Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Femdørs coupé med bløde former åbner ny klasse for Hyundai

Interiøret er let ændret i i30 Fastback i forhold til de andre i30-modeller. En otte-tommers berøringsskærm er standard.

Femdørs coupé med bløde former åbner ny klasse for Hyundai

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med i30 Fastback, som er en femdørs coupé, går Hyundai ind i et helt nyt hjørne af mellemklassen.

Mercedes har gjort det med CLS, og VW har Arteon. Nu vil Hyundai gøre de tyske mærker kunststykket efter og lancerer en ny model, der byder på elementer fra både en sedan og en coupé og har mere elegante linjer, end man ellers kender i mellemklassen. Det er nemlig her, i30 Fastback skal husere.

Designere og ingeniører har filet på den oprindelige i30-model, så den nye i30 Fastback har andre proportioner og er 11 cm længere og lidt lavere end den kendte hatchback. Det sidste er især med til at forbedre aerodynamikken og forstærke bilens sportslige udtryk. Samtidig er chassiset sænket med en halv cm, mens bilens stivhed er øget med 15 pct. Det giver ifølge Hyundai en mere sportslig køreoplevelse, uden at det går ud over komforten.

Bagagerummet er på rimelige 450 liter, mens modellen udefra kan kendes på koncernens nye, store grill. Til gengæld er pladsen på bagsædet mere afmålt.

Rimelig startpris

Med en pris fra 250.000 kr. for den mindste model med 1,0-liters T-GDI-benzinmotor på 120 hk og grundudstyret Trend er prisen nærmest folkelig. Den bedre udstyrede Premium er 30.000 kr. dyrere, mens den 1,4 liters GDI T-GDI-motor med 140 hk ligger 20.000-30.000 kr. højere. De fås med seks trins manuel gearkasse eller med automatgearkasse med dobbeltkobling. Senere udvides modelprogrammet med to dieselmotorer på 110 hk og 136 hk.

Udstyret er rimeligt, hvor der fra standardudgaven, Trend bl.a. er træthedsregistrering, varme i forsæde og rat, fartpilot, otte-tommer berøringsskærm, baksensor og -kamera, klimaanlæg, automatisk nødbremse, automatisk op- og nedblænding af fjernlys, Blind Spot Detection, vognbaneassistent og advarsel for bagfra kommende trafik. Hvis nødbremsen skal have fodgængerkendelse, koster det dog 7000 kr. ekstra.

Ingen konkurrenter

I30 Fastback lander i en niche, hvor der ikke er andre mærker, som har en lignende model i programmet. Det nærmeste, vi kommer, er den nye firedørs Honda Civic, der koster fra 259.000 kr. med en 120 hk diesel, mens en benzinmodel med 182 hk koster 263.000 kr. I modsætning til visse af de tyske mærker har Hyundai dog ikke en indbygget prestigeværdi at trække på. Det kan blive en udfordring for det ellers fremadstormende mærke, som også har haft udfordringer med at sælge firmabils-modellen i40.

Annegrethe Skovby, der er pressechef hos Hyundai, ser dog også umiddelbart, at modellen mest henvender sig til private:

- Det kan være kunder, som går op i design og livsstil, og som ikke har behov for den plads, der er i en i30 hatchback eller stationcar. Her er dog fire regulære døre, så der er alligevel en fin adgang til bagsædet, siger Annegrethe Skovby.

Modellen er netop landet hos forhandlerne.