Jeg sagde det før Macron: EU-hær er en nødvendighed

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jess Myrthu, journalist, kommunikationsrådgiver, Bjørnø
Niels Ahlmann Olesen/Scanpix Denmark
Debat. 

EU-hær: Jeg sagde det, men godt nok ikke ret højt dengang jeg var opstillet som Venstre-kandidat til Europaparlamentet. Men jeg sagde (og har siden gentaget det flere gange): Vi bliver nødt til at udvide forsvarssamarbejdet i EU og skabe en form for EU-hær. Min daværende kandidat-kollega, Jens Rohde, var mere modig: Han skrev det i en kronik. Han blev valgt, jeg blev det ikke.

I dag fortryder jeg, at jeg ikke skreg det ud det for alverden - selv om det givetvis havde medført samme bandlysning i partiet som den, der overgik Rohde. Min stemme havde næppe ændret verdens gang eller EU´s udvikling, men personligt ærgrer jeg mig over, at jeg var så spag i mælet, at det i dag ikke giver mening at fastslå, at "jeg sagde det før Macron". Han har jo højt og tydeligt - og lige for næsen af Donald Trump - erklæret, at Europa må ruste sig til at kunne forsvare sig mod trusler fra Rusland, Kina og ... "ja selv USA".

Er det så en opfordring til at skabe en ny supermagt med atomtrusler og alt, hvad det medfører? Det tror jeg ikke. Jeg tror snarere det er en reminder - en påmindelse - om, at EU er ved at miste grebet om sin altafgørende mission: Fredens projekt. Og ret har han. Trump opsiger fundamentale internationale våbenaftaler, klimaaftaler og andre stabilitets-fremmende traktater samtidig med, at han frimodigt sår tvivl om, hvorvidt vi som NATO-lande kan være sikre på USA´s støtte.

At forestille sig at vi skal opbygge en hær for at kunne forsvare os mod vores nære ven, USA... Det er nonsens. Men det er helt realistisk at tvivle på, at Donald Trump er stabil nok til at være garanti for europæisk sikkerhed. Derfor giver det mening at skabe en europæisk væbnet styrke - eller et sammentømret, forpligtende forsvarssamarbejde - der er så stærkt, at vi kan vise Rusland og andre, at Trumps tåbelige retorik og Twitter-idioti ikke skal forlede nogen til at forsøge at knække den frie verden, vi har skabt. Hverken på traditionel vis eller som på Krim med små blå mænd og fordækte morderiske aktioner.

Russerne lytter til Trump og læser hans Twitter-udgydelser - og ser det som mere end blot en mere eller mindre gal mands totalt løbske retorik. Gustent ser de, hvordan retorik ofte fører til reel handling. Historien har mange eksempler på systemskifter og samfundsomvæltende revolter, der startede som ren retorik... Derfor er Trumps udgydelser ikke ligegyldige og til at trække på skuldrene af. "Jeg synes, han er for grov i sine tweets og at han godt kunne moderere sig lidt når han udtaler sig på TV", sagde mange Trump-støtter i det netop overståede midtvejsvalg..Men de fleste tilføjede: "Men han har jo ret." Der er ikke langt fra, at katagoriske, generaliserende udtalelser om, at journalister er "bad people", at atomaftalen med Iran er "den værst tænkelige aftale for USA", at "Europa nasser groft på USA" og meget mere af samme grovhed bliver til sandhed, som omsættes til handling af dele af befolkningen. Det er f.eks. ikke sjovt at være journalist i dagens USA . De er sammen med mexicanere, europæere, demokrater og mange andre lagt for had. De er blevet legalt jagtbytte - ikke på baggrund af saglige forhold, men udelukkende fordi en magtmand ikke kan - eller vil - styre sin retorik.

Derfor: EU må og skal også i fremtiden være et fredens projekt. Med eller uden Storbritannien. Også selv om det kræver en hær at fastholde.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce