesom antallet af hvalsafari på Lillebælt er fordoblet. Normalt plejer der at være en guidet tur om ugen, og en hvalsafari hver anden uge, men i år er der tre ugentlige guidede ture og mulighed for at se bæltets maritime dyr hver uge.

- Jeg kan se, at guidede ture og hvalsafari løbende bliver udsolgte. De guidede ture er også gratis i år, men vi har alligevel et bookingsystem, så vi kan holde styr på, hvor mange der kommer i forhold til retningslinjer i forbindelse med corona, fortæller leder af Visit Fredericia Heidi Lings.

Annonce

Markedsføringskroner brugt på danskere

Turistorganisationen har sat massivt ind med markedsføring over for de danske turister og håber at kunne lokke danskerne til Fredericia.


Vi håber, det bærer frugt. Vi har aldrig brugt så meget krudt på markedsføring før. Vi har ikke brugt penge på det tyske og nordiske marked, som vi plejer. Alle pengene er tildelt det danske marked. Vi har dog gemt lidt på kistebunden til senere på året.

Heidi Lings, leder af Visit Fredericia


Det er sket både med selvstændige kampagner og i samarbejde med Middelfart og Kolding, og der er blandt andet lavet konkurrencer på Facebook med præmier som billetter til bridgewalking og oplevelser i Madsbyparken.

- Vi håber, det bærer frugt. Vi har aldrig brugt så meget krudt på markedsføring før. Vi har ikke brugt penge på det tyske og nordiske marked, som vi plejer. Alle pengene er tildelt det danske marked. Vi har dog gemt lidt på kistebunden til senere på året, forklarer Heidi Lings.

Om investeringerne kaster noget af sig, vil vise sig senere på året, når blandt andet overnatningstallene bliver opgjort. Visit Fredericia spørger ligeledes de lokale attraktioner om besøgstal.

Annonce

Et år uden krydstogt

For første gang i en årrække bliver sæson 2020 uden krydstogtturister. Tidligere administrerende direktør i ADP, Nils Skeby, sagde tilbage i 2017, at målsætningen var 20 anløb i 2020. Ved indgangen til 2020 var der planlagt 19, men som bekendt satte coronavirussen en stopper for al krydstogtturisme, og alle anløb i Fredericia i år er aflyst.

- Det bliver spændende med den kommende sæson for krydstogtturisme. Der er bookinger i 2021, 2022 og enkelte i 2023. Vi havde håbet, de engelske og tyske rederier ville komme i år, men det skulle kun være eksempelvis et juleanløb, og det har vi ikke hørt noget om, fortæller Heidi Lings.

Hun forventer dog, der kommer gang i krydstogtturismen igen, selvom coronakrisen slog meget hårdt til branchen.

- 2021 har været booket længe. Branchen er positiv, og vi håber, de vender stærkt tilbage. Så skal vi i gang med at efterleve de nye retningslinjer. Der arbejdes på at lave fælles retningslinjer over hele Europa. Ellers bliver det for svært for rederierne, hvis landene har hver deres retningslinjer, oplyser hun.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce