Sygefravær. Bekymrende udvikling

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sygefraværet stiger i den offentlige sektor. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Mest markant er stigningen blandt de kommunalt ansatte. Det gennemsnitlige sygefravær i landets kommuner er oppe på 13 dage om året. Nogle af forklaringerne på det stigende sygefravær er blandt andet presset på økonomi, organisationsforandringer, omfattende dokumentationskrav og dårlig ledelse.

Den enkelte leders håndtering af de store organisationsforandringer, medarbejderne har været udsat for gennem mange år - ikke mindst i forbindelse med kommunalreformen og de senere års udflytninger af offentlige arbejdspladser, har utvivlsomt haft en betydning for, om den enkelte medarbejder har følt sig inddraget, hørt og set i processen. Men det er ikke kun ledelse, der har betydning for sygefraværet, oplevelsen af mening betyder faktisk mere. Mening er det, der betyder mest for arbejdslysten.

Derfor har Krifa sammen med TNS Gallup og Institut for Lykkeforskning kortlagt, hvilke dimensioner mening i arbejdslivet består af. I den forbindelse er vi nået frem til fire dimensioner. En indre mening, der handler om, at jeg oplever, at mit arbejde bidrager til mig selv, og at jeg oplever en faglig stolthed og tilfredshed med mit arbejde. En større mening, der handler om, at jeg gennem mit arbejde oplever at bidrage til et større formål. En kollegial mening, der handler om, at jeg oplever mening i arbejdet ved at arbejde sammen med andre, og endelig en organisatorisk mening, der handler om, at jeg kan se meningen i de beslutninger og forandringer, der sker i min organisation.

Medarbejdere i den offentlige sektor scorer generelt højt på mening, men den organisatoriske mening halter. Det er en ledelsesmæssig udfordring.

Når sygefraværet stiger i det offentlige, skal vi tage det alvorligt og turde sætte fokus på nogle af de bagvedliggende årsager, der kan være til udviklingen. Et større fokus på god ledelse og på mening i arbejdslivet er helt oplagt at tage fat på i den sammenhæng. Jeg vil derfor opfordre både politikere og ledere i det offentlige til i al forandring at tænke i inddragelse og medarbejderinvolvering. Jeg vil også opfordre til, at man i den forbindelse gennemtænker, om forandringerne giver mening, og om den mening kan kommunikeres meningsfuldt til medarbejderne.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce