Kynisme og grådighed er ved at smadre vores fælles institutioner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Birgitte Vind, Skovgade 8, Jelling, medlem (S) af Vejle Byråd, folketingskandidat i Vejle Syd
Billede
Debat. 

Læserbrev: Hver dag afleverer tusindvis af forældre deres børn i en daginstitution. Fordi de ved, det er godt for børn at udvikle sig i fællesskaber, og fordi samfundet har brug for forældrenes arbejdskraft.

Men kynismen og grådigheden er ved at smadre vores fælles institutioner.

Mantraet, om at man altid kan blive mere effektiv og altid kan spare et sted, har smadret det fundament, pædagogernes arbejde hviler på.

De rigeste er sluppet billigere i skat og konsulentfirmaer blevet rigere. Men der mangler varme hænder hos børnene.

Det er umuligt at give alle børn den nødvendige opmærksomhed, så det enkelte barn kan udvikle sig optimalt, med for få voksne.

Efter mine 30 år i den danske folkeskole har jeg oplevet forandringen i børns udvikling. Flere børn er utrygge, angste og understimulerede. Deres start i livet er ganske enkelt mindre tryg end for 30 år siden.

Tiden til at sætte sig ned med et barn og forundres over mariehønens vandring i sandkassen, tiden til at træne renlighed og sprog på en naturlig måde i dagligdagen er ganske enkelt minimeret til det usynlige.

Pædagogerne er sat skakmat. Hvor de førhen stod for pædagogikken, er det i høj grad forvaltningerne, der udstikker den pædagogiske retning.

Meningstab, tab af autonomi og faglighed og ikke mindst stress og selvcensur rammer de ansatte. For hvad nu hvis de ikke lever op til de mange administrative standarder og styringsteknikker og målekriterier?

Og hvad værre er: De kan ikke forandre vilkårene.

I jagten på udviklingsrapporter og statistikker, som politikerne kan godkende, er fokus fjernet fra kerneopgaven: at udvikle det enkelte barn gennem meningsfulde relationer.

I dette land uddanner vi nogle af verdens dygtigste pædagoger og ledere. Så lad os nu give dem ansvaret og flere kollegaer. Jeg undværer gerne en rapport eller to.

I jagten på udviklingsrapporter og statistikker, som politikerne kan godkende, er fokus fjernet fra kerneopgaven: at udvikle det enkelte barn gennem meningsfulde relationer. I dette land uddanner vi nogle af verdens dygtigste pædagoger og ledere. Så lad os nu give dem ansvaret og flere kollegaer. Jeg undværer gerne en rapport eller to.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce