Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kæmpeordre: DSB udvider i Fredericia når op mod 200 nye tog lander i Danmark

Kort efter Fredericia Banegård ligger DSB?s store værksted. Neden for Egumvej (billedet). Det udvides, og der ansættes flere, når DSB i årene 2023-2029 modtager cirka 200 nye togsæt. De skal klargøres til danske forhold i København, Aarhus og altså Fredericia. En stor opgave. De nye tog afløser de skandaleramte IC4-togsæt, som aldrig kom til at virke ordentligt. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Kæmpeordre: DSB udvider i Fredericia når op mod 200 nye tog lander i Danmark

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den store flåde af dårlige IC4-togsæt afløses i 2023-2029. De nye tog modtages og klargøres til danske forhold i København, Aarhus og Fredericia, hvor værksted udbygges.

Fredericia: Fredericia konsoliderer sin i forvejen stærke position som jernbaneby nummer ét efter København og Aarhus.

DSB's store værksted på Egumvej skal modtage og klargøre en væsentlig del af cirka 200 nye togsæt med i alt 43.000 siddepladser, som i årene 2023-2029 afløser de skandaleramte IC4-tog og de trofaste IC3-tog.

Det oplyser DSB til Fredericia Dagblad.

DSB-udvidelse bliver ret synlig
Dermed påbegyndes afslutningen af et ulykkeligt kapitel i DSB's historie
Fra DSB-halvårsrapport i 2016. Om beslutningen om at afvikle IC4-togene før tid. De virkede ikke og skal i de kommende år afløses af nye togsæt for milliarder

Nyt værksted i Aarhus

Medarbejderne på værkstedet er netop orienteret, og beslutningen betyder en større udvidelse på Egumvej frem mod 2023 og flere ansatte. Hvor mange vides ikke endnu.

Derudover etableres to andre klargøringsværksteder i København i 2024 og Aarhus i 2025. I hovedstaden på DSB's vidtstrakte godsarealer på Otto Busses Vej mellem hovedbanegården og Sydhavnen. I landets næststørste by bygges et helt nyt værksted.

- Ønsket til værkstedet i Aarhus er, at det kommer til at ligge ved Årslev syv kilometer fra banegården, fortæller Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel i DSB, i en pressemeddelelse:

- DSB har derfor indledt en dialog med Aarhus Kommune og Banedanmark, og der er startet konkrete undersøgelser om valg af lokalitet.

Togfabrik endnu ukendt

Hvem, der skal forsyne Danmark og DSB med "Fremtidens Tog" til op mod 20 milliarder kroner, som projektet hedder, er endnu ikke offentliggjort.

Der forhandles med flere fabrikker. Men DSB har tidligere slået fast, at det bliver hyldevarer. Altså gennemprøvede tog, som virker. Ikke endnu et nydesignet eventyr.

IC4: Et ulykkeligt kapitel

For når Fredericia nu ekspanderer betragteligt som jernbaneby, skyldes det som sagt IC4-skandalen.

Som afløsere for de danskproducerede IC3-togsæt valgte staten at indkøbe 83 nydesignede, italienske IC4-togsæt og 23 IC-2 togsæt. Til intercitytrafik og til regionaltrafik. Men leveringsvanskeligheder og kronisk lav driftsstabilitet betød, at der i 2007 kun var fire IC4-togsæt på skinnerne - og kun i såkaldt overvåget prøvedrift. Siden fortsatte ulykkerne med at regne ned over de italienske togsæt, som simpelthen var for dårligt lavede. Mange gange de senere år har IC4-togsæt været på værksted. Hvis de da overhovedet var ankommet til landet sydfra. IC2'erne virkede heller ikke optimalt.

Til slut - sidste år - besluttede DSB at skille sig af med IC4- og IC2-generationen før tid. En afskrivning på over 3,5 milliarder kroner. Nogle er allerede hugget op. Andre søges solgt.

"Dermed påbegyndes afslutningen af et ulykkeligt kapitel i DSB's historie", konkluderede DSB selv i en halvårsrapport i 2016.