10 år i Fredericia og syv milloner dåser i døgnet: 500 gæster besøgte Ball

Fra buttet til slim. Ball er ved at lægge en del af produktionen om til de lidt tyndere og højere Sleek-dåser. Den tynde dåse er mere trendy og adskiller sig fra den traditionelle dåse, som forbindes med tysk grænsehandel. I skabet bagved kunne gæsterne kigge på et udvalg af de mange forskellige dåser Ball leverer. Blandt dem sjove kampagne-dåser til FCK og andre sportsklubber eller virksomheder. Foto: Yilmaz Polat

10 år i Fredericia og syv milloner dåser i døgnet: 500 gæster besøgte Ball

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Med en kapacitet til at producere over syv millioner dåser i døgnet er Ball på Vejlbyvej en vigtig del af forbrugernes hverdag, og lørdag kunne nysgerrige kigge ind og se, hvordan aluminium gennem 10 år er blevet til dåser.

Fredericia: "Tok-tok-tok" lyder det monotomt fra det sort-gule markeringsstrimmel gennem den store fabrikshal hos Ball på Vejlbyvej. Gæster i gule veste og obligatoriske sikkerhedsbriller og høreværn bevæger sig forbi og følger produktionslinien fra alluminium til den sidste kvalitetskontrol af pallevis af færdigtrykte dåser.

Ball har åbnet dørene for at fejre 10 år i Fredericia og vise, hvordan man formår at skyde op til 7,7 mio. dåser afsted i døgnet.

For hvert "tok" ryger der dåser i massevis gennem produktionshallen. Mens gæsterne er på besøg, er det Coca Cola og Carlsberg, som får levereret de mange dåser, de har behov for dagligt for at klare efterspørgslen på dåseprodukter fra deres fabrikslinier på nabovirksomhederne.

Jacob Albertsen er netop tiltrådt hos Ball som produktionschef for tre uger siden, men er allerede klar til at vise dagens gæster rundt i hele produktionen.

- Jeg har fået en rigtig fin introduktion til virksomheden, så jeg har overblik over det, siger produktionschefen.

Genbrug gør dåser billigere
Produktionen af dåser i Fredericia blev etableret for 10 år siden under navnet Rexam.

I dag ejer amerikanske Ball Corporation virksomheden, som har en daglig kapacitet på 7,7 mio. dåser.

Dåserne fremstilles af aluminium, og fra en dåse afleveres til genbrug, så kan den være tilbage på supermarkedshylden igen efter 60 dage.

Det kræver 16 gange så meget energi at lave en dåse ud af nyt aluminium end fra brugte dåser.
Produktionschef Jacob Albertsen viser rundt på virksomheden, som han i tre uger har haft produktionsansvaret for. Her er gæsterne nået til den allersidste kvalitetskontrol, hvor dåserne på paller får det endelige kvalitetsstempel før de ryger videre på storlageret. Foto. Yilmaz Polat
Produktionschef Jacob Albertsen viser rundt på virksomheden, som han i tre uger har haft produktionsansvaret for. Her er gæsterne nået til den allersidste kvalitetskontrol, hvor dåserne på paller får det endelige kvalitetsstempel før de ryger videre på storlageret. Foto. Yilmaz Polat

500 kiggede ind

Omkring 500 gæster forventer fabrikschef Carsten Andreassen har kigget indenfor inden åbent hus-arrangementet er slut.

- Det er rigtig fint, for vi har gerne villet vise, hvad vi egentlig er for en virksomhed. Vi lever en lidt skjult tilværelse her ude på Vejlbyvej, men mange har gerne villet se produktionen, og så benyttede vi vores 10 års jubilæum til at åbne dørene, siger han.

Han står selv klar til at fortælle gæsterne om dåsefabrikkens forskellige produkter. Lige nu er man på vej til at satse mere på en lidt aflang udgave af den traditionelle 33 cl dåse.

- Den forbinder mange med tyske dåseøl og grænsehandel, så vi kommer i fremtiden til at producere flere af den nye type, som hedder Sleek, siger Carsten Andreassen, som i modsætning til sin produktionschef kender fabrikken ud og ind.

- Jeg var med, da produktionen blev startet i Fredericia for 10 år siden. Jeg har været væk i tre år, men kom tilbage i maj, fortæller han.

Tok-tok-tok genlyder det gennem den store produktionshal, hvor en lind strøm af dåser bevæger sig gennem maskinerne. Kunder kan købe sig til særlige kampagnedåser, hvor det mindste antal er 50.000, som produceres på få minutter. Helst tager virksomheden kampagneordrer ind på mindst en million dåser, hvilket blot er en syvendedel af fabrikkens døgnkapacitet. Foto: Yilmaz Polat
Tok-tok-tok genlyder det gennem den store produktionshal, hvor en lind strøm af dåser bevæger sig gennem maskinerne. Kunder kan købe sig til særlige kampagnedåser, hvor det mindste antal er 50.000, som produceres på få minutter. Helst tager virksomheden kampagneordrer ind på mindst en million dåser, hvilket blot er en syvendedel af fabrikkens døgnkapacitet. Foto: Yilmaz Polat

Dåser på amerikanske hænder

Virksomheden har oplevet vækst og har forøget produktionen med en ekstra linie. Senest har den varme sommer givet travlhed, da danskerne skulle køles af med både øl og vand.

- Vi ansatte 22 medarbejdere ekstra i foråret, så vi nu er oppe på godt 160 mand. Ansættelsesprocessen gik godt, for vi fik over 400 ansøgere til jobbene, siger Carsten Andreassen, som sender gæsterne den sidste vej via en lille miljøkampagne fra Fredericia Kommune til det store telt på p-pladsen, hvor der bydes på dåsekast, sjov med dåser og ristede pølser.

Stars and Stripes pynter rundt om på administrationsgangen, for det er i dag den store Ball Corporation, som står bag den fredericianske dåsefabrik.

Da fabrikken blev etableret i 2008 var det svenske Rexam, som stod bag. Siden blev ejerskabet engelsk og i 2016 overtog Ball.

Efter endt rundtur på fabrikken kunne der produceres sjove ting af dåser, drikkes en sodavand og spises en pølse. Det tog omkring 500 gæster imod lørdag formiddag. Foto: Yilmaz Polat
Efter endt rundtur på fabrikken kunne der produceres sjove ting af dåser, drikkes en sodavand og spises en pølse. Det tog omkring 500 gæster imod lørdag formiddag. Foto: Yilmaz Polat

10 år i Fredericia og syv milloner dåser i døgnet: 500 gæster besøgte Ball

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce