Musicalkongen fra Fredericia: Vi er konstant i fare

En vild forestilling. Det lover Fredericia Teater, som den 5. oktober har premiere på musicalen Tarzan og rykker junglen helt ind i teatersalen, hvor prøverne her er i gang. Foto: Peter Leth-Larsen

Musicalkongen fra Fredericia: Vi er konstant i fare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredericia Teater er landskendt for sine musicals, og det lille egnsteater er blevet en voksen virksomhed med professionel ledelse. Alligevel kan en enkelt fejlslagen forestilling vælte læsset

Junglen er flyttet helt ind i Store Sal på Fredericia Teater, hvor Disney-musicalen Tarzan har premiere i næste uge.

Det gamle teaterhus kan næsten ikke rumme flere stilladser, digitale skærme og lianer, som aberne skal svinge sig i, og sceneteknikerne vimser omkring for at få det sidste på plads.

Teaterchef Søren Møller veksler nogle hurtige ord med den engelske instruktør Lynne Kurdziel-Formato. Forventningerne til forestillingen med den klassiske Disney-figur er enormt høje efter Fredericia Teaters store succeser med musicals som "Aladdin", "Klokkeren fra Notre Dame", "Shu-bi-dua" og ikke mindst "Seebach", der solgte over 200.000 billetter.

- Vi forsøger at budgettere ret konservativt, men mange af mine kolleger i erhvervslivet vil mene, at det at drive teater er meget risikabelt, siger Søren Møller.

En smal trappe har ført os op på tredje sal, hvor chefen har et lille kontor ud mod gaden. Engang var det en lejlighed til teatrets skuespillere, men den er for længst ombygget og blevet en del af teatrets administration.

- Vi skal sælge rigtig mange billetter, for "Tarzan" er en virkelig dyr produktion. Men vi opfører den både i Fredericia, Aarhus og København og over lang tid, så vi tror på det, siger Søren Møller.

Tarzan må ikke slå fejl. Selvom Fredericia Teater har masser af succesfulde produktioner bag sig, er økonomien hele tiden skrøbelig. Foto: Peter Leth-Larsen
Tarzan må ikke slå fejl. Selvom Fredericia Teater har masser af succesfulde produktioner bag sig, er økonomien hele tiden skrøbelig. Foto: Peter Leth-Larsen

Fredericia Teater er på papiret et lille egnsteater, men reelt er det en mellemstor virksomhed med en omsætning på 73 millioner kroner sidste år.

- Vi har haft konsistent høj vækst igennem fire sæsoner. Da jeg tiltrådte i 2010 var den bedst sælgende forestilling nogensinde "Chess" med 18.000 solgte billetter. I 2015 solgte vi 180.000 billetter til "Shu-bi-dua", og nu har vi lige haft "Seebach" med 207.000 billetter, siger Søren Møller.

Udviklingen er bemærkelsesværdig, for går man blot fem år tilbage, var teatret truet på livet med en galopperende gæld og en egenkapital, der var i minus med 20 millioner kroner. Valgkampen forud for kommunalvalget i 2013 kunne have kostet Fredericia Teater livet, for lokalpolitikerne fik mere og mere svært ved at forsvare de store underskud i teatrets økonomi og en gæld, der syntes ubetalelig.

- Vi var i en kæmpekrise. Det var en forfærdelig periode, husker Søren Møller, der på trods af den store publikumssucces med Disney-musicalen "Aladdin" ikke var i stand til at tjene penge.Vendepunktet opstod, da den lokale erhvervsmand Anders Østergaard fra olievirksomheden Monjasa trådte til. Budskabet var, han ville hjælpe teatret med en underskudsgaranti på fem millioner kroner. Samtidig stillede han som betingelse, at han selv måtte hjælpe med at undgå, at der blev brug for garantien.

- Det var det bedste, der kunne ske. Monjasa er et milliardforetagende med et stort setup inden for alt fra HR, jura og finans, og det blev stillet til rådighed for os, siger Søren Møller.

Han var vant til have en økonomichef, der - ifølge Søren Møller - var det mere af navn end af gavn, samt en deltidsbogholder til at klare bilagene.

Søren Møller har selv fuldstændigt styr på sine regneark, og parløbet med erhvervslivet blev derfor hurtigt en succes.

Nu blev der hyret en bogholder, som med base i Monjasas hovedsæde uden for Fredericia satte skik på teatrets økonomifunktion. Det hjalp også at få en ny bestyrelse med Anders Østergaard i spidsen og nye kompetencer inden for både økonomi, jura og kommunikation. Tidligere var fem ud af syv bestyrelsesmedlemmer byrådspolitikere.

Anders Østergaard ser sagen som et eksempel på, at erhverv og kultur kan gå hånd i hånd. Han gik med, fordi Monjasa gerne ser sig selv som en international virksomhed forankret i lokalområdet og dermed har et særligt ansvar for at hjælpe.

- Rent personligt var det også en interessant udfordring at forsøge at afprøve kompetencerne fra bestyrelseslokalerne i olie -og shippingverdenen på kulturområdet. Det er naturligvis primært på det strategiske og forretningsmæssige samt at sætte en professionel bestyrelse, at jeg har kunnet bidrage. Det kunstneriske område er i særdeles trygge hænder hos Søren Møller og de dygtige medarbejdere i Fredericia Teater, siger Anders Østergaard.

Fredericia Teaters succesfulde teaterdirektør Søren Møller har fuld opbakning fra det lokale erhvervsliv. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Fredericia Teaters succesfulde teaterdirektør Søren Møller har fuld opbakning fra det lokale erhvervsliv. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Fredericia Teater får i dag 13 millioner kroner i årligt tilskud fra kommunen på grund af dets status som et egnsteater. Til sammenligning er Aarhus Teater på finansloven, får cirka 70 millioner kroner i årlig støtte og sælger omkring 115.000 billetter om året.

- Der er en skævvridning af teatertilskuddene i Danmark, så hovedbyerne får de store tilskud. Men det er sundt ikke at være overfodret med støtte. Det skaber en sult og en naturlig markedsforståelse, og det er mig meget magtpåliggende, at vi faktisk også laver noget, som folk gider at se, siger Søren Møller.

Hans relativt lave tilskud gør, at Fredericia Teater konstant er på usikker grund. I det seneste regnskab med rekordomsætning tjente teatret blot en halv million kroner.

- Vi lever stadig livet farligt. Vi er konstant i fare, hvis en forestilling fejler. Vi har på tre år fået vendt den negative egenkapital til en positiv egenkapital, men vi er altid afhængige af den kunstneriske succes, anmeldelserne gunst, at folk går ud og anbefaler vores forestillinger, og vi er meget afhængige af vind og vejr, siger Søren Møller.

Alligevel er der sket noget, siden pengekassen var tom. Der er etableret et stampublikum, som er positivt, når der kommer nyt fra Fredericia Teater. Folk kører gerne fra Vestsjælland og fra nord for Horsens for at se musical i Fredericia. Resten kan enten vælge at se forestillingerne, når Fredericia Teater opfører dem i Musikhuset i Aarhus eller - som med "Tarzan" - i Falkonersalen på Frederiksberg.

Især forestillingerne i hovedstaden har været med til at give teatret et løft, mener Ulla Strømberg, mag.art. i teatervidenskab og anmelder på Kulturkupeen.dk.

Hun oplevede det første gang, da "Aladdin"-forestillingen i 2013 havde udsolgt hen over en lang sommer i Operaen i København.

- De tog ikke et vilkårligt sted i København. De valgte Operaen, og de har senere spillet på Gamle Scene (på Det Kongelige Teater, red.). Det har givet dem et identitetsløft, som de ikke havde fået, hvis de havde lejet sig ind i Bella Center, siger Ulla Strømberg.

Fra at være kendt som en industriby med et historisk voldanlæg rundt om centrum er Fredericia nu også blevet en kulturby. Det har de mange musicals cementeret.

- Vi er et stort teater i en lille by. Vi kan mærke, at vi gør en forskel. Fredericia Teater har været med til at ændre selvforståelsen i Fredericia, mener Søren Møller.

Den oplevelse deler Ulla Strømberg:

- Forestillingerne vinder noget, når de vises i Fredericia. Der er en positiv, lokal stemning, som ved premieren forplanter sig til hele byen, og taxaerne har bannere på. Det er meget smukt, når man kommer til premiere, for så føler man, at hele byen bakker op. Det er helt rørende, siger hun.

Hun har også lagt mærke til, at Fredericia Teater adskiller sig fra andre teatre ved konsekvent at køre de københavnske anmeldere i busser til premiereforestillingerne i Fredericia, og det giver et godt afkast:

- Dermed får Fredericia Teater ikke kun 17 anmeldelser, men 52 anmeldelser. Deres reklamestrategi overgår også alle andre teatre. De må tilsyneladende have midler til at købe helsidesannoncer, også i de københavnske aviser. Det betyder, at alle i dag ved, hvem og hvad Fredericia Teater er, siger Ulla Strømberg.

Netop talrige dagbladsannoncer, reklameskilte langs vejene og sociale medier koster en formue for Fredericia Teater, der ruller den helt store markedsføringskanon ud inden de største forestillinger.

Alene sidste år steg marketingbudgettet med 30 procent til over 10 millioner kroner.

- Vi er måske det teater i Danmark, der bruger flest penge på markedsføring. Vi gør det, fordi det virker, for det kan betale sig at putte rigtigt mange penge i en forestilling som Tarzan, siger Søren Møller.

Billetsalget til Tarzan, der har premiere 5. oktober, er for længst i gang. Men det plejer først for alvor at tage fart, når de første anmeldelser er ude.

Musicalkongen fra Fredericia: Vi er konstant i fare

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce