Erhvervsrådgiver i replik: Kontrollen med hvidvask kan gøres meget mere enkel

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kim Christensen, Hesselvang 15, Vejle, erhvervsrådgiver
Billede
Debat. 

Læserbrev: Jeg ynder en god diskussion med min gode ven Ole Lynggaard Jørgensen, der 11. marts har et indlæg om hvidvask og manglende tillid til bankerne.

Jeg synes dog, at læserbrevet kræver genmæle.

Jeg vil gerne slå fast, at mit ærinde ikke på nogen måde er at forsvare hvidvask-skandalerne i Danske Bank og Nordea, men jeg synes, at der i den grad mangler nogle nuancer i de mange kritiske synspunkter, ikke kun fra Ole, men også fra mange politikere og fra det meste af den danske medieverden.

Hvad betyder de øgede krav i praksis?

Som ansat erhvervsrådgiver i den finansielle sektor arbejder jeg med diverse opstramninger i dagligdagen. Der stilles store krav til indsigt i mine kunders forhold, alt sammen ganske gode informationer ikke mindst i forhold til min rådgivning.

Jeg tænker bare nogle gange over, hvad har det så med kontrol af hvidvask at gøre?

Hvordan sikrer min viden, at der ikke sker terrorfinansiering?

Uden at skulle trætte læserne med den fulde beskrivelse så er det forhold som, hvordan er ejerkonstruktionen, hvorfor er virksomheden kunde i banken, hvilke produkter handles der med, hvilke kunder, hvilke leverandører, hvor mange ansatte, er der planer om udvidelser etc.

Også forhold som virksomhedens handel med udlandet eller ej skal beskrives.

Jeg er overbevist om, at mine kollegaer i den finansielle sektor kan nikke genkendende til rigtig mange gode arbejdstimer med området.

Lovgivningen stiller eksempelvis også krav om, at vi skal have en kopi af gamle fru Jensens sundhedskort, ligesom vi skal have fuld legitimation på den lokale grundejerforenings bestyrelse. Godt så, men hvordan sikrer det, at der ikke sker hvidvask?

Personligt er jeg af den overbevisning, at kontrollen kan gøres meget mere enkel.

Der skal kodes et forventet brug af engagementet, og der skal kodes, om der er kontanter eller ej, ligesom handlen med udlandet skal beskrives.

Såfremt trafikken på kontiene afviger herfra, skal der ske indberetning fra bankernes side, og så kommer vi til Oles "hær af tilsynsmedarbejdere" - her skal der nemlig være tilstrækkelige ressourcer til at behandle indberetningerne, så vi dels genopbygger tilliden til bankerne, dels undgår en ny skattelignende sag, hvor manglende politisk overblik er årsagen til de store summer, der er forsvundet ud af dine og mine lommer.

Lovgivningen stiller eksempelvis også krav om, at vi skal have en kopi af gamle fru Jensens sundhedskort, ligesom vi skal have fuld legitimation på den lokale grundejerforenings bestyrelse. Godt så, men hvordan sikrer det, at der ikke sker hvidvask?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce