Alternative lektiecaféer øger trivslen hos børn

Red Barnet Ungdoms frivillige hjælper underviser i lektiecafeen, hvor forståelsen leges ind. Foto: Thomas Arnbo

Alternative lektiecaféer øger trivslen hos børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Slut med at terpe tabeller og tyske gloser. Alternative læringsmetoder hjælper børn i højere grad.

Fredericia: Red Barnet Ungdoms alternative lektiecafé gør en forskel for børn. Det viser en ny undersøgelse fra Det Nationale Forsknings- og Analysecenter (VIVE), hvor elever, der er kommet i en læringscafé i seks måneder, vurderer deres skoletrivsel til at være 18 procentpoint højere end dem, der lige er startet i en læringscafé. Samme tendens ses i vurderingen af elevernes faglige selvtillid, hvor forskellen er på ti procentpoint.

Et af de steder, hvor man kan komme på lektiecafé, er på Kirstinebjergskolen i Fredericia. Her kan eleverne få alternativ hjælp til skolegangen ved hjælp af blandt andet ordbingo og geografiquizzer.

Bruge hele kroppen

Læringscaféerne er støttet af Egmont Fonden og er et af Red Barnet Ungdoms tilbud for socialt, fagligt eller personligt udfordrede elever og børn, der har brug for et en hjælpende hånd med lektierne. Kirstinebjergskolens tilbud er et af i alt 50 læringscaféer landet over.

- Idéen bag Red Barnet Ungdoms læringscaféer er, at mange børn lærer bedst ved at bruge hele kroppen, deres kreativitet og lyst til at lege. Det særlige ved læringscaféerne er, at de skaber et trygt rum for de elever, der har brug for ekstra opmærksomhed, og at der både er fokus på børnenes sociale, personlige og faglige udvikling. Det giver nemlig god mening ikke kun at fokusere på den traditionelle lektiehjælp, hvor elever sidder foroverbøjet over en bog eller computer, siger Astrid Engberg, national chef i Red Barnet Ungdom, i en pressemeddelelse.

Læringscaféerne er opdelt efter klassetrin, så der både eksisterer læringscaféer for de yngste og de ældste elever. Især blandt afgangselever i grundskolen er skoletræthed et kendt problem, og derfor er et af evalueringens mest opsigtsvækkende resultater, at den største positive udvikling ses blandt de ældste elever.

Lektiecaféen på Kirstinebjergskolen i Fredericia har typisk åbent én eftermiddag om ugen efter skoletid.

Alternative lektiecaféer øger trivslen hos børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce