150 års jernbanehistorie bliver fejret med lang damptur ad mindernes skinner

Det er 150 år siden, jernbanen Fredericia-Aarhus blev indviet. Det markeres med en adstadig tur med damplokomotivet her (fra 1916) den 6. oktober. Stop i Kolding, Fredericia, Børkop, Vejle og Horsens. Foto: Historisk Samfund for Sydøstjylland

150 års jernbanehistorie bliver fejret med lang damptur ad mindernes skinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

For 150 år siden blev strækningen Fredericia-Aarhus indviet, og det markeres med historisk særkørsel 6. oktober. Påstigning i Kolding, Fredericia, Børkop, Vejle, Horsens.

Fredericia: Du kan køre med tog fra mange byer hver eneste dag. Men ikke med damp.

Imidlertid er muligheden der lørdag 6. oktober, hvor Historisk Samfund for Sydøstjylland fejrer, at det i disse dage er 150 år siden, jernbanen Fredericia-Aarhus blev indviet.

Foreningen er klar med 182 pladser i klassiske, gamle, brune DSB-vogne fra 1930'erne trukket af et damplokomotiv fra 1916. Nemlig Troldhede-Kolding-Vejen Jernbanes lokomotiv nummer 12, som i dag er fuldstændigt restaureret og tilhører foreningen Sydjyllands Veterantog i Lunderskov.

Tog gjorde heste arbejdsløse
Fredericia Dagblad og Vejle Amts Folkeblads klummeskribent, og togentusiast, Vigand Rasmussen, har berettet om jubilæet og banens start:- Postvæsenet meldte ud, at diligencerne mellem Aarhus og Kolding samt mellem Vejle og Fredericia ville ophøre med 3. oktober som sidste driftsdag. Der var lige en del heste, der blev arbejdsløse. Desuden blev blandt andet brevsamlingsstedet på Hvilested Kro nedlagt, hvorfor de af Vejle Amts Avis' abonnenter, der hidtil havde kunnet hente avisen på kroen, fremover skulle have den hos stationsforvalteren på Børkop Station.

Tøffer med 45 km/t

- Det bliver en rejse tilbage til 1950'ernes og 60'ernes jernbane, og det er nok sidste chance for at køre med et damptog på strækningen, inden der kommer køreledninger op til fremtidens el-tog, skriver Historisk Samfund for Sydøstjylland i en pressemeddelelse.

Formand, Erik Toftgaard, Vejle, fortæller, at der er god plads, selvom foreningens medlemmer har forrang:

- Ja, vi kan ikke selv fylde toget op, så alle er velkomne.

Turen begynder i Kolding med afgang fra stationen klokken 10.45. Herefter er der afgang fra Fredericia 11.30, Børkop 12.08, Vejle 12.33 og ankomst til Horsens 13.07. Fra Horsens køres der retur med lokomotivet, som er bygget i Winterthur i Schweiz, klokken 14.46. TKVJ 12 sled sig i sin tid op på 1.022.357 kilometer inden nedlæggelse af Troldhedebanen i 1968. Topfarten er adstadige 45 km/t.

Koster 100 kroner

I Børkop markeres 150-året med forskellige festligheder, mens toget holder en lille halv time med dampen oppe.

I Horsens er der et kort foredrag om indvielsesdagen, ligesom der siges et par ord om Horsens Station, som ikke er fra 1868, men fra 1929.

Det koster 100 kroner for voksne og 50 for børn at køre med på jubilæumsturen. Billetter købes med kontanter eller MobilePay ved toget, hvor personale i gamle uniformer tager imod.

Tilmelding på www.hsso.dk, hvor det oplyses, hvor man vil stige på, og om man er medlem af Historisk Samfund. Sidste frist 23. september.

150 års jernbanehistorie bliver fejret med lang damptur ad mindernes skinner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce