Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Trafikanter foretrækker benzinmotorlyd fra elbiler

En elbil som Opel Ampera-e slipper foreløbig. Men fra 2019 skal alle nye elbiler udsende en advarselslyd ved hastigheder op til 20 km/t. Foto: Opel

Trafikanter foretrækker benzinmotorlyd fra elbiler

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svenske forskere oplever, at vi bedst kan lide en elbil, der lyder som et køretøj med klassisk forbrændingsmotor.

Hvis du tror, at fremtiden byder på elbiler, der både er mere miljøvenlige i nærområdet og lydløse, kan du måske sætte et spørgsmålstegn ved sidstnævnte. Svenske undersøgelser viser nemlig, at vi foretrækker elbiler, der lyder som klassiske benzin-eller dieseldrevne af slagsen ifølge Vi Bilägere.

Forskerne har allerede undersøgt lyd fra elbiler i over to år. Det er sket i et lydstudie hos Scania i Södertälje. Her har 40 mennesker måttet holde ørerne stive og vurdere, hvordan lyden ville påvirke dem. Baggrunden er, at EU har besluttet, at de nye elbiler fra 2019 skal udsende en slags advarselslyd ved lave hastigheder op til 20 km/ t. Dette sker for at advare fodgængere og andre mod ulykker.

Ifølge forskningschef Johan Fagerlönn betyder en lyd, der ikke passer til køretøjet, en mere negativ opfattelse af selve køretøjet. Det er derfor vigtigt, at advarselslyden appellerer til lytteren.

- Vi ser en tendens til, at folk foretrækker den lyd, der minder om forbrændingsmotorer. Men det er svært at vide, om det er, fordi vi simpelthen er vant til disse lyde. Om 20-30 år vil vi måske bare høre forbrændingsmotorer på samme måde som klassiske hits, siger Johan Fagerlönn til bladet.

Det næste skridt i projektet bliver at teste, når folk hører lyde, der spilles fra en rigtig bil i det udendørs miljø på en prøvebane hos Volvo Cars. Her får forskerne mere klarhed over, hvilke lyde bilproducenterne kan bruge fremover. Det er virksomheden Rise, som står for testene. Forskningen er finansieret af det svenske energiagentur samt bl. a. Volvo Cars og Scania.