Infrastrukturaftale: Godt nyt for Østjylland


Infrastrukturaftale: Godt nyt for Østjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Birte M. Andersen, Skovbrynet 16, Skanderborg, byrådsmedlem i Skanderborg Kommune og folketingskandidat i Horsens-kredsen for Venstre
Billede
Debat. 

Læserbrev: Med god vækst i økonomien, flere arbejdspladser og masser af nye boliger kommer der mere og mere trafik på vejene.

Derfor er der særlig god grund til at glæde sig her i det østjyske over den aftale om trafikal infrastruktur, regeringen netop har indgået med Dansk Folkeparti.

Aftalen får afgørende betydning for fremtidens Danmark - og for fremtiden i Østjylland.

Der bliver nu taget hånd om udfordringerne på vejnettet, også i vores område.

Mange er i dag berørt af, at der på store dele af motorvejsstrækningen mellem Skanderborg og Vejle er trængselsproblemer i myldretidsperioderne og store kødannelser ved trafikulykker.

Med yderligere stigning i trafikken er der udsigt til, at strækningen i stigende grad vil komme til at udgøre en trafikal flaskehals med kritisk trængsel på store delstrækninger - medmindre vi i tide planlægger, hvor vi skal investere i udvidelser af vejnettet.

Det sker nu med aftalen mellem regeringen og DF. Der er lagt op til en sekssporet motorvej mellem Vejle (Hornstrup) og Skanderborg S, og vi får en udvidelse af E45 mellem Aarhus S og Aarhus N, forbedring af vejen mellem Aarhus og Viborg og en ny jernbaneforbindelse til Billund.

Det er en aftale, der rækker langt ind i fremtiden. En effektiv og veludbygget infrastruktur er en forudsætning for vækst og udvikling.

På landsplan taler vi om investeringer for 112 mia. kr. mellem 2021 og 2030, og der investeres i nye veje og udbygning af eksisterende veje i hele landet.

Der kommer flere jernbaneforbindelser, og der afsættes penge til støjbekæmpelse, flere cykelstier og trafiksikkerhed.

90 pct. af trafikken foregår i dag på vejene - en trafik, vi skal have gjort grøn og klimavenlig. Derfor er der afsat 51 mia. til nye vejprojekter og godt 11 mia. i nye baneprojekter. Resten af de 112 mia. er udgifter til vedligehold og igangværende projekter.

I alt kommer der 450 km nye veje. Vi skal forhindre, at folk sidder fast på motorvejen, for trængsel går både ud over virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne, når både medarbejdere sidder fast i trafikken. Og vi skal sikre, at småbørnsforældre kan nå frem, før børnehaven lukker.

Og pengene? De findes indenfor den ramme, der er afsat til nye offentlige investeringer frem mod 2030.

Det er en fantastisk god plan - for hele landet og for Østjylland.

Vi skal forhindre, at folk sidder fast på motorvejen, for trængsel går både ud over virksomhedernes produktivitet og konkurrenceevne, når både medarbejdere sidder fast i trafikken. Og vi skal sikre, at småbørnsforældre kan nå frem, før børnehaven lukker.

Infrastrukturaftale: Godt nyt for Østjylland

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce