Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Er ny storfilm storslået eller sørgelig?

Matt Damon er en solid superhelt, men netop hans tyngde haler den kinesiske instruktør Zhang Yimous svævende adventure-film mod jorden. Foto: UIP

Er ny storfilm storslået eller sørgelig?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

film - Uanset præsident Trumps Mexico-grænseplaner og den berømte Berlinmur under den kolde krig er der kun en "Great Wall": Den 9000 kilometer lange, 2200 år gamle kinesiske mur, som det tog 1700 år at bygge hele vejen rundt om det gamle Kina.

Et af de mange sagn, der findes om bygningsværket, er det, amerikanske forfattere i samarbejde med det kinesiske fortællegeni Zhang Yimou har valgt at illustrere i "The Great Wall": Århundreder tilbage fremkaldte et meteornedslag, som straf for Kejserens og folkets selvtilfredshed bag denne mur, hærskarer af drager, som med årtiers mellemrum angriber garnisonerne i forsøg på at trænge gennem til hovedstaden.

Det er lige op til et sådant angreb i Middelalderen, at de to europæiske lejesoldater, Garin (Matt Damon) og Tovar (Pedro Pascal), tages til fange under deres forsøg på at stjæle kinesernes hidtil hemmelige våben: Sort krudt. I angrebets midte befinder sig den gudesmukke, kvindelige general Lin Mae (Jing Tian) og en ældre, hvid mand, Ballard, der i årtier har været i garnisonens fangenskab for netop at stjæle sort krudt. Han spilles af altid spændende Willem Dafoe og er den nødvendige begrundelse for, at nogle af kineserne taler engelsk.

Fadt forsigtig

Ballard og Tovar slutter sig sammen på "den onde side", mens Gavin med ædelmodig dødsforagt vælger at kæmpe mod de fremtrængende drager. Det er denne simple fabel om godt mod ondt, mesterinstruktør Zhang Yimou tilfører al sin billedmagi, stilsikre skønhed og omhyggelige farvebrug. Formlen, han bruger, er sin egen velfungerende og efterhånden velkendte "opfindelse" til asiatisk action-adventure fra værker som "Hero" og "House of Flying Daggers" med slowmotion, der bryder den overvældende actionvold i de blodløst eventyrlige slag. Men superhelt Damons bogstavelige tyngde gør, at den normalt svævende effekt af denne teknik ikke findes her.

Pile suser, sværd klinger, spyd borer, følelser opstår under de skønneste skyer af svævende papirlamper og sorte krudtknald, alt sammen Yimou-mesterligt, men her udmunder det i en ensformig opvisning i computeranimation og kampeffekter, og skuespillerne og deres roller er entydige og forudsigelige, præcis som handlingen.

Historien og manuskriptet er forfattet af amerikanere, filmen er optaget i Kina, sproget er en blanding af kinesisk og engelsk, skuespillerne af vidt forskellig nationalitet, og dette ender som fadt forsigtigt og bredt behagende.

Storslået eller sørgelig? Ja, inden for sin egen lille genre, den computerskabte, asiatiske adventure-action, er filmen billedskøn, teknisk overvældende og overbevisende, men sammenlignet med Zhang Yimous tidligere skønhedssvævende, meningsladede, mangfoldige mesterværker afgjort sørgelig.