Danskerne pendler langt som aldrig før: DI efterspørger bedre vejnet til at håndtere trængslen

Foto: Michael Bager

Danskerne pendler langt som aldrig før: DI efterspørger bedre vejnet til at håndtere trængslen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På blot tre år er antallet af danskere, der pendler over 100 kilometer for at komme til og fra arbejde, steget med cirka 37.000 personer. Udviklingen udfordrer virksomhederne og medarbejderne, fordi den danske infrastruktur ikke er klar til den øgede trafik, lyder det fra Dansk Industri, der står bag en ny analyse af danskernes pendling.

37.000. Så mange personer er antallet af langtidspendlere, der pendler over 100 kilometer per dag mellem deres hjem og arbejdsplads, steget med på kun tre år. Det viser en analyse, Dansk Industri, DI, står bag. Samtidig fortsætter den gennemsnitlige afstand til arbejdet for erhvervsaktive danskere opad. Nu lyder den på 22,5 kilometer hver vej.

En positiv udviklingen mener DI, fordi organisationen ser den øgede pendling som et tegn på, at det generelt går godt i erhvervslivet. Men også en udvikling, der ifølge DI giver udfordringer for de pendlende medarbejdere og virksomhederne, fordi infrastrukturen ikke er klar til den øgede trafik. De trafikale problemer kan ende med at bremse væksten, advarer organisationen.

- Jo længere folk skal holde i kø og spilde deres tid i trafikken, jo sværere bliver det for virksomhederne at fastholde og tiltrække nye medarbejdere. Vi risikerer også at miste investeringer i virksomheder som eksempelvis Ardagh i Næstved, fordi de irske ejere siger, det er svært at skaffe arbejdskraft, og at medarbejderne falder fra, fordi de bruger for meget tid på trafikken. Det her er ikke kun et spørgsmål om, hvor meget tid medarbejderne bruger til og fra arbejde, men også, om vi kan fastholde produktion og virksomheder i Danmark, siger Dansk Industris transportbranchedirektør, Michael Svane.

Analysen fra Dansk Industri
Antallet af pendlere som samlet pendler over 100 kilometer per dag til og fra arbejde er steget med cirka 37.000 personer på tre år. I 2013 var antallet 201.724, mens det i 2016, som er det senest tilgængelige tal, var 238.563. Det svarer til en stigning på cirka 18 procent. Den gennemsnitlige pendlingafstand mellem bopæl og arbejde var i 2015 godt 21,2 kilometer. Syv år tidligere var afstanden cirka 19,5 kilometer.

DI-analysen viser også, at en by som Odense beskæftiger pendlere fra alle landets kommuner på nær et par enkelte kommuner. Samtidig har de øvrige stikprøvebyer Aabenraa, Herning og Fredericia alle pendling fra mere end 90 kommuner. Det er derfor ikke blot et storbyfænomen.

Undersøgelser af langdistancependlere, som har mere end 50 kilometer mellem bopæl og arbejde, viser, at næsten to tredjedele pendler hver dag. 75 procent pendler fire eller flere dage om ugen.

- Trafikken er en stressfaktor

En anden virksomhed, der oplever den øgede trafik som et problem er skibsværftet Fayard, som ligger på Lindø på Fyn. Virksomheden har mange ansatte, som pendler, og det kan give problemer, når en stor del af dem benytter den fynske motorvej til og fra arbejde.

- Jeg synes, det er skandaløst at udvidelsen af den fynske motorvej har været så lavt prioriteret. På vores medarbejderes vegne er jeg er træt af de trafikale udfordringer, den giver. Når vores personale tager fra arbejde ved 16-tiden, kan de ikke vide, om de er hjemme klokken 5 eller halv 6. Det er klart en stressfaktor, siger Tone Eidnes Andersen, HR-manager hos Fayard.

Hun anslår, at omkring 30 procent af virksomhedens medarbejdere har bopæl udenfor Fyn. Det skyldes blandt andet, at virksomheden flyttede til Lindø fra Fredericia for otte år siden, og en stor del af medarbejderne er fulgt med.

Medarbejdere fik nok af pendling

Indenfor det første års tid efter flytningen var der dog også en del medarbejdere, som søgte andre græsgange blandt andet som følge af de trafikale udfordringer med at komme til Lindø.

- Det var en kombination af, at de skulle pendle længere, men også de trafikale problemer. Hvis man er en børnefamilie og aldrig ved, om man kan nå hjem at hente børnene i institution på grund af trafikken, så bliver det en stressfaktor, siger Tone Eidnes Andersen.

Hun mener, det er op til politikerne at løse de trafikale problemer ved at bevilge penge til at forbedre infrastrukturen. Selv har de svært ved at bidrage til at løse trængselsproblemerne ved for eksempel at lave hjemmearbejdsdage eller have fleksible arbejdstider.

- Det kan ikke lade sig gøre at arbejde hjemme, når vi har med skibe at gøre. Vores arbejdsplads egner sig heller ikke til fleksible arbejdstider. Vores medarbejdere arbejder i teams, og derfor kan folk ikke komme og gå, som det passer dem. Det ved vores medarbejdere også godt, og det er heller ikke noget, de bringer på banen, siger Tone Eidnes Andersen.

Danskerne pendler langt som aldrig før: DI efterspørger bedre vejnet til at håndtere trængslen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce