Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Stort bageri har ansat designere og psykolog


Stort bageri har ansat designere og psykolog

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For hele tiden at være på forkant har bagervirksomheden Easyfood ansat designere, der kigger på, i hvilken retning forbrugerne bevæger sig, og senest har produktionsvirksomheden ansat en psykolog, der har fokus på den interne organisation.

Easyfood, der beskæftiger omkring 150 ansatte, leverer brød til detailhandlen og store kæder som Baresso, McDonald's og 7-Eleven. Virksomheden blev stiftet for 17 år siden. I seneste regnskabsår steg omsætningen med 18 procent til 260 millioner kroner. Ambitionen er at runde en omsætning på en halv milliard kroner i 2020.

Virksomheden har to designere ansat, der hjælper med at spotte tendenser, og seneste har virksomheden ansat en psykolog, der skal kigge på forholdene internt.

Administrerende direktør og medejer Flemming Paasch kommer her med en række bud på, hvorfor virksomheden prioriterer at ansatte folk, der falder lidt uden for kategori.

1
Easyfood har ansat designere og en psykolog. - Vi kigger hele tiden tre-fem år frem i tiden. Derfor skal vi i dag ansatte folk, der passer til de kompetencer, der kan trække os derhen, hvor vi gerne vil være i 2020, siger administrerende direktør og medejer Flemming Paasch. Arkivfoto: Simon Nielsen

- Vi har nok mere fokus på det humanistiske end den kommercielle side. Men når du har fokus på mennesker, så kommer "de hårde" resultater også. Det kan godt være, at der er en lille forsinkelse, men vi tænker langsigtet i alt, hvad vi gør. Vi kigger hele tiden tre-fem år frem i tiden. Derfor skal vi i dag ansatte folk, der passer til de kompetencer, der kan trække os derhen, hvor vi gerne vil være i 2020. Hvis vi skal flytte os - og det skal vi - så skal vi ansatte folk, der kan hjælpe os med at komme frem til målet.

2

- Vi skal følge med i de miljøer, hvor der sker noget. Vi skal tæt på dem, der er first movers. Det er her, at trends opstår. Der er også nogle kaffebarer i Danmark, der henvender sig til dem, vi kalder Generation Y. Det er en gruppe, der har nogle helt andre værdier, end vi har set før. Gruppen vil fylde meget om ganske få år, og det er en helt ny kundegruppe. Derfor skal vi være i stand til at sætte os ind i, hvordan de tænker. Kan vi ikke det, så rammer vi dem ikke. Det er blandt andet der, at designere kan hjælpe os. Mange fødevaretrends starter i mindre kaffebarer, og hvis vi skal ramme de større kæder, så er vi nødt til at kigge på, hvad der sker i subkulturerne.

3

- Psykologen skal kigge på de interne forhold. Hendes vigtigste opgave er at sætte sig ind i, hvordan medarbejderne oplever at arbejde i Easyfood. Kan vi trække noget kompleksitet ud af arbejdet? Det giver færre fejl. Det giver mere trivsel. Der har en psykolog nogle kompetencer, som vi ikke har i huset. Så hvor designerne arbejder med design thinking udadtil, så skal psykologen gøre det indadtil.

4

- Du skal være opmærksom på, at du får ansat personer, der har de samme værdier som virksomheden. Det er meget vigtigt. Vi er nemlig ikke så optaget af titler og uddannelsesniveauer. Det handler om kompetencer. Og alle kompetencer er vigtige. Havde vi ikke de ufaglærte medarbejdere i pakkeriet, så kom varerne ikke ud. Alle er lige vigtige. Derfor snakker vi mere om kompetencer end titler.