Fagforeninger er ude af trit med virkeligheden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debat. 

Arbejdsliv: Lizette Risgaard fremhæver ofte det hårde arbejde for LO-medlemmer, når hun kommer med indlæg i diverse medier.

Jeg er ikke i tvivl om, det er hårdt at arbejde som brolægger, og jeg har selv lagt op mod 1000 i min egen have. Men langt fra på en dag, må jeg indrømme.

Lizette Risgaard mener, at "brolæggeren" kan lægge 3000 om dagen. Det svarer til syv i minuttet med syv effektive arbejdstimer om dagen. Og ca. 36 tons brosten per dag

Jeg kender nok til håndværkeres arbejdstempo med mange og gode pauser til at vide, at Risgaards akkordtal er helt hen i vejret - om ikke andet, er det i hvert fald 3000 brosten, der ligger i én stor bunke.

Indlæg som Risgaards illustrerer, hvor lidt reel viden der findes om arbejdsmarkedet i dag hos de faglige organisationer. Alskens tekniske hjælpemidler, regler og sikkerhedsudstyr gør i dag håndværkerens arbejdsdag langt lettere end for 50 år siden.

De faglige organisationer lever stadig i en tid, hvor arbejdsmarkedet havde brug for dem. Tak for det, men tiderne er skiftet for længst.

At diverse firmaer fra Østeuropa ikke overholder reglerne, og dermed konkurrerer på unfair vilkår med virksomheder, der overholder alle regler, skulle man måske bruge mere energi på at få gjort noget ved. Men selv den mest desperate polske brolægger klarer ikke 36 tons brosten om dagen..

Prøv med 300 om dagen i stedet - det vil stadig være godt klaret, og den stakkels brolægger har en chance for at kunne gå hjem fra arbejde.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce